Kom og følg mig
18.-24. februar. Matthæus 5; Lukas 6: ›Salige er I‹


»18.-24. februar. Matthæus 5; Lukas 6: Salige er I‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»18.-24. februar. Matthæus 5; Lukas 6«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Bjergprædikenen

Bjergprædikenen af Jorge Cocco

18.-24. februar

Matthæus 5; Lukas 6

»Salige er I«

Vær opmærksom på de indtryk, du modtager, når du læser Matthæus 5 og Lukas 6, og skriv dem i en studiebog. Dette oplæg kan hjælpe dig til at finde de vigtigste og mest relevante principper i disse kapitler.

Nedskriv dine indtryk

På dette tidspunkt i Jesu tjenestegerning var det tydeligt, at hans lærdomme ville være ulig noget, folk på hans tid var vant til at høre. De fattige vil modtage Guds rige? De sagtmodige skal arve jorden? Salige er de, som forfølges? De skriftkloge og farisæerne underviste ikke om sådanne ting. Og dog føltes disse lærdomme rigtige for dem, der virkelig forstod Guds lov. »Øje for øje og tand for tand« var en mindre lov (Matt 5:38), der blev givet til et folk, der ikke var villige til at efterleve den højere lov. Men Jesus Kristus var kommet for at opfylde den lavere lov og undervise i en højere lov (se 3 Ne 15:2-10), der var beregnet til at hjælpe os til en dag at blive »fuldkomne, som [vores] himmelske fader er fuldkommen« (Matt 5:48).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 5:1-12; Lukas 6:20-26

Varig lykke kommer ved at leve sådan, som Jesus Kristus forkyndte.

Alle ønsker at være lykkelige, men ikke alle leder efter lykke de samme steder. Nogle leder efter det i verdslig magt eller verdslige stillinger, andre i rigdomme eller ved at tilfredsstille fysiske lyster. Jesus Kristus kom for at undervise om vejen til evigtvarende lykke, for at undervise om, hvad det virkelig vil sige at være salig. Hvad lærer du af Matthæus 5:1-12 og Lukas 6:20-26 om at opnå evigtvarende lykke? Hvordan adskiller det sig fra verdens syn på lykke?

Hvilke spørgsmål eller indtryk tænker du på, når du læser hvert vers? Hvad lærer disse vers dig om at være en af Jesu Kristi disciple? Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at udvikle de kvaliteter, der er beskrevet i disse vers?

Se også Johannes 13:17; 3 Nefi 12:3-12; »Bjergprædikenen: Saligprisningerne« (video, LDS.org).

Matthæus 5:13

Hvorfor sammenlignede Frelseren sine disciple med salt?

Salt er længe blevet brugt til at præservere, give smag og rense. Salt havde også en religiøs betydning for israelitterne. Det var forbundet med skikken med slagtofre under moseloven (se 3 Mos 2:13; 4 Mos 18:19). Når salt mister sin kraft, bliver det uvirksomt eller »duer ikke til andet end at smides ud« (Matt 5:13). Det sker, når det bliver blandet med eller forurenet af andre ting. Som Kristi disciple beholder vi vores »kraft« ved at undgå åndelig forurening fra verden. Dette gør os i stand til at opfylde vores bevarende og rensende arbejde som jordens salt – for eksempel ved at fortælle andre om evangeliet og være en god indflydelse i verden (L&P 103:9-10).

Billede
Salt

»I er jordens salt« (Matt 5:13).

Matthæus 5:17-48; Lukas 6:27-35

Kristi lov erstatter moseloven.

Disciplene kan være blevet overraskede over at høre Jesus sige, at deres retskaffenhed skulle overgå de skriftkloges og farisæernes (se Matt 5:20), der brystede sig af, hvor godt de overholdt moseloven. Men Jesus underviste i en højere lov, der ikke kun højner vores handlinger, men også de tanker og følelser, der inspirerer dem. Denne højere lov krævede meget mere: Hjertet, sjælen og sindet (se Matt 22:37).

Når du læser Matthæus 5:21-48 og Lukas 6:27-35, så overvej at markere både den opførsel, der krævedes i moseloven (»I har hørt, at …«), og det, Jesus underviste om for at højne den.

Hvad underviste Jesus for eksempel om i Matthæus 5:27-28 angående vores ansvar for vores tanker? Hvordan kan du få mere kontrol over de tanker, der kommer til dit sind og dit hjerte (se L&P 121:45)?

Matthæus 5:48

Forventer vor himmelske Fader virkelig, at jeg er fuldkommen?

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Ordet fuldkommen er oversat fra det græske teleios, som betyder ›fuldstændig‹ … Navnemåden af udsagnsordet er teleiono, som betyder ›at nå et fjernt mål, at være udviklet fuldt ud, at fuldende eller at afslutte‹. Læg mærke til, at ordet ikke betyder ›uden fejl‹; det antyder ›opnåelse af et fjernt mål‹ …

 Herren lærte os: ›I er ikke i stand til at tåle Guds nærhed nu … fortsæt derfor i tålmodighed, indtil I bliver gjort fuldkomne‹ (L&P 67:13).

Vi behøver ikke at fortvivle, hvis vores oprigtige stræben mod fuldkommenhed synes så besværlig og endeløs. Fuldkommengørelse venter. Den kan først blive fuldstændig efter opstandelsen og kun igennem Herren. Den venter alle, som elsker ham og holder hans bud« (se »Fuldkommengørelse venter«, Stjernen, jan. 1996, s. 86, 88).

Se også Filipperne 3:13-15; 2 Peter 1:3-11; Johannes’ Åbenbaring 3:21-22; 3 Nefi 27:27; Moroni 10:32-33; Lære og Pagter 76:69.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når din familie læser i skrifterne sammen kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte for at imødekomme din families behov. Her er nogle forslag:

Matthæus 5:1-9

Hvilke principper i Matthæus 5:1-9 kan være med til at gøre jeres hjem til et gladere sted? Du kan eventuelt fokusere på et eller to, når du studerer bjergprædikenen de næste par uger. Hvilke lærdomme synes din familie for eksempel kan hjælpe dem til at være fredsstiftere (se Matt 5:21-25, 38-44)? Hvilke mål kan I sætte? Hvordan vil I følge op på dem?

Matthæus 5:14-16

Hjælp din familie til at forstå, hvad det vil sige at være »verdens lys« ved at undersøge nogle af lyskilderne i jeres hjem, jeres nabolag og i verden. Det kan være en hjælp at vise, hvad der sker, når man skjuler et lys. Hvad mente Jesus, da han sagde: »I er verdens lys« (Matt 5:14)? Hvem har været et lys for jeres familie? Hvordan kan vi være et lys for andre (se L&P 103:9-10)?

Matthæus 5:43-44

Hvorfor vil Herren gerne have, at vi beder for dem, der er uvenlige mod os? Hvordan kan vi efterleve dette princip i vores familie?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Vær opmærksom Når du lægger mærke til, hvad der sker i dine børns liv, så vil du finde fremragende undervisningsmuligheder. Dine børns kommentarer og spørgsmål i løbet af dagen kan også føre til mulige undervisningssituationer (se Undervisning på Frelserens måde, s. 16).

Billede
Lys

»I er verdens lys« (Matt 5:14).

Udskriv