Kom, følg med meg
18.-24. november. Jakobs brev: ‘Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere’


“18.-24. november. Jakobs brev: ‘Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“18.-24. november. Jakobs brev”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Abraham ber utenfor teltet sitt

Abraham on the Plains of Mamre, av Grant Romney Clawson

18.-24. november

Jakobs brev

“Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere”

Når du leser Jakobs brev, legg merke til de uttrykk som skiller seg ut for deg, og skriv dem ned. Hvordan blir du tilskyndet til å etterleve disse sannhetene?

Skriv ned dine inntrykk

Noen ganger kan ett enkelt vers fra Skriftene forandre verden. Jakobs brev 1:5 virker som et enkelt råd – hvis du mangler visdom, spør Gud. Men da 14 år gamle Joseph Smith leste dette verset, “syntes [det] å trenge inn i [hans] hjertes innerste med stor kraft” (Joseph Smiths – Historie 1:12). Som han ble inspirert til, handlet Joseph ifølge Jakobs formaning og søkte visdom fra Gud gjennom bønn. Og Gud ga virkelig villig, han ga Joseph et av de mest bemerkelsesverdige himmelske syn i menneskehetens historie – Det første syn. Dette synet endret Josephs liv og førte til gjenopprettelsen av Jesu Kristi kirke på jorden. Vi er alle velsignet i dag på grunn av at Joseph Smith leste og handlet ifølge Jakobs brev 1:5.

Hva vil du finne ut når du studerer Jakobs brev? Kanskje et vers eller to vil endre deg eller noen du er glad i. Du kan kanskje finne veiledning mens du søker å oppfylle din misjon i livet. Du kan kanskje finne oppmuntring til å snakke vennlig eller bli mer tålmodig. Uansett hva som inspirerer deg, la disse ordene “trenge inn i [ditt] hjertes innerste med stor kraft.” Husk å “ta ydmykt imot Ordet”, som Jakob skrev, “som er mektig til å frelse deres sjeler” (Jakobs brev 1:21).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jakobs brev

Hvem var Jakob?

Det er en vanlig oppfatning at forfatteren av Jakobs brev var Maria, Jesu Kristi mors sønn, og derfor Frelserens halvbror. Jakob er nevnt i Matteus 13:55; Markus 6:3; Apostlenes gjerninger 12:17; 15:13; 21:18; og Galaterbrevet 1:19; 2:9. Det fremkommer fra disse skriftstedene at Jakob var en av Kirkens ledere i Jerusalem og hadde blitt kalt til apostel (se Galaterne 1:19).

Jakobs brev 1:2-4; 5:7-11

Å holde ut i tålmodighet fører til fullkommenhet.

“Det kan være vanskelig å vente”, lærte president Dieter F. Uchtdorf oss. “Vi vil ha det vi vil ha, og vi vil ha det nå. Derfor kan bare tanken på tålmodighet synes ubehagelig” (“Fortsett i tålmodighet”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 56). Etter å ha lest Jakobs brev 1:2-4; 5:7-11, hva vil du si var Jakobs hovedbudskap angående tålmodighet? Hvilke ytterligere innsikter har du etter å ha lest resten av president Uchtdorfs budskap? Hvordan kan du vise Herren at du er villig til å være tålmodig?

Jakobs brev 1:3-8, 21-25; 2:14-26; 4:17

Tro krever handling.

Hvordan vet du om du har tro på Jesus Kristus? Hvordan viser dine gjerninger din tro på Gud? Tenk over disse spørsmålene når du studerer Jakobs læresetninger om tro. Det kan kanskje være interessant å også lese om Abraham og Rahab, to eksempler som Jakob nevnte (se 1 Mosebok 22:1-12; Josva 2). Hvordan viste de at de hadde tro på Gud?

Å lese Jakob 1:3-8, 21-25; 2:14-26; 4:17 kan hjelpe deg å komme på måter du kan bli en bedre ordets gjører på. Skriv ned alle inntrykk du får, og lag planer for å handle ifølge dem.

Se også Alma 34:27-29; 3 Nephi 27:21.

Jakobs brev 1:263:1-18

De ordene jeg uttaler har makt til å såre eller velsigne andre.

Blant det rike bildespråket Jakob brukte i sitt brev, finnes noe av hans mest levende språk i hans råd om språk. Overvei å lage en liste over alle måtene Jakob beskrev tungen eller munnen på. Hva sier hver sammenligning eller bilde oss om de ordene vi uttaler? Tenk på noe du kan gjøre for å velsigne noen med dine ord (se L&p 108:7).

Jakobs brev 2:1-9

Som en Jesu Kristi disippel, burde jeg være glad i alle mennesker, uavhengig av deres omstendigheter.

Jakob advarte de hellige spesielt mot å favorisere de rike og forakte de fattige, men hans advarsel kan anvendes på alle fordommer vi måtte ha overfor andre. Det kan være vanskelig å gjenkjenne måtene vi fordømmer andre på, men Herren har lovet at han vil hjelpe oss å forstå hvor vi trenger å forbedre oss(se Ether 12:27). Når du med bønnens hjelp studerer Jakobs brev 2:1-9, gransk ditt eget hjerte og lytt etter Den hellige ånds tilskyndelser. Føler du at du trenger å gjøre noen endringer i måten du behandler eller tenker på andre?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes basert på familiens behov. Her er noen forslag:

Jakobs brev 1:5

Overvei å lese Jakobs brev 1:5 og be et familiemedlem oppsummere beretningen om Det første syn (se Joseph Smith – Historie 1:8-13 eller videoen “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Spør Gud: Joseph Smiths første syn] på LDS.org). Be familiemedlemmene om å dele sine vitnesbyrd om profeten Joseph Smith og erfaringer med da vår himmelske Fader besvarte deres bønner.

Jakobs brev 1:26-27

Vurder å se videoen “True Christianity” [Sann kristendom] (LDS.org) i forbindelse med disse versene. Les deretter Jakobs definisjon av sann religion og drøft måter familien kan gjøre etterlevelsen av deres religion mer ren på.

Jakobs brev 3

Jakobs brev 3 inneholder mange bilder som kan være til inspirasjon for minneverdige konkretiseringer for å hjelpe familien å huske å snakke vennlig. Dere kan for eksempel drøfte hvordan en liten gnist eller fyrstikk kan starte en stort bål, og familiemedlemmene kan tenke på ganger da et uvennlig ord forårsaket et problem (se vers 5-6). Eller du kan servere noe surt eller bittert i noe som vanligvis brukes til søt mat – som for eksempel sitronsaft i en honningkrukke. Dette kan føre til en samtale om at vi må forsikre oss om at våre ord er søte og oppløftende (se vers 9-14).

Jakobs brev 4:5-8

Hvorfor skulle vi holde oss “nær til Gud” når vi møter fristelser?

Jakobs brev 5:14-16

Å dele en personlig opplevelse om å motta en prestedømsvelsignelse kan kanskje oppfordre familiemedlemmene til å “be om en prestedømsvelsignelse når [de] trenger åndelig kraft”.(Dallin H. Oaks, “The Importance of Priesthood Blessings”, New Era, juli 2012, 4).

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Handle ifølge det du lærer. Når du studerer, lytt til Åndens tilskyndelser om hvordan du kan anvende det du lærer i livet ditt. Forplikt deg til å følge disse tilskyndelsene og etterleve evangeliet mer fullstendig. (Se Undervisning på Frelserens måte, 35.)

Skriv ut