Kom dan en volg Mij
30 september–13 oktober. Efeze: “Om de heiligen toe te rusten”


‘30 september–13 oktober. Efeze: “Om de heiligen toe te rusten”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘30 september–13 oktober. Efeze’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
gezin bekijkt foto’s

30 september–13 oktober

Efeze

‘Om de heiligen toe te rusten’

Ziet u enig verband tussen de boodschappen op de algemene conferentie en Paulus’ brief aan de Efeziërs?

Schrijf uw ingevingen op

Toen het evangelie in Efeze gepredikt werd, veroorzaakte dat ‘een niet geringe opschudding’ (Handelingen 19:23) onder de Efeziërs. Plaatselijke vaklieden maakten tempeltjes voor een heidense godin en zagen het christendom als een bedreiging voor hun levensonderhoud. Al snel ‘werden zij vervuld van woede […] en heel de stad raakte in opschudding’ (zie Handelingen 19:27–29). Stel u voor dat u zich in die omstandigheden net tot het evangelie hebt bekeerd. Veel Efeziërs namen het evangelie te midden van dat ‘oproer’ (Handelingen 19:40) aan en leefden ernaar. Paulus verzekerde hun: ‘Christus […] is onze vrede’ (Efeze 2:13–14). Die woorden zijn ook nu nog actueel en troostrijk. Dat geldt eveneens voor zijn oproep: ‘Laat alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster van u weggenomen worden’ (Efeze 4:31). De kracht om beproevingen te doorstaan komt voor u, net als voor de Efeziërs, ‘in de Heere en in de sterkte van Zijn macht’ (Efeze 6:10–13).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Efeze 1:4–11, 17–19

Heeft God sommige kinderen van Hem voor het eeuwig heil ‘uitverkoren’ of ‘voorbestemd’?

Paulus sprak erover dat de heiligen ‘vóór de grondlegging van de wereld’ door God waren ‘uitverkoren’ en ‘voorbestemd’ om zijn volk te zijn. Veel mensen leven en sterven zonder de kans om het evangelie te ontvangen. Volgens president Henry B. Eyring ‘concluderen [sommigen] dat God van tevoren bepaald moet hebben wie van zijn kinderen Hij zou redden en het evangelie bekend zou maken. Wie het evangelie nooit zouden horen, waren eenvoudigweg niet “uitverkoren”. Maar […] Gods plan [is] veel liefdevoller en rechtvaardiger […]. Onze hemelse Vader wil niets liever dan zijn hele gezin bijeen vergaderen en zegenen.’ (‘Het gezin van God bijeen vergaderen’, Liahona, mei 2017, 20–21.) Alle kinderen van God kunnen het evangelie en de verordeningen ervan aannemen. Dat kan dankzij het werk voor de doden dat in heilige tempels wordt verricht.

Niemand is voorbestemd om al dan niet het heil te verkrijgen. Dankzij hedendaagse openbaring weten we dat sommigen in het voorsterfelijk leven uitverkoren of ‘van tevoren’ geordend zijn om bepaalde taken op aarde te volbrengen. Zo hebben alle heiligen der laatste dagen de taak om het evangelie uit te dragen en Gods kinderen aan beide kanten van de sluier bij te staan om tot Christus te komen. (Zie ‘Voorordening’, Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld.)

Efeze 1:10

God zal ‘alles weer in Christus bijeen […] brengen.’

Hebt u zich ooit afgevraagd wat ‘de bedeling van de volheid van de tijden’ is? Of wat het betekent om ‘alles weer in Christus bijeen te brengen’? Lees de volgende Schriftteksten terwijl u over die zinsneden nadenkt: Efeze 4:13; 2 Nephi 30:7–8; Leer en Verbonden 110:11–16; 112:30–32; 128:18–21. Schrijf uw eigen uitleg van die zinsneden op als u daartoe geïnspireerd wordt.

Efeze 2:19–22; 4:11–16

De kerk heeft apostelen en profeten als fundament, terwijl Jezus Christus de hoeksteen is.

Lees Paulus’ leringen over apostelen en profeten. Dan kunt u zich beter op de boodschappen van hedendaagse apostelen en profeten op de algemene conferentie voorbereiden. Waarom hebben we volgens Efeze 2:19–22; 4:11–16 profeten en apostelen? Waarom bent u dankzij hun leringen niet ‘meegesleurd door elke wind van leer’?

Zie ook Handelingen 4:10–12.

Afbeelding
leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf

De Heer roept profeten en apostelen om zijn kerk te leiden.

Efeze 5:21–6:4

Ik kan de onderlinge band in mijn gezin aanhalen.

Lees Efeze 5:21–6:4. Hoe kunt u de onderlinge band in uw gezin versterken?

Let op: Paulus schreef de woorden in Efeze 5:22 in de sociale context van zijn tijd. Hedendaagse profeten en apostelen beklemtonen dat de man niet boven de vrouw staat en dat echtgenoten ‘gelijkwaardige partners’ dienen te zijn. (Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, mei 2017, 145.) Toch staat er relevante raad in Efeze 5:23–33. Dat geldt in het bijzonder als u gehuwd bent of zich op een huwelijk voorbereidt. Hoe toont Christus bijvoorbeeld zijn liefde voor de heiligen? Hoe dient een man zijn vrouw dus te behandelen? Welke boodschappen komen er voor uzelf in deze verzen naar voren?

Efeze 6:10–18

Me bekleden met ‘de hele wapenrusting van God’ beschermt me tegen het kwaad.

Lees Efeze 6:10–18. Bedenk waarom Paulus elk onderdeel van de wapenrusting zo heeft genoemd. Waar beschermt de ‘hele wapenrusting van God’ ons tegen? Hoe kunt u zich dagelijks nog beter met elk onderdeel van de wapenrusting bekleden?

Zie ook 2 Nephi 1:23; Leer en Verbonden 27:15–18.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Efeze 1:10

God brengt alles door de herstelling in de laatste dagen weer bijeen. Alle beginselen en verordeningen van het evangelie maken daar deel van uit. Maak dit duidelijk door voorwerpen of zinsneden in uw huis te verstoppen die verwijzen naar zaken die in deze tijd hersteld zijn. Denk bijvoorbeeld aan priesterschapssleutels, tempelverordeningen, Schriftuur en gaven van de Geest. Laat de gezinsleden ernaar zoeken en ze ‘bijeen’ brengen. Waarom zijn we dankbaar dat we in de ‘bedeling van de volheid van de tijden’ leven?

Efeze 2:4–10; 3:14–21

Laat de gezinsleden vertellen wanneer zij de in deze verzen beschreven liefde en goedertierenheid van God en Jezus Christus hebben gevoeld.

Efeze 2:12–19

Bouw met het gezin eventueel een muur van kussens of andere voorwerpen in huis. Breek de muur daarna af. Wat voor muren scheiden mensen tegenwoordig van elkaar? Hoe heeft Jezus Christus de ‘muur, die scheiding maakte’ tussen ons en God, afgebroken?

Efeze 6:10–18

U kunt thuis uw eigen ‘wapenrusting van God’ met huishoudelijke artikelen maken. De video ‘De wapenrusting van God’ (LDS.org) geeft deze wapenrusting visueel weer. Daarnaast vindt u een eenvoudige uitleg in ‘De hele wapenrusting van God’. (Liahona, juni 2016, 70–71.) Hoe beschermt elk onderdeel van de wapenrusting ons in geestelijke zin? Hoe kunnen wij elkaar helpen om ons elke dag ‘met de hele wapenrusting van God’ te bekleden (Efeze 6:11)?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Laat de Geest u leiden bij uw studie. Wees ontvankelijk voor de Geest. Laat Hem u leiden in wat u dagelijks moet leren, ook al komt u op een onderwerp uit dat u niet had gepland.

Afbeelding
man in wapenrusting uit de tijd van het Nieuwe Testament

Ons met de wapenrusting van God bekleden, kan ons geestelijk beschermen.

Afdrukken