Leer en Verbonden 2021
22–28 november. Leer en Verbonden 135–136: ‘[Hij heeft] zijn zending en zijn werken bezegeld met zijn eigen bloed’


‘22–28 november. Leer en Verbonden 135–136: “[Hij heeft] zijn zending en zijn werken bezegeld met zijn eigen bloed”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘22–28 november. Leer en Verbonden 135–136’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
gevangenis te Carthage

Gevangenis te Carthage

22–28 november

Leer en Verbonden 135–136

‘[Hij heeft] zijn zending en zijn werken bezegeld met zijn eigen bloed’

Wanneer u zich voorbereidt om Leer en Verbonden 135–136 te behandelen, zoek dan beginselen op waar u iets aan hebt gehad. Overweeg hoe de ideeën in dit lesschema nuttig voor de kinderen kunnen zijn om deze beginselen te leren en toe te passen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen wat ze zich uit de lessen van dit jaar herinneren over Joseph Smith en wat hij heeft volbracht. Laat afbeeldingen uit Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen van dit jaar zien, of van eerdere doe-pagina’s.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 135:1–2

Joseph Smith en Hyrum Smith hebben hun leven voor het evangelie van Jezus Christus gegeven.

Door het verhaal over het martelaarschap van Joseph en Hyrum Smith kunnen de kinderen dankbaarheid ontwikkelen voor het getuigenis en de offers van die geweldige mannen.

Mogelijke activiteiten

  • Gebruik ‘Hoofdstuk 57: De profeet wordt vermoord’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 201–205) om aan de kinderen te vertellen hoe de profeet Joseph Smith en zijn broer Hyrum zijn overleden. Of laat een van de kinderen het verhaal vertellen. Geef uw getuigenis dat Joseph Smith een ware profeet van God was, en dat hij zijn leven voor de Heer en zijn evangelie heeft gegeven.

  • Bespreek met de kinderen enkele zinsneden uit het vers in het Boek van Mormon dat Hyrum Smith las voordat hij naar de gevangenis te Carthage ging. (Zie Leer en Verbonden 135:5.) Bespreek in welke opzichten dat vers Hyrum kan hebben getroost. Behandel teksten die u troost bieden als u bezorgd of bedroefd bent.

Leer en Verbonden 135:3

Joseph Smith is een profeet van God.

De kinderen hebben gedurende het jaar geleerd wat de Heer door middel van de profeet Joseph Smith heeft geopenbaard. U kunt ertoe bijdragen dat ze begrijpen en waarderen hoe het werk van Joseph hen tot zegen is.

Mogelijke activiteiten

  • Laat voorwerpen zien die uit het werk van de profeet Joseph Smith zijn voortgekomen, zoals het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden of een foto van zendelingen of een tempel. Gebruik zinsneden uit Leer en Verbonden 135:3 om de kinderen duidelijk te maken welke dingen de Heer door middel van Joseph Smith voor ons heil tot stand heeft gebracht. Laat de kinderen daar een van kiezen en vertellen waarom ze daar dankbaar voor zijn.

  • Terwijl de kinderen de doe-pagina van deze week inkleuren, zingt of speelt u liederen over Joseph Smith, zoals ‘Ere de man’ (Lofzangen, nr. 27). Vertel wat u van de profeet vindt.

    Afbeelding
    Joseph Smith

    De Amerikaanse profeet, Del Parson

Leer en Verbonden 136

God geeft ons geboden om ons te helpen.

Na de dood van Joseph Smith moesten de heiligen veel beproevingen doorstaan. Hoe kan de raad die de Heer toen aan de heiligen gaf, de kinderen iets bijbrengen?

Mogelijke activiteiten

  • Bespreek met de kinderen enkele beproevingen die de heiligen moesten doorstaan toen ze Nauvoo verlieten en zich in Winter Quarters verzamelden (zie hoofdstuk 60 en 62 in Verhalen uit de Leer en Verbonden, 211–216, 222–224). Hang een afbeelding van de Nauvootempel aan de ene kant van het lokaal en maak een eenvoudige schuilplaats aan de andere kant – misschien met een deken en enkele stoelen of een tafel. Laat de kinderen zich bij de afbeelding verzamelen en leg uit dat de heiligen anderhalf jaar na de dood van Joseph Smith uit Nauvoo werden verdreven. Laat de kinderen van de tempel weglopen en zich in de schuilplaats verzamelen, wat de reis naar Winter Quarters voorstelt.

  • Leg uit dat de Heer in Leer en Verbonden 136 een openbaring aan Brigham Young gaf om de heiligen op hun reis naar de Salt Lake Valley te helpen. Lees enkele gedeelten uit afdeling 136 met raadgevingen die jonge kinderen kunnen begrijpen. Moedig ze aan om uit te beelden of te tekenen wat de heiligen onderweg van de Heer moesten doen. De kinderen kunnen bijvoorbeeld een tekening maken van het moment waarop ze iets aan een vriend of vriendin hebben teruggegeven. Ze kunnen ook een jeugdwerklied zingen terwijl ze rond een ingebeeld kampvuur dansen (zie de verzen 25, 28).

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 135

Joseph Smith en Hyrum Smith hebben hun leven voor het evangelie van Jezus Christus gegeven.

Als de kinderen horen hoeveel offers Joseph Smith en Hyrum Smith moesten brengen, zal dat niet alleen hun geloof versterken, maar ook hun verlangen om hun getuigenis trouw te blijven.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen vertellen wat ze over de dood van Joseph en Hyrum Smith weten. Als ze hulp nodig hebben, verwijs ze dan naar Leer en Verbonden 135:1 of ‘Hoofdstuk 57: De profeet wordt vermoord’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 201–205). Laat de kinderen zich voorstellen dat zij in Nauvoo woonden toen de profeet werd gedood. Vraag hoe ze zich zouden hebben gevoeld. Geef uw getuigenis van Joseph Smith en moedig de kinderen aan om dat ook te doen.

  • Laat afbeeldingen van profeten zien. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 14, 18, 67.) Wat moeten profeten zoal van God doen? Leg uit dat de Heer belooft dat Hij zijn profeten zal zegenen voor de offers die zij in zijn dienst brengen (zie Mattheüs 10:39).

Leer en Verbonden 135:3

Joseph Smith is een profeet van God.

Net als alle profeten heeft Joseph Smith van Jezus Christus getuigd en ons geleerd hoe we dichter bij Hem kunnen komen. Probeer de kinderen duidelijk te maken hoe Joseph Smith zijn zending heeft volbracht.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen Leer en Verbonden 135:3, en laat de kinderen vaststellen wat Joseph Smith heeft bereikt. Zet hun bevindingen op het bord. Laat de kinderen daar een van kiezen en vertellen waarom ze daar dankbaar voor zijn.

  • Laat de kinderen aan vriend, vriendin of dierbare denken die niet veel over Joseph Smith weet. Wat zouden zij zeggen als die persoon vroeg: ‘Waarom is Joseph Smith zo belangrijk voor jou?’ Laat de kinderen oefenen wat ze tegen die persoon zouden zeggen.

Leer en Verbonden 136:4, 10–11, 18–30

De Heer kan mij zegenen als ik het moeilijk heb.

Nadat Joseph Smith was gedood, werden de heiligen uit Nauvoo verdreven. Brigham Young leidde ze naar Winter Quarters, waar ze zich op een veel langere tocht naar de Salt Lake Valley voorbereidden.

Mogelijke activiteiten

  • Vat samen wat er na de dood van Joseph Smith met de heiligen gebeurde. (Zie hoofdstuk 58, 60 en 62 in Verhalen uit de Leer en Verbonden, 206–208, 211–216, 222–224.) Laat de kinderen zich voorstellen hoe ze zich zouden voelen als ze hun huis moesten achterlaten en de wildernis in moesten trekken. Leg uit dat de Heer in Leer en Verbonden 136 advies gaf om de heiligen op hun reis te helpen. Geef elk kind enkele verzen uit deze openbaring, zoals de verzen 4, 10–11, 18–30, en laat elk kind iets opzoeken dat hen kan helpen met hun zorgen of angsten.

  • Bedenk met de kinderen beproevingen waar mensen tegenwoordig mee te maken hebben. Laat ze in afdeling 136 iets opzoeken wat ze kunnen gebruiken om iemand aan te moedigen die zo’n beproeving moet doorstaan. De kinderen kunnen ook bemoedigende boodschappen in ‘Komt, heil’gen, komt’ (Lofzangen, nr. 15) vinden, een lofzang die de heiligen op hun reis zongen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen met hun vrienden, vriendinnen of familieleden bespreken waarom ze zo dankbaar voor de profeet Joseph Smith zijn.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen zitten boordevol energie. U denkt misschien dat hun energie hun onderwijs belemmert. Maar u kunt van hun energie gebruik maken door ze een evangeliebeginsel te laten tekenen, uitbeelden of er een lied over te zingen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25–26.)

Afdrukken