Det nye testamente 2023
9.‒15. januar. Matteus 2; Lukas 2: Vi er kommet for å tilbe ham


“9.‒15. januar. Matteus 2; Lukas 2: Vi er kommet for å tilbe ham”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“9.‒15. januar. Matteus 2; Lukas 2”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
De vise menn rir på kameler

Let Us Adore Him [Kom, la oss ham prise], by Dana Mario Wood

9.‒15. januar

Matteus 2; Lukas 2

Vi er kommet for å tilbe ham

Legg merke til all åndelig innsikt du mottar mens du leser Matteus 2 og Lukas 2. Studieforslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å finne viktige og relevante prinsipper i disse kapitlene.

Skriv ned inntrykkene du får

Fra den dagen han ble født, var det klart at Jesus ikke var noe vanlig barn. Det var ikke bare den nye stjernen på himmelen eller englenes gledelige kunngjøring som gjorde Jesu tidlige barndom bemerkelsesverdig. Det var også det faktum at så mange forskjellige trofaste mennesker – fra forskjellige nasjoner, yrker og med forskjellig bakgrunn – umiddelbart følte seg tiltrukket til ham. Til og med før han uttalte sin oppfordring “kom så og følg meg”, kom de (Lukas 18:22). Ikke alle kom til ham, naturligvis. Det var mange som ikke enset ham, og en mistenksom hersker ønsket til og med å ta livet av ham. Men de som var ydmyke, rene og hengivne og søkte rettferdighet, så ham som den han var – deres lovede Messias. Vi blir inspirert av deres hengivenhet, for “en stor glede” som ble forkynt for hyrdene, var til “alt folket”, og “en Frelser, som er Messias, Herren” ble født den dagen til oss alle (se Lukas 2:10–11).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lukas 2:1–7

Jesus Kristus ble født i enkle kår.

Selv om Jesus Kristus hadde herlighet hos Gud Faderen “før verden ble til” (Johannes 17:5), var han villig til å bli født i enkle kår og bo blant oss på jorden. Mens du leser Lukas 2:1–7, kan du grunne på hva denne beretningen om hans fødsel lærer deg om ham. Prøv å finne detaljer eller innsikt i denne historien som du ikke har lagt merke til før. Hvordan påvirker det dine følelser for ham når du legger merke til disse tingene?

Se også “The Christ Child” [Jesusbarnet] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 2:1–12; Lukas 2:8–38

Det er mange vitner om Kristi fødsel.

Kristi fødsel og tidlige barndom ble markert av vitner og tilbedere fra mange samfunnslag. Hva lærer du om måter å tilbe og vitne om Kristus på når du gransker historiene deres?

Vitne om Kristus

Hva lærer jeg om å tilbe og vitne om Kristus?

Vitne om Kristus

Hyrder (Lukas 2:8–20)

Hva lærer jeg om å tilbe og vitne om Kristus?

Vitne om Kristus

Simeon (Lukas 2:25–35)

Hva lærer jeg om å tilbe og vitne om Kristus?

Vitne om Kristus

Anna (Lukas 2:36–38)

Hva lærer jeg om å tilbe og vitne om Kristus?

Vitne om Kristus

De vise menn (Matteus 2:1–12)

Hva lærer jeg om å tilbe og vitne om Kristus?

Se også 1 Nephi 11:13–23; 3 Nephi 1:5–21.“Shepherds Learn of the Birth of Christ” og “The Christ Child Is Presented at the Temple” (videoer), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 2:13–23

Foreldre kan motta åpenbaring for å beskytte familien.

Josef kunne aldri ha gjort det han ble bedt om å gjøre – beskytte Jesus i hans barndom – uten himmelens hjelp. Akkurat som vismennene, fikk han en åpenbaring som advarte ham mot fare. Når du leser om Josefs opplevelse i Matteus 2:13–23, kan du tenke på de fysiske og åndelige farene vi står overfor i dag. Grunn på opplevelser der du har følt Guds veiledning for å beskytte deg og dine nærmeste. Vurder å dele disse opplevelsene med andre. Hva kan du gjøre for å få slik veiledning i fremtiden?

Du kan også vurdere å se videoen “The First Christmas Spirit” [Den første julestemning] (ChurchofJesusChrist.org) for å få en skildring av hva Josef kan ha følt da han sto overfor ansvaret for å ta vare på Guds Sønn.

Lukas 2:40–52

Til og med som ungdom fokuserte Jesus på å gjøre sin Faders vilje.

Som ung mann underviste Frelseren så kraftfullt i evangeliet at selv lærerne i tempelet undret seg over hans “forstand og over de svar han ga” (Lukas 2:47). Hva lærer disse versene deg om Frelseren som ung mann? Hvordan prøver unge mennesker du kjenner, å “være i [sin] Fars hus”? (Lukas 2:49). Hvordan har ungdom og barn hjulpet deg å få en dypere forståelse av evangeliet? Hva annet lærer du av Jesu barndom i Lukas 2:40–52 og i Joseph Smiths oversettelse, Matteus 3:24–26 (i Veiledning til Skriftene)?

Bilde
Jesus som ung gutt sammen med lærere i tempelet

“Visste dere ikke at jeg må være i min Fars hus?” (Lukas 2:49).

Hva er Joseph Smiths oversettelse?

Fordi “mange klare og verdifulle” sannheter var gått tapt fra Bibelen gjennom århundrene (1 Nephi 13:28; se også Moses 1:41), befalte Herren Joseph Smith å foreta en inspirert revisjon av Bibelen, kjent som Joseph Smiths oversettelse. Mange rettelser som ble gjort av profeten, er inkludert i tillegget i Kirkens utgave av Skriftene. Joseph Smiths oversettelse av Matteus 24, kjent som Joseph Smith – Matteus, finnes i Den kostelige perle. Du finner mer informasjon i “Bibel, Joseph Smiths Oversettelse (JSO)” i Veiledning til Skriftene; se også “Bible, Inerrancy of” (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lukas 2.Be familiemedlemmene om å velge en person beskrevet i Lukas 2, lese noen få vers om denne personens samhandling med Frelseren, og noe de har lært som styrker deres tro på Jesus Kristus. Syng “Sov nå søtt” eller “Jesu fødsel” sammen, (Barnas sangbok, 28–29, 32–33). Hva lærer disse sangene oss om Frelserens fødsel?

Overvei hvordan illustrasjonsmateriale kan berike samtalen om Kristi fødsel. (Du finner eksempler i Kunst inspirert av evangeliet, bok eller history.ChurchofJesusChrist.org/exhibit/birth–of–Christ.)

Matteus 2:1–12.Hva lærer de vise menn oss om å søke og finne Frelseren?

Lukas 2:41–49.Hva mener Frelseren når han sier: “Jeg må være i min Fars hus”? (Lukas 2:49; se Moses 1:39; Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige1.2, ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer historien i Lukas 2:41–49 oss om dette? Vurder å skrive ned noen måter som familien kan være i Faderens hus på, og legge dem i en krukke. Når familien ser etter måter de kan være i Faderens hus på, kan de velge forslag fra krukken. Sett av tid til å dele erfaringene dere får.

Lukas 2:52.Hva kan Lukas 2:52 lære oss om hvordan Jesus utviklet seg? Hvilke personlige mål eller mål for familien kan vi sette for å gå frem “i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker”?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Julenatt”, Barnas sangbok, 24.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Bruk skriftstudiehjelpemidler. For å få ytterligere innsikt når du studerer Skriftene, kan du bruke ressurser som fotnotene, Topical Guide, Bible Dictionary, Veiledning til Skriftene og andre studiehjelpemidler på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Maria, Josef og Jesusbarnet

Verdens Frelser kom til jorden i enkle kår.

Skriv ut