Kom og følg mig
18.-24. november. Jakobs Brev: ›Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere‹


»18.-24. november. Jakobs Brev: ›Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»18.-24. november. Jakobs Brev«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Abraham beder uden for sit telt

Abraham i Mamres Ege, af Grant Romney Clawson

18.-24. november

Jakobs Brev

»Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere«

Når du læser Jakobs Brev, så læg mærke til vendinger, der gør særligt indtryk på dig, og skriv dem ned. Hvordan bliver du tilskyndet til at efterleve disse sandheder?

Nedskriv dine indtryk

Nogle gange kan blot et vers i skrifterne ændre verden. Jakobs Brev 1:5 virker til at være et ganske enkelt råd – hvis du har brug for visdom, så spørg Gud. Men da den 14-årige Joseph Smith læste dette vers, »syntes [det] med stor kraft at trænge ind i hvert af [hans] hjertes følelser« (JS-H 1:12). Således inspireret handlede Joseph efter Jakobs formaning og søgte visdom fra Gud gennem bøn. Og Gud gav i sandhed rundhåndet, så Joseph modtog et af de mest bemærkelsesværdige himmelske besøg i menneskets historie – det første syn. Dette syn ændrede kursen på Josephs liv og førte til genoprettelsen af Jesu Kristi kirke på jorden. Vi er alle velsignet, fordi Joseph Smith læste og handlede efter Jakobs Brev 1:5.

Hvad finder du, når du studerer Jakobs Brev? Måske vil et vers eller to ændre dig eller en, du elsker. Det kan være, at du bliver vejledt, når du søger at fuldføre dit livs mission. Det kan være, at du bliver opmuntret til at tale venligt eller være mere tålmodig. Hvad der end inspirerer dig, så lad disse ord »trænge ind i hvert af [dit] hjertes følelser.« Husk at »tag[e] med sagtmodighed imod det ord«, som Jakob skrev, »som kan frelse jeres sjæle« (Jak 1:21).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Jakobs Brev

Hvem var Jakob?

Den generelle opfattelse er, at forfatteren til Jakobs Brev var søn af Maria, Jesu Kristi mor, og derfor Frelserens halvbror. Jakob nævnes i Matthæus 13:55, Markus 6:3, Apostlenes Gerninger 12:17, 15:13, 21:18 samt Galaterne 1:19 og 2:9. Det lader til ud fra skrifterne, at Jakob var en kirkeleder i Jerusalem, og at han var blevet kaldet som apostel (se Gal 1:19).

Jakobs Brev 1:2-4; 5:7-11

Tålmodig udholdenhed fører til fuldkommenhed.

»At vente kan være svært«, har præsident Dieter F. Uchtdorf sagt. »Vi vil have, hvad vi vil have, og vi vil have det nu. Derfor kan selve ideen om tålmodighed synges ubehagelig« («Fortsæt i tålmodighed«, Liahona, maj 2010, s. 56). Når du har læst Jakobs Brev 1:2-4 og 5:7-11, hvad vil du så sige, at Jakobs hovedbudskab om tålmodighed er? Hvilken yderligere indsigt får du, når du har læst resten af præsident Uchtdorfs budskab? Hvordan kan du vise Herren, at du er villig til at være tålmodig?

Jakobs Brev 1:3-8, 21-25; 2:14-16; 4:17

Tro kræver handling.

Hvordan ved du, om du har tro på Jesus Kristus? Hvordan påvirker dine gerninger din tro på Gud? Tænk over disse spørgsmål, når du studerer Jakobs lærdomme om tro. Det kunne være interessant også at læse om Abraham og Rahab, to eksempler, som Jakob nævnte (se 1 Mos 22:1-12; Jos 2). Hvordan viste de, at de havde tro på Gud?

Når du læser Jakobs Brev 1:3-8, 21-25, 2:14-26 og 4:17, kan det hjælpe dig til at tænke på, hvordan du kan være bedre til at være ordets gører. Nedskriv alle indtryk, du modtager og planlæg at følge dem.

Se også Alma 34:27-29; 3 Nefi 27:21.

Jakobs Brev 1:263:1-18.

De ord, jeg udtaler, har magt til at skade eller velsigne andre.

Blandt det rige billedsprog, som Jakob brugte gennem hele sit brev, findes noget af det mest levende sprog i hans råd om sprog. Du kan overveje at lave en liste over alle de måder, som Jakob beskrev tungen eller munden på. Hvad antyder hver sammenligning eller billede om de ord, vi udtaler? Tænk på noget, som du kan gøre for at velsigne nogen med dine ord (se L&P 108:7).

Jakobs Brev 2:1-9

Som Jesu Kristi discipel skal jeg elske alle folk uanset deres omstændigheder.

Jakob advarede de hellige mod specifikt at favorisere de rige og foragte de fattige, men hans advarsel kan finde anvendelse på alle former for forudindtagethed og fordomme, som vi har i forhold til andre. Det kan være svært at genkende, hvordan vi negativt dømmer andre, men Herren har lovet os, at han vil hjælpe os til at se, hvor vi har brug for forbedring (se Eter 12:27). Når du bønsomt studerer Jakobs Bog 2:1-9, så søg i dit eget hjerte og lyt efter Helligåndens tilskyndelser. Fornemmer du nogle ændringer, som du skal foretage dig, i den måde, som du behandler andre på, eller som du tænker på dem på?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte ud fra din families behov. Her er nogle forslag:

Jakobs Brev 1:5

Du kan overveje at læse Jakobs Brev 1:5 og bede en i familien om at sammenfatte beretningen om det første syn (se JS-H 1:8-13). Bed din familie om at bære deres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith og om oplevelser, hvor vor himmelske Fader har besvaret deres bønner.

Jakobs Brev 1:26-27

  Læs Jakobs definition af ren gudsdyrkelse og tal om, hvordan din familie kan gøre jeres gudsdyrkelse mere ren.

Jakobs Brev 3

Jakobs Brev 3 indeholder mange billeder, der kan inspirere til nogle mindeværdige illustrationer, som kan hjælpe din familie til at tale venligt. Du kan for eksempel tale om, hvordan en lille gnist eller tændstik kan starte en stor ildebrand, og din familie kan så tænke på tidspunkter, hvor et uvenligt ord forårsagede et problem (se v. 5-6). Eller du kan servere noget surt eller bittert i noget, der normalt bruges til søde fødevarer – såsom citronsaft i et honningglas. Det kan føre til en samtale om, hvordan man sikrer, at ens ord er venlige og opmuntrende (se v. 9-14).

Jakobs Brev 4:5-8

Hvorfor skal vi »hold[e os] nær til Gud«, når vi møder fristelser?

Jakobs Brev 5:14-16

Ved at fortælle om en personlig oplevelse med at modtage en præstedømmevelsignelse kan det måske tilskynde din familie til at »bede om en præstedømmevelsignelse, når [de] har brug for åndelig styrke« (Dallin H. Oaks, »Vigtigheden af præstedømmevelsignelser«, Liahona, juli 2012, s. 48).

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Følg det, du lærer. Når du studerer, så lyt til tilskyndelser fra Ånden om, hvordan du kan anvende det, du lærer, i dit liv. Forpligt dig til at følge disse tilskyndelser og efterleve evangeliet mere fuldt ud. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 35).

Billede
En ung Joseph Smith læser skrifterne uden for sit hjem

Skal han bede om at få den af Gud, af John McNaughton

Udskriv