Tule ja seuraa minua
29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10: ”Minä olen hyvä paimen”


”29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10: ’Minä olen hyvä paimen’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Kristus ja aviorikoksesta tavattu nainen

Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, Liz Lemon Swindle

29. huhtikuuta – 5. toukokuuta

Johannes 7–10

”Minä olen hyvä paimen”

Kun luet lukuja Joh. 7–10, ajattele opettamiasi lapsia. Monia tämän oppimisehdotuksen vanhemmille lapsille tarkoitetuista ideoista voi soveltaa myös nuoremmille lapsille tai päinvastoin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia kertomaan jostakin, mitä he tekivät viime viikolla ollakseen laupiaan samarialaisen kaltaisia.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Joh. 7:14–17

Käskyjen pitäminen auttaa minua tietämään, että ne ovat totta.

Jeesus opetti, että me voimme saada todistuksen Hänen opettamistaan totuuksista, kun elämme niiden mukaan. Kuinka voit näiden jakeiden avulla opettaa lapsille, että rauha, jota tunnemme noudattaessamme käskyjä, auttaa meitä tietämään, että ne ovat totta?

Mahdollisia toimintoja

  • Tiivistä jae Joh. 7:17 lapsille selkeästi ymmärrettävin sanoin. Auta heitä tietämään, että käskyjen noudattaminen auttaa meitä tuntemaan olevamme lähempänä Jeesusta Kristusta. Voisit ehkä tehdä sen laulamalla yhdessä lasten kanssa ”Käskyjä seuraa” tai ”Valitse oikein” (Lasten laulukirja, s. 68–69, 82–83). Pyydä lapsia kuuntelemaan, kuinka meitä siunataan, kun pidämme käskyt.

  • Kerro kokemuksesta, jolloin opit tietämään jonkin käskyn olevan Jumalalta, koska elit sen mukaan, kuten kymmenysten maksaminen tai anteeksi antaminen jollekulle, joka on ollut epäystävällinen. Kehota lapsia miettimään jotakin tilannetta, jolloin he ovat noudattaneet jotakin käskyä. Kysy: ”Miltä sinusta tottelemisen jälkeen tuntui?”

  • Valitse joitakin käskyjä ja piirrä kaksi yksinkertaista kuvaa, jotka kuvaavat kutakin käskyä. Laita kaikki kuvat lattialle kuvapuoli alaspäin ja kehota lapsia vuorotellen etsimään parin muodostavia käskyjä. Todista siitä, miten tärkeitä käskyt ovat ja kuinka niiden noudattaminen on vahvistanut todistustasi.

Joh. 8:29

Jeesus oli kuuliainen Isälleen.

Jeesus Kristus teki aina sellaista, mistä Hänen Isänsä taivaassa oli mielissään. Kuinka voit auttaa lapsia löytämään tapoja noudattaa Hänen esimerkkiään?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia toistamaan, mitä Jeesus sanoi taivaallisesta Isästä jakeessa Joh. 8:29: ”Minä teen kaiken hänen mielensä mukaan.” Pyydä heitä kertomaan, mitä asioita Jeesus teki saadakseen taivaallisen Isän iloiseksi. Anna heille ideoita näyttämällä heille Evankeliumiaiheisen kuvakirjan kuvia.

  • Kysy lapsilta, mikä saa heidät iloisiksi. Kysy sitten, mitä he voisivat tehdä tulevalla viikolla saadakseen jonkun perheenjäsenen tai ystävän iloiseksi. Kehota lapsia piirtämään kuvia siitä, kun he tekevät näitä asioita, ja viemään piirtämänsä kuva kotiin muistutukseksi.

  • Kutsu jonkun lapsen isä tai äiti kertomaan tilanteesta, jolloin lapsi teki jotakin, mikä sai isän tai äidin iloiseksi. Anna lapsen kertoa, miltä hänestä tuntui.

Joh. 10:1–18

Jeesus tuntee minut ja rakastaa minua.

Vertaus hyvästä paimenesta voi auttaa lapsia ymmärtämään, että Jeesus rakastaa heitä ja tuntee heidät.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia piirtämään kuva, joka esittää jotakin hyvän paimenen vertaukseen kuuluvaa asiaa, kuten lammas, rosvo tai susi. Lue lapsille Joh. 10:1–18 ja pyydä heitä nostamaan esiin piirtämänsä kuva, kun he kuulevat sinun lukevan siitä, minkä he piirsivät. Selitä, että aivan kuten ”hyvä paimen” johdattaa ja rakastaa laumaansa, samoin Jeesus rakastaa meitä ja johdattaa meidät kaikki takaisin luokseen. Pue yksi lapsi paimeneksi ja anna lasten kertoa, millä tavoin Jeesus on meille kuin paimen.

  • Näytä Jeesusta ja karitsoita esittävää kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Kuinka tiedämme, että Jeesus rakastaa karitsoita? Mistä voimme päätellä, että karitsat rakastavat Jeesusta?

  • Auta lapsia värittämään ja leikkaamaan irti tämän viikon toimintasivun kuvat.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Joh. 7:14–17

Käskyjen pitäminen auttaa minua tietämään, että ne ovat totta.

Sinulla ja opettamillasi lapsilla on ehkä ollut kokemuksia evankeliumin totuuksien mukaan elämisestä ja sen oppimisesta, että ne ovat totta. Kuinka voit opettaessasi rakentaa niiden kokemusten pohjalle?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita kohdan Joh. 7:14–17 kukin jae erilliselle paperille ja laita ne näkyviin satunnaisessa järjestyksessä. Pyydä lapsia laittamaan ne oikeaan järjestykseen ja tarkistamaan jakeista Joh. 7:14–17, onko järjestys oikea. Kehota lapsia jakautumaan pareiksi ja kertomaan parilleen, millä tavoin he ymmärtävät kunkin jakeen. Kuinka kuuliaisuus Jumalan käskyille on auttanut heitä tietämään, että käskyt ovat totta?

  • Kerro pyhien kirjoitusten esimerkkejä siitä, kuinka ihmisiä on siunattu, kun he ovat eläneet evankeliumin totuuksien mukaan, kuten Daniel (ks. Dan. 6) tai Nefi (ks. 1. Nefi 3–4).

  • Pyydä muutama päivä ennen oppituntia yhtä lasta kirjoittamaan tilanteesta, jolloin hän sai todistuksen jostakin käskystä elämällä sen mukaan. Pyydä oppitunnin aikana tätä lasta lukemaan muille, mitä hän on kirjoittanut.

Joh. 8:31–36

Totuus voi tehdä meistä vapaita.

Kun lapset varttuvat, he kohtaavat ihmisiä, jotka uskovat, että eläminen evankeliumin mukaan on rajoittavaa. Kuinka voit jakeiden Joh. 8:31–36 avulla vastata sellaisiin väitteisiin?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Joh. 8:31–36 ja kertomaan, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että on synnin orja. Kuinka Jeesuksen opetukset auttavat meitä olemaan vapaita?

  • Pyydä yhtä lasta auttamaan sinua kietomaan kevyesti naru, huivi tai solmio ranteidesi ympärille osoitukseksi siitä, kuinka kietoudumme syntiin, kun teemme sitä yhä uudestaan tekemättä parannusta.

  • Näytä lukkoa, joka kuvaa syntiä, ja avainta, joka kuvaa, kuinka evankeliumin totuudet voivat tehdä meistä vapaita. Esimerkiksi tieto Vapahtajan sovituksesta voi antaa meille vapauden tehdä parannuksen ja saada syntimme anteeksi. Tai tieto viisauden sanasta voi antaa meille vapauden välttyä riippuvuuksilta.

Kuva
Kristus opettamassa temppelissä

Jeesus opetti: ”Totuus tekee teistä vapaita” (Joh. 8:32).

Joh. 10:1–18

Jeesus on meille kuin paimen.

Kun tutkit vertausta hyvästä paimenesta, kiinnitä huomiota totuuksiin, joita se opettaa meidän suhteestamme Vapahtajaan. Kuinka tieto näistä totuuksista siunaa lapsia?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle käsitteet hyvä paimen ja palkkarenki. Selitä, että palkkarenki on henkilö, joka palkataan tekemään jokin työ ja joka saa siitä rahaa. Pyydä lapsia luettelemaan, mitä hyvän paimenen ja palkkarengin välisiä eroja he löytävät jakeista Joh. 10:1–18. Miksi haluaisitte mieluummin seurata hyvää paimenta kuin palkkarenkiä?

  • Piirrä tai näytä kuva portista. Lukekaa yhdessä Joh. 10:7–9. Kysy lapsilta, millä tavoin Jeesus on kuin portti. Mitä siunauksia jakeen 9 mukaan koituu niille, jotka tulevat sisään portin kautta? Kuinka me tulemme sisään portista, jonka Jeesus Kristus tarjoaa meille?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia ajattelemaan jotakin käskyä, jota he voisivat noudattaa tarkemmin. Pyydä, että he yrittävät noudattaa sitä käskyä tulevalla viikolla.

Näin kehitymme opettamisessa

Esitä innoitettuja kysymyksiä. Esitä kysymyksiä, jotka kutsuvat opettamiasi lapsia tekemään muutakin kuin selostamaan tosiasioita. Kannusta heitä sen sijaan lausumaan todistuksensa evankeliumin totuuksista. Esimerkiksi jos keskustelette käskyistä, voisit pyytää lapsia kertomaan, kuinka käskyjen noudattaminen on siunannut heitä.

Kuva
toimintasivu: Jeesus tuntee minut ja rakastaa minua

Tulosta