Tule ja seuraa minua
29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10: ”Minä olen hyvä paimen”


”29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10: ’Minä olen hyvä paimen’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Kristus ja aviorikoksesta tavattu nainen

Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, Liz Lemon Swindle

29. huhtikuuta – 5. toukokuuta

Johannes 7–10

”Minä olen hyvä paimen”

Lukiessasi lukuja Joh. 7–10 voit saada Pyhän Hengen välityksellä vaikutelmia näissä luvuissa olevista opillisista periaatteista. Se, että kirjoitat muistiin saamiasi vaikutelmia, voi auttaa sinua suunnittelemaan niiden toteuttamista.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Vaikka Jeesus Kristus tuli tuomaan maan päälle rauhan ihmisille (ks. Luuk. 2:14), ”ihmiset alkoivat kiistellä hänestä” (Joh. 7:43). Samoja tapahtumia todistaneet ihmiset tulivat aivan eri johtopäätöksiin siitä, kuka Jeesus oli. Jotkut päättelivät: ”Hän on hyvä mies”, kun taas toiset sanoivat: ”Kaikkea muuta, hän on kansanvillitsijä” (Joh. 7:12). Kun Hän paransi sokean miehen sapatinpäivänä, jotkut väittivät: ”Ei hän voi olla Jumalan mies, koska hän ei noudata sapattikäskyä.” Toiset taas kysyivät: ”Voisiko syntinen ihminen tehdä sellaisia ihmeitä?” (Joh. 9:16.) Kaikesta hämmennyksestä huolimatta ne, jotka etsivät totuutta, tunnistivat Hänen sanojensa voiman, sillä ”yksikään ihminen ei ikinä ole puhunut sillä tavoin kuin hän” (Joh. 7:46). Kun juutalaiset pyysivät Jeesusta sanomaan ”suoraan”, oliko Hän Kristus, Hän toi ilmi periaatteen, joka voi auttaa meitä erottamaan totuuden erheestä: ”Minun lampaani kuulevat minun ääneni”, Hän sanoi, ”ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua” (Joh. 10:24, 27).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Joh. 7:14–17

Kun elän Jeesuksen Kristuksen opettamien totuuksien mukaan, saan tietää niiden olevan totta.

Juutalaiset ihmettelivät sitä, että Jeesus tiesi niin paljon, vaikka Hän ei ollut mikään oppinut (ks. jae 15) – ainakaan heidän tuntemillaan tavoilla. Jeesus opetti vastauksellaan erilaisen tavan tuntea totuus, joka on kaikkien ulottuvilla koulutuksesta tai taustasta riippumatta. Kuinka saat jakeiden Joh. 7:14–17 mukaan tietää, että Jeesuksen opettama oppi on tosi? Kuinka tämä tapahtumasarja on auttanut sinua vahvistamaan omaa todistustasi evankeliumista?

Joh. 8:2–11

Vapahtajan armo kuuluu kaikille.

Puhuessaan Vapahtajan keskustelusta aviorikoksesta tavatun naisen kanssa vanhin Dale G. Renlund on sanonut: ”Varmastikaan Vapahtaja ei suvainnut aviorikosta. Mutta Hän ei myöskään tuominnut naista. Hän kannusti naista uudistamaan elämänsä. Hänen laupeutensa ja armonsa innoittivat naista muuttumaan. Joseph Smithin raamatunkäännöksessä vahvistetaan naisen siitä seurannut opetuslapseus: ’Ja siitä hetkestä lähtien nainen ylisti Jumalaa ja uskoi hänen nimeensä’ [ks. LDS Bible, John 8:11, alaviite c].” (”Meidän hyvä paimenemme”, Liahona, toukokuu 2017, s. 30.)

Milloin sinusta on tuntunut samalta kuin tästä naisesta, joka sai Vapahtajalta osakseen armoa eikä tuomion? Milloin olet ollut lainopettajien ja fariseusten kaltainen ja syyttänyt tai tuominnut muita, vaikka et itsekään ole synnitön? (Ks. Joh. 8:7.) Mitä muuta voit oppia Vapahtajan tavasta kohdella lainopettajia ja fariseuksia sekä aviorikoksesta syytettyä naista? Mitä saat näiden jakeiden pohjalta tietää Vapahtajan anteeksiannosta?

Joh. 8:58–59

Miksi juutalaiset loukkaantuivat, kun Jeesus sanoi: ”Jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin”?

”Minä olen” viittaa nimitykseen, jota Jehova käytti itsestään puhuessaan Mooseksen kanssa, kuten on tallennettuna jakeessa 2. Moos. 3:14. Niinpä Jeesuksen sanoessa ”Minä olen” Hän nimesi itsensä Jehovaksi, Vanhan testamentin Jumalaksi. Juutalaiset pitivät tätä jumalanpilkkana, josta rangaistuksena Mooseksen lain mukaan oli kuoliaaksi kivittäminen.

Joh. 9

Kokemiemme haasteiden keskellä Jumala voi ilmoittaa itsensä elämässämme.

Koska synnistä seuraa usein kielteisiä seurauksia, saatamme pitää joitakin vastoinkäymisiämme väärinteon seurauksina. Mutta kun Vapahtajan opetuslapset olettivat, että eräs mies oli syntynyt sokeana omien tai vanhempiensa syntien seurauksena, Jeesus oikaisi heidän käsityksensä. Kuinka Vapahtajan sanat jakeessa Joh. 9:3 muuttavat näkökulmaasi, mitä tulee omiin ja muiden kokemiin haasteisiin? Kun luet lukua Joh. 9, pohdi, kuinka ”Jumalan teot [tulivat] julki” (Joh. 9:3). Kuinka ne ovat tulleet julki, kun itse olet kohdannut haasteita?

On myös mielenkiintoista panna merkille, että opetuslasten kysymykset jakeessa Joh. 9:2 kertovat heidän uskostaan kuolevaisuutta edeltävään olemassaoloon – oppiin, joka hävisi kristinuskosta suuren luopumuksen aikana ja joka palautettiin profeetta Joseph Smithin välityksellä (ks. OL 93:29; Moos. 4:1–4; Abr. 3:22–26).

Joh. 10:16

Keitä ovat ne muut lampaat, joista Vapahtaja puhui jakeessa Joh. 10:16?

Käydessään Amerikan mantereella ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja selitti, keitä Hänen muut lampaansa ovat (ks. 3. Nefi 15:21–16:5).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Joh. 7:24

Kuinka voit auttaa perhettäsi ymmärtämään Jeesuksen opetuksen jakeessa Joh. 7:24? Yksi keino on mennä ulos ja antaa yhden perheenjäsenen liata itsensä. Mitä vieraat ihmiset saattaisivat ajatella tästä perheenjäsenestä katsomalla hänen ulkoista olemustaan? Tehkää luettelo tämän perheenjäsenen hyvistä ominaisuuksista, joita ei voi nähdä pelkästään katsomalla häntä (ks. myös 1. Sam. 16:7).

Joh. 8:31–36

Millä tavoin meistä joskus tulee synnin orjia? Mitkä Jeesuksen opettamat totuudet voivat vapauttaa meidät?

Kuva
Kristus parantaa sokean miehen

Jeesus parantaa sokean, Carl Heinrich Bloch

Joh. 9

Kuinka voit auttaa perhettäsi kuvittelemaan mielessään luvun Joh. 9 kertomuksen, jossa Jeesus parantaa sokean miehen? Voisitte yhdessä näytellä kertomuksen tai katsoa videon ”Jesus Heals a Man Born Blind” [Jeesus parantaa sokeana syntyneen miehen] (lds.org). Pysäytä video silloin tällöin, jotta perheesi jäsenet voivat lukea tapahtumia vastaavat jakeet luvusta Joh. 9. Kehota heitä panemaan merkille kertomuksesta saamiaan opetuksia, kuten se, mitä kääntyminen Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin tarkoittaa.

Joh. 10:1–18, 27–29

Voisit innostaa perheesi jäseniä oppimaan hyvän paimenen vertauksesta pyytämällä kutakin heistä piirtämään kuvan, jonka aiheena on jokin seuraavista: varas, portti, paimen, palkkarenki (palkkatyöläinen), susi ja lammas. Kehota heitä lukemaan Joh. 10:1–18, 27–29. Keskustelkaa sen jälkeen yhdessä perheenä siitä, mitä Vapahtaja opetti heidän piirtämistään asioista.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi innoittavia sanoja ja ilmauksia. Kun luet, Henki saattaa kiinnittää huomiosi tiettyihin sanoihin tai ilmauksiin, jotka innoittavat ja kannustavat sinua tai jotka tuntuvat ikään kuin sinua varten kirjoitetuilta. Voisit merkitä luvuissa Joh. 7–10 ne sanat tai ilmaukset, jotka innoittavat sinua.

Kuva
Kristus ja karitsa

Ei enää kadoksissa, Greg K. Olsen

Tulosta