Kom, følg med meg
11.-17. november. Hebreerne 7-13: ‘En yppersteprest for de goder som skulle komme’


“11.-17. november. Hebreerne 7-13: ‘En yppersteprest for de goder som skulle komme’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. november. Hebreerne 7-13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Melkisedek gir Abram en velsignelse

Melchizedek Blesses Abram, av Walter Rane

11.-17. november

Hebreerne 7-13

“En yppersteprest for de goder som skulle komme”

Mens du leser Hebreerne 7-13, kan du motta inntrykk fra Den hellige ånd. Tenk gjennom hvor du kan skrive dem ned, du kan for eksempel skrive dem i dette utkastet, i margen på Skriftene dine eller i Gospel Library appen.

Skriv ned dine inntrykk

Til og med trofaste hellige kan til tider oppleve “stor kamp og lidelse” som kan rokke ved deres tro (se Hebreerne 10:32-38). Paulus visste at jøder som hadde konvertert til kristendommen opplevde alvorlig forfølgelse på grunn av sin nye tro. For å oppmuntre dem til å holde seg trofaste i sine vitnesbyrd, minnet ham dem om den lange tradisjonen med trofaste troende i deres egen historie: Abel, Enok, Noah, Abraham, Sara, Josef, Moses – “en sky av vitner” om at Guds løfter er virkelige og verdt å vente på (Hebreerne 12:1). Denne trosarven deles av alle dem som har “blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender” (Hebreerne 12:2). På grunn av ham, når motstanderen får oss til å ville “unndra oss”, kan vi isteden “tre fram med sannferdig hjerte i troens fulle visshet” (Hebreerne 10:22, 38). For oss, som for de hellige i fordums tid, er Jesus Kristus vår “yppersteprest for de goder som skulle komme” (Hebreerne 9:11).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hebreerne 7:1-22

Det melkisedekske prestedømme er det høyere prestedømme.

I flere århundrer hadde jødene utøvet Det levittiske prestedømme, også kjent som Det aronske prestedømme. Men med Jesu Kristi evangeliums fylde kom det høyere melkisedekske prestedømme, som ga enda større velsignelser. Hva lærer du om Det melkisedekske prestedømme fra Hebreerne 7? Her er noen eksempler på sannheter du kan finne:

Joseph Smiths oversettelse, Hebreerne 7:3:Alle de som er ordinert til Det melkisedekske prestedømme, “er gjort lik med Guds Sønn”, og er “[prester] for bestandig.”

Hebreerne 7:11:Det levittiske prestedømme gir ikke “fullkommenhet” og ble derfor erstattet av det melkisedekske (se L&p 84:18-22).

Hebreerne 7:20-21:Det melkisedekske prestedømme mottas med en ed (se L&p 84:19-44).

Hvilke velsignelser har du mottatt ved Det melkisedekske prestedømme og dets tilhørende ordinanser?

Se også Alma 13:1-13; Lære og pakter 121:36-46; Veiledning til Skriftene, “Melkisedek”, scriptures.lds.org; Henry B. Eyring, “Tro og prestedømmets ed og pakt”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 61-64; Dallin H. Oaks, “Prestedømmets nøkler og myndighet”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 49-52.

Hebreerne 9:1-10:22

Fordums og moderne ordinanser peker hen på Jesus Kristus.

De opprinnelige hebraiske leserne av dette brevet måtte ha vært svært kjent med oldtidens tabernakel og de ordinansene Paulus beskrev. Men noen forsto ikke fullt ut at formålet med disse ordinansene var å peke hen til Jesu Kristi forsoning.

I bibelske tider, på en årlig helligdag kalt Forsoningens dag, trådte en høyprest inn i det aller helligste i tempelet i Jerusalem og ofret en geit eller et lam for å sone for Israels synder. Paulus forklarte at Jesus Kristus er en høyprest som ofrer et eneste offer – sitt eget liv – for å sone for verdens synder (se Hebreerne 9:24-10:14).

Tenk på de ordinansene du tar del i i dag. Hvordan leder disse ordinansene deg til Jesus Kristus?

For å lære mer om gamle jødiske seremonier og deres symbolikk, se videoene “The Tabernacle” [Tabernaklet] og “Sacrifice and Sacrament” [Offer og nadverden] (LDS.org).

Hebreerne 11

Tro krever tillit til Guds løfter.

Hvis noen ba deg om å definere tro, hva ville du da si? Søster Anne C. Pingree, tidligere medlem av Hjelpeforeningens generalpresidentskap, brukte språk fra Hebreerne 11 for å definere følgende: “Tro, den åndelige evnen til å tro på løfter som er “langt borte” og som kanskje ikke blir innfridd i dette liv, er et sikkert kjennetegn på dem som virkelig tror” (“De så løftene langt borte”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 14).

Overvei å lage din egen definisjon av tro mens du grunner over forslagene i Hebreerne 11. Hva lærer de eksemplene på personer som er nevnt i dette kapittelet deg om tro? (Se også Ether 12:6-22.)

Se også Alma 32:21, 26-43; Jeffrey R. Holland, “En yppersteprest for de goder som skulle komme”, Liahona, jan. 2000, 45.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Hebreerne 10:32-36

Du kan gjerne be familiemedlemmene om å dele åndelige erfaringer de har hatt da de følte seg “opplyst” med sannhet. Hvordan kan disse erfaringene hjelpe oss å “[ikke kaste]… bort [vår] frimodighet” i tider med prøvelser eller tvil?

Hebreerne 11

Hvordan kan du hjelpe familiemedlemmene å lære av de trofaste eksemplene som er nevnt i Hebreerne 11? Det kan være moro å rollespille historiene til noen av disse eksemplene. Eller kanskje familien kan drøfte eksemplene til andre trofaste personer som dere kjenner – for eksempel forfedre, kirkens ledere og medlemmer av lokalsamfunnet.

Hebreerne 12:2

Ifølge dette verset, hvorfor var Jesus villig til å utholde smerten og lidelsen på korset? Hva lærer dette oss om hvordan vi kan utholder våre prøvelser? President Russell M. Nelson ga nyttig innsikt om dette verset i sin tale “Glede og åndelig overlevelse” (Ensign eller Liahona, nov. 2016, 81-84).

Hebreerne 12:5-11

Hvorfor refser og tukter Herren oss? Hva legger familiemedlemmene merke til angående hvordan Herren betrakter refselse, når dere studerer disse versene sammen? Hvordan påvirker disse versene måten du gir eller mottar refselse på?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk musikk til å innby Ånden og undervise i læren Det første presidentskap har sagt: “Det ligger en ubegrenset kraft i musikk når det gjelder å føre familien til større åndelighet.”(“Det første presidentskaps forord”, Salmer, x). Kanskje en sang om tro, som for eksempel “Skal det unge Sion glemme” (Salmer, nr. 183), kan supplere en familiedrøfting om Hebreerne 11.

Bilde
modell av det gamle Jerusalem

Symbolene i oldtidens tempel og dets ordinanser underviste om Jesu Kristi rolle.

Skriv ut