Kom, følg med meg
16.-22. september. 2 Korinterbrev 8-13: ‘Gud elsker en glad giver’


“16.-22. september. 2 Korinterbrev 8-13: ‘Gud elsker en glad giver’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“16.-22. september. 2 Korinterbrev 8-13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus snakker til et lite barn

16.-22. september

2 Korinterbrev 8-13

“Gud elsker en glad giver”

Å skrive ned åndelige inntrykk vil hjelpe deg å huske det du lærer gjennom studium av Skriftene. Du kan skrive i en studiedagbok, gjøre notater i margen på Skriftene dine, legge til notater i Gospel Library-appen eller gjøre et lydopptak av tankene dine.

Skriv ned dine inntrykk

Hva ville du gjøre hvis du fikk høre at det var en forsamling hellige i et annet område som strevde med fattigdom? Dette var den situasjonen Paulus beskrev for de hellige i Korint i 2 Korinterbrev 8-9. Han håpet å overtale de hellige i Korint til å gi noe av sin velstand til hellige i nød. Men mer enn en forespørsel om bidrag, inneholdt Paulus’ ord dyptgripende sannheter om det å gi: “Enhver må gi slik som han setter seg fore i sitt hjerte, ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver.” (2 Korinterbrev 9:7). I vår tid er det fortsatt hellige over hele verden som har behov for hjelp. Noen ganger er det meste vi kan gjøre for dem å faste og gi fasteoffer. I andre tilfeller kan vårt bidrag være mer direkte og personlig. Uansett hvilke ofre vi gjør, er det verdt å granske våre motiver for å gi. Er våre ofre uttrykk for kjærlighet? Det er tross alt kjærlighet som gjør en giver glad.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Korinterbrev 8:1-15; 9:5-15

Jeg kan med glede dele det jeg har for å velsigne de fattige og trengende.

Det er så mange mennesker i nød over hele verden. Hvordan kan vi utgjøre en forskjell? Eldste Jeffrey R. Holland ga dette rådet: “Rike eller fattige, skulle vi “gjøre det vi kan” når andre er i nød. [se Markus 14:6, 8]… “[Gud] vil hjelpe og veilede dere i barmhjertige tjenestegjerninger hvis dere samvittighetsfullt ønsker det og ber og prøver å holde et bud som han har gitt oss om og om igjen” (“Er vi ikke alle tiggere?” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 41).

Les 2 Korinterbrev 8:1-15; 9:6-15, og legg merke til prinsippene Paulus underviste om angående omsorg for de fattige og trengende. Hva inspirerer deg med Paulus’ råd? Du kan gjerne be om veiledning om hva du kan gjøre for å være til velsignelse for noen som er i nød. Vær nøye med å skrive ned inntrykk du får og handle ifølge dem.

Se også Mosiah 4:16-27; Alma 34:27-29; Henry B. Eyring, “Er ikke dette den faste jeg finner behag i?” Ensign eller Liahona, mai 2015, 22-25; Linda K. Burton, “Jeg var en fremmed”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 13-15.

2 Korinterbrev 11

Falske profeter søker etter å bedra oss.

Å vite at “falske apostler” hadde oppstått blant de hellige i Korint, kan hjelpe deg å forstå dette kapittelet (2 Korinterbrev 11:13). Hva lærer du fra vers 13-15 om dem som underviser falsk lære? Hva lærer du om sanne profeter når du leser om Paulus’ opplevelser som en Kristi tjener? (se vers 23-33).

2 Korinterbrev 11:3; 13:5-8

Jeg burde “ransake” min trofasthet mot Jesu Kristi evangelium.

På grunn av at det er så mange som søker å lede oss bort “fra den enkle og rene troskap mot Kristus” (2 Korinterbrev 11:3), kan du kanskje ta imot Paulus’ innbydelse om å “ransak[e deg] selv, om [du] er i troen” (2 Korinterbrev 13:5). Du kan for eksempel grunne på hva du kan fjerne fra ditt liv som vil hjelpe deg å fokusere på Kristus, eller du kan gjøre aktiviteten “Vurdering av egenskaper” i Forkynn mitt evangelium, side 126.

2 Korinterbrev 12:2-4

Hva er “den tredje himmel”, og hvem var mannen som ble “rykket like inn i” den?

I disse versene snakket Paulus om seg selv, uten å direkte nevne seg selv – kanskje for å unngå å skryte av sitt bemerkelsesverdige syn. Uttrykket “den tredje himmel” refererer til Det celestiale rike (se L&p 76:96-98).

2 Korinterbrev 12:5-10

Frelserens nåde er tilstrekkelig for å hjelpe meg å finne styrke i min svakhet.

Vi vet ikke hva Paulus’ “torn i kjødet” var, men det er lett å forestille seg hans ønske om å få den fjernet. Vi har alle utfordringer og problemer som Herren velger å ikke fjerne fra vårt liv. Tenk på dine egne utfordringer når du leser 2 Korinterbrev 12:5-10. Hva underviste Paulus om svakhet? Hva betyr det for deg at Guds nåde er tilstrekkelig for deg? Hvordan har du opplevd Guds styrkende kraft?

Se også Mosiah 23:21-24; 24:10-15; Ether 12:27; Moroni 10:32-33.

2 Korinterbrev 13:1

Hva mente Paulus da han snakket om “to eller tre vitner”?

I gammeltestamentlig tid krevdes det to eller tre vitner for å kunne rette en anklage mot noen (se 5 Mosebok 19:15). Paulus siterte denne praksisen da han refererte til sitt tredje besøk i Korint. Eksempler fra vår tid på prinsippet om flere vitner innbefatter De tre vitnene til Mormons bok, vitnesbyrdene om Jesus Kristus fra Bibelen og Mormons bok, og praksisen med misjonærer, omsorgsbrødre og omsorgssøstre som vitner i ledsagerpar.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

2 Korinterbrev 8-9

Hva finner du i disse kapitlene som inspirerer familien din til å rekke ut en hånd til de fattige og trengende? Dette kan være en fin anledning for familien til å planlegge en tjenestegjerning for noen som trenger det.

2 Korinterbrev 9:6-7

Kjenner familien noen som kan beskrives som “en glad giver”? Hvordan kan vi gjøre vår tjeneste for andre mer gledesfylt?

2 Korinterbrev 10:3-7

Hvordan kan du lære familien om vår “strid” mot ondskap? Vil familien ha glede av å bygge en vegg eller en festning med stoler og tepper? Dette kan lede til en samtale om hvordan vi kan avvise ting som fører oss bort fra Gud og “tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus.” Hva er de åndelige “våpen” vi bruker for å kontrollere våre tanker? Se Efeserbrevet 6:11-18).

2 Korinterbrev 11:3

Hva kan familien gjøre for å fokusere mer på “den enkle og rene troskap mot Kristus”?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Skriv ned inntrykk. Eldste Richard G. Scott sa: ’Kunnskap som er omhyggelig nedtegnet, er kunnskap som er tilgjengelig i nødens stund… [Å skrive ned åndelig veiledning] øker sannsynligheten for å motta ytterligere lys” (“Skaff deg åndelig kunnskap”, Lys over Norge, jan. 1994, 88; se også Undervisning på Frelserens måte, 1230).

Bilde
unge mennesker som hjelper til med et tjenesteprosjekt

“Enhver må gi slik som han setter seg fore i sitt hjerte, ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver” (2 Korinterbrev 9:7).

Skriv ut