Det nye testamente 2023
26. desember–1. januar. Vi er ansvarlige for vår egen læring


“26. desember–1. januar. Vi er ansvarlige for vår egen læring”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“26. desember–1. januar. Vi er ansvarlige for vår egen læring”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023

Bilde
familie som ser i et fotoalbum

26. desember–1. januar

Vi er ansvarlige for vår egen læring

Hensikten med Skriftene er å hjelpe deg å komme til Kristus og bli dypere omvendt til hans evangelium. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå Skriftene og i dem finne den åndelige styrken du og familien din trenger. Så vil du, i dine klasser i Kirken, få anledning til å dele innsikt og oppmuntre dine medhellige i deres innsats for å følge Kristus.

Skriv ned inntrykkene du får

“Hva søker dere?” spurte Jesus døperen Johannes’ disipler (Johannes 1:38). Du kan gjerne stille deg selv det samme spørsmålet – for det du finner i Det nye testamente dette året, vil i stor grad være avhengig av hva du søker. “Let, så skal dere finne” er Frelserens løfte (Matteus 7:7). Så still de spørsmålene som kommer til ditt sinn mens du studerer, og søk deretter flittig etter svar. I Det nye testamente vil du komme til å lese om de mektige opplevelsene til Jesu Kristi disipler. Som en trofast disippel av Frelseren kan du få dine egne mektige åndelige erfaringer når du tar imot Frelserens oppfordring, som finnes i hele denne hellige boken, “Kom så og følg med meg” (Lukas 18:22).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

For virkelig å lære av Frelseren må jeg ta imot hans oppfordring: “Kom så og følg meg.”

Frelserens oppfordring: “Kom så og følg med meg” gjelder alle – enten vi er nye på disippelens vei, eller vi har gått på den hele vårt liv. Dette var hans oppfordring til en rik ung mann som strevde med å holde budene (se Matteus 19:16–22; Lukas 18:18–23). Det den unge mannen lærte – og det vi alle må lære – er at det å være en disippel betyr å gi hele vår sjel til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi utvikler oss i vårt disippelskap når vi finner ut hva vi mangler, gjør endringer og prøver i større grad å følge Dem.

Det å lære av Frelseren begynner når vi arbeider vi med flid for å forstå det han underviste om. Hvordan blir for eksempel din forståelse av ydmykhet dypere når du gransker følgende?

Hvis du ønsker å lære mer, kan du prøve denne aktiviteten med et annet prinsipp i evangeliet, for eksempel kjærlighet eller tilgivelse.

Jeg er ansvarlig for min egen læring.

Eldste David A. Bednar har sagt: “Vi skulle ikke forvente at Kirken som organisasjon skal undervise oss om eller fortelle oss alt vi trenger å vite og gjøre for å bli trofaste disipler og tappert holde ut til enden. Vårt personlige ansvar er snarere å lære det vi burde lære, å leve slik vi vet vi burde leve og å bli den Mesteren ønsker at vi skal bli. Vårt hjem er det beste stedet for å lære, etterleve og utvikle oss” (“Forberedt til å motta alt som er nødvendig”, Liahona, mai 2019, 102).

Hva betyr det å ta ansvar for sin egen læring? Se etter mulige svar i eldste Bednars uttalelse og i følgende skriftsteder: Johannes 7:17; 1 Tessaloniker 5:21; Jakobs brev 1:5–6, 22; 2:17; 1 Nephi 10:17–19; 2 Nephi 4:15; Alma 32:27; og Lære og pakter 18:18; 58:26–28; 88:118. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for mer aktivt å lære evangeliet?

Jeg trenger å vite sannheten selv.

Kanskje du kjenner mennesker som aldri ser ut til å miste sin tro, uansett hva som skjer i livet deres. De minner deg kanskje om de fem kloke jomfruene i Frelserens lignelse (se Matteus 25:1–13). Det du kanskje ikke ser, er deres flittige innsats for å styrke sitt vitnesbyrd om sannheten.

Hvordan kan vi tilegne oss og gi næring til vårt eget vitnesbyrd? Skriv ned tankene dine mens du grunner på følgende skriftsteder: Lukas 11:9–13; Johannes 5:39; 7:14–17; Apostlenes gjerninger 17:10–12; 1 Korinter 2:9–11 og Alma 5:45–46. (Se også Gospel Topics, “Testimony”, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Bilde
ung kvinne ved en vei

Hver av oss må tilegne oss et eget vitnesbyrd.

Hva burde jeg gjøre når jeg har spørsmål?

Når du søker åndelig kunnskap, vil spørsmål komme til ditt sinn. Følgende prinsipper kan hjelpe deg å håndtere spørsmålene på måter som bygger opp tro og vitnesbyrd:

  • Søk forståelse fra Gud. Gud er kilden til all sannhet, og han åpenbarer sannhet gjennom Den hellige ånd, Skriftene og sine profeter og apostler.

  • Handle i tro. Hvis svarene ikke kommer med en gang, kan du stole på at Herren vil åpenbare svarene når tiden er inne. I mellomtiden kan du fortsette å leve etter den sannheten du allerede har.

  • Bevar et evig perspektiv. Forsøk å se ting slik som Herren ser dem, ikke slik som verden gjør. Se dine spørsmål i sammenheng med vår himmelske Faders frelsesplan.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 13:1–23.For å hjelpe familien å forberede seg til å lære fra Det nye testamente i år, kan dere lese lignelsen om såmannen. Familien vil kanskje like å gå ut og se etter de forskjellige typene jordsmonn som er beskrevet i lignelsen. Hvordan kan vi gjøre vårt hjerte til “god jord”, slik Jesus beskrev den? (Matteus 13:8).

Galaterne 5:22–23; Filipperne 4:8.President Russell M. Nelson har oppfordret deg til å “omforme [ditt] hjem til et troens tilfluktssted” og “ombygge ditt hjem til et senter for læring i evangeliet”. Til dem som gjør disse tingene, lovet han: “Dine barn vil være ivrige etter å lære og etterleve Frelserens læresetninger, og den ondes innflytelse i ditt liv og ditt hjem vil avta. Endringene i din familie vil bli betydelige og vedvarende ” (“Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Liahona, nov. 2018, 113).

Begynnelsen av det nye året er en fin anledning til å holde et familieråd om å gjøre hjemmet deres til “et troens tilfluktssted” og “et senter for læring av evangeliet”. Hvilke tanker gjør vi oss om hvordan vi kan gjøre dette når vi leser Galaterne 5:22–23 og Filipperne 4:8? Kanskje familien kan sette seg personlige mål og mål for familien om å studere Det nye testamente i år. Hva kan vi gjøre for å minne oss selv om målene våre?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Lær meg å vandre i lys av Guds Sønn”, Salmer, 193.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter læresetninger. En læresetning er en evig, uforanderlig sannhet. President Boyd K. Packer erklærte at “sann lære som forstås, forandrer ens holdninger og adferd” (“Små barn”, Lys over Norge, jan. 1987, 12). Når du og familien studerer Skriftene, kan dere se etter sannheter som kan hjelpe dere å leve mer som Frelseren.

Bilde
Jesus Kristus

Light of the World [Verdens lys], av Brent Borup

Skriv ut