Kom, følg med meg
9.-15. september. 2 Korinterbrev 1-7: ‘La dere forlike med Gud’


“9.-15. september. 2 Korinterbrev 1-7: ‘La dere forlike med Gud’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“9.-15. september. 2 Korinterbrev 1-7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus Kristus

9.-15. september

2 Korinterbrev 1-7

“La dere forlike med Gud”

Når du studerer Paulus’ brev til korinterne, kan du skrive ned noen av evangeliets prinsipper som du finner og grunne på hvordan du kan anvende dem i ditt liv.

Skriv ned dine inntrykk

Noen ganger innebærer det å være en leder i Kirken at en må si noe som er vanskelig. Det var slik på Paulus’ tid, akkurat slik som det er det i vår tid. Et tidligere brev fra Paulus til korinterne hadde tydeligvis inneholdt tilrettevisning og forårsaket sårede følelser. I brevet som ble 2 Korinterbrev, prøvde han å forklare hva som hadde forårsaket hans strenge ord: “Det var med stor nød og hjerteangst jeg skrev til dere under mange tårer. Det var ikke for å gjøre dere bedrøvet, men for at dere skulle få kjenne hvor stor kjærlighet jeg har til dere” (2 Korinterbrev 2:4). Når du er mottakeren av tilrettevisning fra en leder, hjelper det absolutt å vite at den er inspirert av Kristus-lignende kjærlighet. Og selv i de tilfeller der det ikke er slik, er det lettere å reagere passende på fornærmelser dersom vi er villige til å se andre med den slags kjærlighet som Paulus følte. Som eldste Jeffrey R. Holland sa, “Vær tålmodige med menneskelig skrøpelighet – deres egen så vel som deres som tjener sammen med dere i en kirke ledet av frivillige, jordiske menn og kvinner. Bortsett fra hans eneste fullkomne, enbårne Sønn, er ufullkomne mennesker alt Gud alltid har hatt å arbeide med” (“Herre, jeg tror”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 94).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Korinterbrev 1:3-7; 4:6-10, 17-18; 7:4-7

Mine prøvelser kan være en velsignelse.

Med tanke på de prøvelser Paulus opplevde i sin tjenestegjerning, er det ikke overraskende at han skrev mye om formålet og velsignelsene med prøvelser. Tenk på måter dine prøvelser kan være en velsignelse på når du leser 2 Korinterbrev 1:3-7; 4:6-10, 17-18; og 7:4-7. Du kan for eksempel grunne på hvordan Gud “trøstet [deg] i all [din] trengsel” og hvordan du videre kan “trøste dem som er i all slags trengsel” (2 Korinterbrev 1:4). Eller du kan fokusere på Kristi lys som “skinne[r] i våre hjerter,” selv når du er “trengt” og “rådvill” (2 Korinterbrev 4:6-10).

Se også Mosiah 24:13-17.

2 Korinterbrev 2:5-11

Jeg mottar velsignelser og velsigner andre når jeg tilgir.

Vi vet ikke mye om den mannen Paulus refererte til i 2 Korinterbrev 2:5-11 – bare at han hadde syndet (se vers 5-6) og at Paulus ville at de hellige skulle tilgi ham (se vers 7-8). Hvorfor svikter vi noen ganger i å “vise [vår] kjærlighet” til noen som har fornærmet oss? (vers 8). Hvordan skader det å tilbakeholde tilgivelse andre og oss selv? (se vers 7, 10-11). Hva betyr det for deg at det å tilbakeholde tilgivelse av andre fører til at vi blir “overlistet av Satan”? (vers 11).

Se også Lære og pakter 64:9-11.

2 Korinterbrev 5:14-21

Gjennom Jesu Kristi forsoning kan jeg bli forlikt med Gud.

Paulus visste, like godt som andre, hvordan det var å bli “en ny skapning”. Han gikk fra å være en som forfulgte de kristne til å bli en fryktløs forsvarer av Kristus. Han visste selv hvordan Jesus, som “ikke visste av synd”, kan ta bort vår synd og gi oss sin “rettferdig[het]”, der vi igjen blir forlikt med Gud. Når du leser disse versene, tenk på hva det betyr å bli forlikt med en annen person. Hvordan hjelper dette deg å forstå hva det betyr å bli forlikt med Gud? Grunn på hva som kan skille deg fra Gud. Hva må du gjøre for å bli mer fullstendig forlikt med ham?

Se også 2 Nephi 10:23-25.

2 Korinterbrev 7:8-11

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til omvendelse.

Vi tenker vanligvis ikke på bedrøvelse som en god ting, men Paulus snakket om “bedrøvelse etter Guds sinn” som en nødvendig del av omvendelse. Hva lærer du om bedrøvelse etter Guds sinn fra det følgende? 2 Korinterbrev 7:8-11; Alma 36:16-21; Mormon 2:11-15. Når har du følt bedrøvelse etter Guds sinn, og hvilken virkning hadde det i ditt liv?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

2 Korinterbrev 3:1-3

Har medlemmer av din familie noen gang bedt noen om å skrive et anbefalingsbrev for dem, for eksempel til en jobb eller en skolesøknad? Be dem fortelle om denne erfaringen og hva brevet sa om dem. Paulus underviste at de helliges liv var som anbefalingsbrev til evangeliet fra Kristus selv, “ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd.” Når dere leser 2 Korinterbrev 3:1-3 sammen, drøft hvordan våre eksempler er som anbefalingsbrev til evangeliet som kan bli “kjent og lest av alle mennesker”. Kanskje hvert familiemedlem kan skrive et brev der de forklarer hvordan et annet familiemedlem har vært et godt eksempel på en Jesu Kristi disippel. De kan lese sine brev til familien og gi dem til det familiemedlemmet som de skrev om. Hvorfor er det viktig å forstå at vårt liv er “Kristi brev”?

2 Korinterbrev 5:6-7

Hva betyr det å “[vandre] i tro, [og] ikke i beskuelse”? Hva gjør vi for å vise at vi tror på ting vi ikke kan se?

2 Korinterbrev 5:17

Kan familien tenke på – eller finne – eksempler i naturen på ting som går gjennom bemerkelsesverdige forvandlinger og blir nye skapninger? (se tilhørende bilder i dette utkastet.) Hva lærer disse eksemplene oss om hvordan Jesu Kristi evangelium kan forandre oss?

2 Korinterbrev 6:1-10

Ifølge disse versene, hva betyr det å være “Guds tjenere”?

2 Korinterbrev 6:14-18

Hvordan kan vi følge Paulus’ råd, “Gå derfor ut fra [de urettferdige] og skill dere fra dem”, samtidig som vi også er et godt eksempel for dem som er rundt oss?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Konkretisering. Noen begreper i evangeliet, for eksempel forsoningen, kan være vanskelige å forstå. Vurder å bruke bilder eller gjenstander som kan hjelpe familien å forstå prinsippene dere finner i Skriftene.

Bilde
larve, kokong og sommerfugl

Når vi blir omvendt til Jesu Kristi evangelium, er vår forvandling så dyptgripende at Paulus beskrev den som å bli en “ny skapning” (2 Korinterbrev 5:17).

Skriv ut