Leer en Verbonden 2021
15–21 november. Leer en Verbonden 133–134: ‘Bereid u voor op de komst van de Bruidegom’


‘15–21 november. Leer en Verbonden 133–134: “Bereid u voor op de komst van de Bruidegom”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘15–21 november. Leer en Verbonden 133–134’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Vijf wijze meisjes

De Bruidegom komt, Elizabeth Gibbons

15–21 november

Leer en Verbonden 133–134

‘Bereid u voor op de komst van de Bruidegom’

Overweeg de behoeften van de kinderen – zowel van de kinderen die thuis studeren en leren als van hen die dat misschien niet doen. Hoe kunt u ertoe bijdragen dat de kinderen elkaar onderwijzen in de dingen die ze leren?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon een afbeelding uit een recente jeugdwerkles. Laat de kinderen vertellen wat ze zich van die les herinneren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en verbonden 133:19–21, 25

Jezus Christus zal terugkomen.

In afdeling 133 beschrijft de Heer zijn wederkomst en moedigt Hij zijn volk aan om zich op die wonderbaarlijke gebeurtenis voor te bereiden. Hoe kunt u ervoor zorgen dat de kinderen naar de wederkomst van de Heiland uitkijken?

Mogelijke activiteiten

  • Verberg een afbeelding over de wederkomst van de Heiland achter een doek, alsof het doek een gordijn is. (U kunt de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen of Evangelieplatenboek, nr. 66 gebruiken.) Laat de kinderen om de beurt het ‘gordijn’ opzij schuiven en doen alsof ze door een raam kijken. Vraag ze hoe ze zich zouden voelen als ze door het raam naar buiten keken en de Heiland uit de hemel zagen neerdalen. Lees de woorden ‘ga uit, Hem tegemoet’ (vers 19) voor en laat de kinderen die herhalen.

  • Onder de stoel van ieder kind verstopt u een afbeelding van iets wat we kunnen doen om ons op de wederkomst van Jezus Christus voor te bereiden (zoals de Schriften bestuderen, het evangelie verkondigen, of thuis elkaar helpen). Laat de kinderen de afbeeldingen zoeken en bespreken hoe deze dingen ons kunnen helpen om ons op de ontmoeting met de Heiland voor te bereiden als Hij terugkeert.

  • Zing samen een liedje over de wederkomst, zoals ‘Bij zijn wederkomst’ (Kinderliedjes, p. 46–47). Vertel over uw liefde voor de Heiland en over uw gevoelens aangaande zijn wederkomst op aarde. Moedig de kinderen aan om ook iets over hun gevoelens te vertellen.

Leer en Verbonden 133:52–53

Jezus Christus is liefdevol en vriendelijk.

Deze verzen beschrijven enkele manieren waarop de Heer zijn ‘goedertierenheid’ heeft laten zien. Hoe kunt u ertoe bijdragen dat de kinderen de liefde van de Heiland kunnen voelen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding zien waarop Jezus liefdevol en vriendelijk is (zie Evangelieplatenboek, nr. 42, 47). Vraag de kinderen wat Jezus nog meer heeft gedaan om zijn liefde en vriendelijkheid te tonen. Lees de woorden ‘zij zullen de goedertierenheid van hun Heer vermelden’ (vers 52). Laat de kinderen manieren bedenken waarop zij anderen over de liefde van de Heiland kunnen vertellen.

  • Zing een lied over de liefde van de Heiland, zoals ‘Jezus is mijn beste Vriend’ (Kinderliedjes, p. 37). Geef uw getuigenis van de manier waarop de Heiland zijn liefde voor u toont.

Leer en Verbonden 134:5

De Heer wil dat ik de wet gehoorzaam.

Kleine kinderen moeten thuis, op school en elders vaak regels opvolgen. U kunt ze duidelijk maken dat de Heer van ons verwacht dat wij de regels en wetten in onze samenleving en land naleven.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een eenvoudig spel spelen zonder de regels te volgen. Laat ze het spel dan volgens de regels spelen. In welke opzichten helpen de regels ons? Zeg hoe dankbaar u bent voor de wetten van het land.

  • Laat de kinderen de woorden van het twaalfde geloofsartikel herhalen. Leg nadruk op kernwoorden, zoals ‘gehoorzamen, eerbiedigen en hooghouden’. Bespreek met de kinderen wat die woorden betekenen. Bespreek met hen waarom het belangrijk is om de wet te gehoorzamen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 133:4–5, 14–15

De Heer wil dat ik rein ben.

Met behulp van Leer en Verbonden 133 kunnen de kinderen begrijpen hoe ze ondanks de wereldse invloeden om zich heen rein kunnen blijven.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen ‘Babel, Babylon’ in de Gids bij de Schriften lezen (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) om te weten te komen wat Babylon was en wat ermee wordt bedoeld. Lees daarna samen Leer en Verbonden 133:4–5, 14–15. Wat betekent ‘Trek weg uit Babylon’ (vers 5)? Wat voor plaatsen en situaties moeten we volgens de Heer vermijden? Hoe kunnen we die vermijden?

  • Hang een vel papier met daarop ‘Zion’ aan de ene kant van het lokaal en een vel papier met ‘Babylon’ aan de andere kant. Zet op strookjes papier woorden uit Leer en Verbonden 133:4–5, 14–15 die Zion of Babylon beschrijven (zoals ‘goddeloosheid’, ‘rein’ of ‘vernietiging’). Laat de kinderen elk strookje onder het juiste vel papier leggen.

Leer en Verbonden 133:19–25; 46–52

Jezus Christus zal op aarde regeren.

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd dat het van ‘allesovertreffend belang is om de wereld op de wederkomst van de Heer Jezus Christus voor te bereiden’. (‘Ons voorbereiden op de wederkomst van de Heer’, Liahona, mei 2019, 81.) Hoe kunt u de kinderen bijbrengen wat ze aan dit belangrijke werk kunnen bijdragen?

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Laat de kinderen een lijstje maken van wat ze over de wederkomst van Jezus Christus weten. Laat ze vervolgens met behulp van Leer en Verbonden 133:19–25, 46–52 dingen aan dat lijstje toevoegen. Geef uw getuigenis dat de wederkomst een vreugdevolle dag voor de rechtvaardigen zal zijn.

  • Om er zeker van te zijn dat de kinderen vers 19 goed begrijpen, kunt u vertellen hoe een bruid zich op haar bruiloft voorbereidt. (Misschien kan iemand die pas getrouwd is dat gesprek leiden.) Hoe kunnen wij ons, net als een bruid, ‘op de komst van de Bruidegom’, Jezus Christus, voorbereiden? Als u denkt dat het nuttig is, kunt u de gelijkenis van de tien meisjes bespreken. (Zie Mattheüs 25:1–13.) Waarom is het belangrijk dat we ons op de wederkomst van de Heiland voorbereiden? Hoe kunnen we ons nu al voorbereiden?

Leer en Verbonden 134:1–2

De Heer wil dat ik de wet gehoorzaam.

Hoewel er over de hele wereld verschillende soorten overheden zijn, verwacht de Heer van ons dat wij ‘de overheid waaronder [wij] ressorteren’ steunen en handhaven (Leer en Verbonden 134:5).

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen enkele regels of wetten noemen die zij gehoorzamen. Hoe zou ons leven eruitzien als niemand die wetten gehoorzaamde? Lees Leer en Verbonden 134:1–2 met de kinderen en zorg ervoor dat zij eventueel moeilijke woorden begrijpen. Waarom wil de Heer dat wij een overheid en wetten hebben?

  • Zet elk woord van het elfde en twaalfde geloofsartikel op aparte papiertjes. Hussel de papiertjes door elkaar en laat de kinderen de woorden samen in de juiste volgorde plaatsen. Hoe kunnen we laten blijken dat we geloven wat er in deze geloofsartikelen staat?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Geef ieder kind een vraag die ze thuis kunnen stellen. Als u over de wederkomst van de Heiland hebt gesproken, kan een kind bijvoorbeeld vragen: ‘Hoe kunnen we ons op de wederkomst van Jezus voorbereiden?’

Ons onderwijs verbeteren

Probeer de kinderen in uw klas beter te leren kennen. U kent de kinderen die u onderwijst. De suggesties in dit lesschema moeten misschien aan de behoeften van de kinderen worden aangepast. Om u te helpen, kunt u alle activiteiten bekijken die in het lesschema worden genoemd, ongeacht de leeftijd van de kinderen die u onderwijst. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7.)

Afdrukken