Kom, følg med meg
4.-10. november. Hebreerne 1-6: “Jesus Kristus, ‘opphav til evig frelse’”


“4.-10. november. Hebreerne 1-6: ‘Jesus Kristus, opphav til evig frelse’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.-10. november. Hebreerne 1-6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kristus står sammen med en ung pike og en mann

Balm of Gilead, av Anne Henrie

4.-10. november

Hebreerne 1-6

Jesus Kristus, “opphav til evig frelse’’

Å skrive ned inntrykk vil hjelpe deg å gjenkjenne det Ånden ønsker å undervise deg. Å handle ifølge dine inntrykk viser din tro på at disse tilskyndelsene er virkelige.

Skriv ned dine inntrykk

Vi har alle måttet oppgi noe for å kunne ta imot Jesu Kristi evangelium – enten det er dårlige vaner, uriktig tro, usunne forbindelser eller noe annet. For hedningene mente ofte omvendelse å forlate falske guder. For hebreerne (jøder) derimot, viste omvendelse seg å være, om ikke vanskeligere, så litt mer komplisert. Deres verdsatte trosoppfatninger og tradisjoner var tross alt grunnfestet i tilbedelse av den sanne Gud og læresetningene til hans profeter, og strakk seg tilbake i tusenvis av år. Allikevel underviste apostlene at Moseloven var blitt oppfylt med Jesus Kristus og at det nå var en høyere lov som gjaldt for troende. Ville det å godta kristendommen bety at hebreerne måtte oppgi sine tidligere trosoppfatninger og historie? Hebreerbrevet søkte å bidra til å besvare slike spørsmål ved å undervise at Moseloven, profetene og ordinansene er viktige, men at Jesus Kristus er større (se Hebreerne 1:1-4; 3:1-6; 7:23-28). Faktisk peker alle disse tingene mot, og vitner om Kristus som Guds sønn og den lovede Messias som jødene hadde ventet på. Budskapet til hebreerne, og til oss alle, er at vi noen ganger må oppgi tradisjoner for å gjøre Jesus Kristus til senteret i vår tilbedelse og i vårt liv – for det er gjennom Kristus “at vi kan få miskunn” (Hebreerne 4:16).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hebreerne

Hvem skrev hebreerbrevet?

Noen lærde har stilt spørsmål ved om Paulus skrev hebreerbrevet. Hebreerbrevets litterære stil er noe forskjellig fra Paulus’ andre brev, og de tidligste versjonene av teksten nevner ikke forfatteren. Fordi tankene som er uttrykt i brevet samsvarer med Paulus’ andre læresetninger, har imidlertid siste-dagers-hellige, i tråd med kristen tradisjon, godtatt at Paulus i det minste var involvert i å skrive dette brevet.

(Se også Veiledning til Skriftene, “Paulus’ brev.”)

Hebreerne 1-5

Jesus Kristus er “avbildet” av vår himmelske Fader.

Mange jøder fant det vanskelig å akseptere Jesus Kristus som Guds Sønn. Hebreerbrevet lærer oss at alt om Jesus vitner om og eksemplifiserer hans Far. Når du leser de fem første kapitlene i hebreerbrevet, kan du lage en liste over Jesu Kristi titler, roller, egenskaper og gjerninger som du finner nevnt. Hva lærer disse tingene deg om Frelseren? Hva lærer de deg om vår himmelske Fader?

Hvordan øker følgende uttalelse fra eldste Jeffrey R. Holland din forståelse av læresetningene i disse versene? “Jesus… kom for å forbedre menneskenes syn på Gud og å trygle dem om å elske sin himmelske Fader, som alltid har elsket og alltid vil elske dem. Ved å mette de sultne, helbrede de syke, ta til motmæle mot hykleri og be om tro, viste Kristus oss veien til Faderen” (“Guds storhet”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 72).

Hebreerne 2:9-18; 4:12-16; 5:7-8

Jesus Kristus gjennomgikk fristelser og skrøpeligheter slik at han kan forstå og hjelpe meg.

Føler du at du kan “med frimodighet tre fram for nådens trone” og søke barmhjertighet? (Hebreerne 4:16). Ett av budskapene i hebreerbrevet er at til tross for våre synder og svakheter, er Gud tilnærmelig og hans nåde er oppnåelig. Hva finner du i Hebreerne 2:9-18; 4:12-16; 5:7-8 som styrker din tillit til at Jesus Kristus vil hjelpe deg med dine utfordringer i jordelivet? Overvei å skrive ned dine tanker og følelser i en dagbok om hva Frelseren har gjort for deg.

Se også Mosiah 3:7-11; Alma 7:11-1334.

Hebreerne 3:7-4:11

For å motta Guds velsignelser, må jeg ikke “forherde” mitt hjerte.

Selv om de hadde blitt omvendt til kristendommen, fant noen av de jødiske hellige det vanskelig å fullt ut ta imot Jesu Kristi evangelium og dets velsignelser. Ved å gjenfortelle historien om israelittene i fordums tid, håpet Paulus å overtale jødene til å unngå å gjøre den feilen som deres forfedre gjorde – å avvise Guds velsignelser på grunn av vantro. (Du kan lese historien Paulus refererte til i 4 Mosebok 14:1-12, 26-35.)

Overvei hvordan Hebreerne 3:7-4:11 kan gjelde deg. For å gjøre dette, kan du grunne på spørsmål som disse:

  • Hvordan provoserte israelittene Herren? (se Hebreerne 3:8-11). Hva er konsekvensene av å ha et forherdet hjerte?

  • Når har jeg tillatt mitt hjerte å bli forherdet? Er det noen velsignelser som Gud vil gi meg som jeg ikke mottar på grunn av mangel på tro?

  • Hva kan jeg gjøre for å utvikle et mykt og angrende hjerte? (se Ether 4:15; Salomos ordspråk 3:5-6; Alma 5:14-15).

Se også 1 Nephi 2:16; 15:6-11; Jakob 1:7-8; Alma 12:33-36.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Hebreerne 1:8-9

På hvilke måter har Jesus vist at han elsker rettferdighet og hater urett? Hvis vi har urettferdige ønsker, hva kan vi gjøre for å forandre dem?

Hebreerne 2:1-4

Kan du komme på en konkretisering som kan hjelpe familien å forstå hva det betyr å holde et fast grep om evangeliets sannheter som “vi har hørt”? Du kan gjerne illustrere dette med en gjenstand som det er vanskelig å holde fast i. Hvordan er våre anstrengelser for å bevare vårt vitnesbyrd som å holde fast i denne gjenstanden? Hvordan kan vi forsikre oss om at “det vi har hørt” ikke skal “drive bort” fra oss? (vers 1).

Hebreerne 2:9-10

For å studere uttrykket “deres frelses høvding”, kan dere begynne å drøfte hva en høvding er. Hva gjør en høvding? Hvordan er Jesus Kristus som en høvding for oss og for vår frelse?

Hebreerne 5:1-5

Disse versene kan hjelpe dere å ha en drøfting om hva det betyr å bli kalt av Gud til å bære prestedømmet eller å bli kalt av noen som har myndighet til andre kall i Kirken. Hva kan vi lære av Jesu Kristi eksempel om å motta og utføre kall?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Prøv forskjellige tilnærminger. Istedenfor å alltid studere Skriftene på samme måte, overvei forskjellige studieforslag. For å få noen ideer, se “Forslag for å forbedre ditt personlige skriftstudium” i begynnelsen av denne ressursen.

Bilde
Kristus viser seg for nephittene

Christ Visits the New World, av Walter Rane

Skriv ut