Kom, følg med meg
23.-29. september. Galaterne: ‘Vandre i Ånden’


“23.-29. september. Galaterne: ‘Vandre i Ånden’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“23.-29. september. Galaterne”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kristus viser seg for Paulus i fengselet

23.-29. september

Galaterne

“Vandre i Ånden”

Mens du leser Galaterne, kan du skrive ned inntrykkene du mottar. Å gjøre det vil hjelpe deg å huske dem og grunne på dem i fremtiden.

Skriv ned dine inntrykk

Jesu Kristi evangelium tilbyr frihet fra åndelig fangenskap. Men noen ganger vender mennesker som har opplevd evangeliets frihet seg bort og vil “på nytt være treller under den” (Galaterne 4:9). Dette er det noen av de hellige i Galatia gjorde – de vendte deg bort fra den frihet Kristus hadde tilbudt dem (se Galaterne 1:6). Paulus’ brev til galaterne, da, var en innstendig oppfordring om å komme tilbake: “Til frihet har Kristus frigjort oss” (Galaterne 5:1). Denne oppfordringen trenger vi også å høre og gi akt på fordi mens omstendighetene forandrer seg, er kampen mellom frihet og fangenskap konstant. Som Paulus underviste, er det ikke nok å bli “kalt til frihet” (Galaterne 5:13); vi må også “stå… fast” i den (Galaterne 5:1) ved å stole på Kristus.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Galaterne 1-5

Kristi lov setter meg fri.

Paulus skrev til de hellige i Galatia da han fikk vite at de ble ledet på villspor av falske læresetninger, Én av disse læresetningene var at for å bli frelst, måtte hedningene som hadde tatt imot evangeliet bli omskåret og holde andre tradisjoner i Moseloven. Paulus kalte disse tradisjonene for “trelldommens åk” (Galaterne 5:1) fordi de hindret de hellige fra å fullt ut etterleve Kristi lov, som bringer sann frihet. Hva finner du i Paulus’ råd til galaterne som kan hjelpe deg å forstå hva sann frihet er? Du kan også grunne på hvilke trelldommens åk som kan finnes i ditt liv. Er det noe som hindrer deg i å oppleve den frihet som evangeliet tilbyr? Hvordan har Kristus og hans evangelium “frigjort [deg]”? (Galaterne 5:1).

Se også 2 Nephi 2:27; 9:10-12.

Galaterne 3

Jeg er en arving til de velsignelser som ble lovet Abraham.

Noen av de hellige i Galatia var bekymret fordi de ikke var Abrahams kjødelige etterkommerne (“barn”), og dermed ikke ville få de velsignelser som ble lovet Abraham, inkludert opphøyelsens velsignelser. Ifølge Galaterne 3:7-9, 13-14, 27-29, hva er det som kvalifiserer en person til å bli et “Abrahams barn”? For å lære om de velsignelser som ble lovet Abraham, og de velsignelser vi som hans etterkommere kan arve, se Veiledning til Skriftene, “Abraham, pakten med Abraham”.

Galaterne 3:6-25

Hadde Abraham Jesu Kristi evangelium?

Profeten Joseph Smith forklarte: “Vi kan ikke tro at menneskene i fordums tid ned gjennom alle tidsaldre var så uvitende om himmelens orden som mange tror, ettersom alle som noensinne er blitt frelst, ble frelst gjennom denne store forløsningsplans kraft, like meget før Kristi komme som etterpå… Abraham ofret offer, og det hindret ham ikke i å høre evangeliet” (“The Elders of the Church in Kirtland to Their Brethren Abroad,” The Evening and the Morning Star, mars. 1834, 143, josephsmithpapers.org). Følgende skriftsteder viser også at Jesu Kristi evangelium ble forkynt før Frelserens jordiske virke: Helaman 8:13-20; Moses 6:50-66.

Galaterne 5:13-26; 6:7-10

Dersom jeg “vandre[r] i Ånden”, vil jeg høste “Åndens frukt”.

Et studium av disse versene kan hjelpe deg å evaluere i hvor stor grad du vandrer i Ånden. Opplever du Åndens frukt som nevnt i vers 22-23? Hvilke andre frukter, eller resultater, av åndelig livsførsel har du merket? Grunn på hva du må gjøre for å dyrke denne frukten mer fullstendig. Hvordan kan det å dyrke denne frukten forbedre viktige forhold i ditt liv?

Bilde
epler på et tre

Jeg må søke “Åndens frukt” i mitt liv.

Kanskje du prøver å vandre i Ånden, men at det ikke ser ut som dine anstrengelser bærer den lovede frukten. Les Galaterne 6:7-10 (ofte referert til som innhøstningsloven). Hvilket budskap føler du at Herren gir deg i disse versene? Hvordan kan du bruke disse versene til å oppmuntre noen som har vanskeligheter med å etterleve evangeliet?

Se også Alma 32:28, 41-43; Lære og pakter 64:32-34.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Galaterne 3:11

Hva vil det si å “[leve ved tro]”? Hva gjør familien din for å vise at dere lever ved tro?

Galaterne 4:1-7

Du kan gjerne introdusere Galaterne 4 ved å drøfte forskjellen mellom en konges tjenere og hans barn. Hvilke muligheter eller potensial har en konges barn som en tjener ikke har? Tenk på dette når dere sammen leser vers 1-7. Hva lærer disse versene oss om vårt forhold til vår himmelske Fader?

Galaterne 5:22‑23

For å legge til litt moro til drøftelsen av Galaterne 5:22-23, kan familien sette merkelapper på forskjellige frukter med ordene som Paulus brukte for å beskrive “Åndens frukt”. Deretter kan hvert familiemedlem velge en, definere den, og snakke om noen som er et eksempel på den frukten. Dette kan lede til en samtale om måter familien kan innby Ånden inn i deres hjem og dyrke denne frukten på. Etter denne samtalen, kan dere spise fruktsalat sammen.

Galaterne 6:1

Det kan være ganger da noen i din familie blir “overrumplet av en eller annen synd”. Hvilket råd finner du i Galaterne 6:1 om hva som kan gjøres i en slik situasjon?

Galaterne 6:7-10

Hvis familien noen gang har plantet noe sammen, kan du bruke den erfaringen til å illustrere prinsippet “det et menneske sår, det skal han også høste” (vers 7). Eller du kan spørre familiemedlemmene om deres favorittfrukt eller grønnsaker og snakke om hva som skal til for å dyrke en plante som produserer den maten. (Du kan bruke bildet som tilhører dette utkastet som visuelt hjelpemiddel.) Dere kan deretter ha en samtale om de velsignelser familien håper å få og hvordan dere kan “høste” disse velsignelsene.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp familien å anvende Skriftene på seg selv. Nephi sa: “Jeg anvendte alle Skriftene på oss, så den kunne være oss til gavn og lærdom” (1 Nephi 19:23). For å hjelpe familien med dette, kan du innby dem til å grunne på ganger de har opplevd Åndens frukt som beskrevet i Galaterne 5:22-23. (Se Undervisning på Frelserens måte, 21.)

Bilde
pærer på et tre

Paulus underviste oss om at når vi vandrer i Ånden, vil vi oppleve Åndens frukt i vårt liv.

Skriv ut