Det nye testamente 2023
9.‒15. januar. Matteus 2; Lukas 2: Vi er kommet for å tilbe ham


“9.‒15. januar. Matteus 2; Lukas 2: Vi er kommet for å tilbe ham”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“9.‒15. januar. Matteus 2; Lukas 2”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
De vise menn rir på kameler

Let Us Adore Him [Kom, la oss ham prise], av Dana Mario Wood

9.‒15. januar

Matteus 2; Lukas 2

Vi er kommet for å tilbe ham

Barna du underviser, er vår himmelske Faders dyrebare sønner og døtre. Be ham hjelpe deg når du prøver å undervise dem fra Skriftene. Han kan veilede deg til prinsipper du bør vektlegge, og kan inspirere deg med ideer til aktiviteter som vil nå hans barn.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna beskrive hva de vet om Kristi fødsel. Hvilke deler av historien liker de best?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lukas 2:1–14

Jesus ble født.

Jesus forlot sitt hjem hos vår himmelske Fader for å bli født på jorden, så han kunne være vår Frelser. Hvordan kan du hjelpe barna å huske historien om Kristi fødsel?

Mulige aktiviteter

  • Mens du leser historien om Kristi fødsel, kan du be barna rollespille historien selv eller bruke denne ukens aktivitetsside til å gjennomgå historien. (Se også “Kapittel 5: Jesus Kristus blir født”, i Historier fra Det nye testamente, 13–15, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org.)

  • Hvis du har en, kan du ta med en julekrybbe og be barna sette delene på riktig sted mens du forteller historien om Jesu Kristi fødsel. Du kan også vise et bilde av Jesu fødsel (se for eksempel denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Pek på forskjellige personer i julekrybben, og be barna fortelle hva de vet om hver person.

  • Syng sammen barnas favorittsanger om Jesu fødsel. Mens dere gjør det, kan du se etter anledninger til å bære vitnesbyrd om Frelseren. Be barna fortelle hvorfor de er glad i Jesus.

Matteus 2:1–12

Jeg kan gi gode gaver til Jesus.

De vise menn ga Jesus gaver i form av gull, røkelse og myrra. Hvordan kan du bruke denne historien til å lære barna at de også kan gi gaver til Jesus – gaver som kjærlighet, tjeneste og lydighet?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av de vise menn mens du gjennomgår historien om dem sammen med barna, slik den finnes i Matteus 2:1–12. Du kan gjerne vise bildet Wise Men Present Gifts [Vise menn kommer med gaver] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Pakk inn bilder eller gjenstander som symboliserer gaver vi kan gi til Jesus. Be barna hjelpe deg å åpne gavene, og snakk om hvordan vi gir disse gavene til Frelseren.

  • Hjelp hvert barn å tegne eller skrive en liste over gaver de kan gi Jesus, som “å være en god venn” eller “å be”. Be barna om å vise listene sine til klassen og velge en “gave” de vil gi Jesus i dag.

Lukas 2:40–52

Jesus var en gang et barn som meg.

Å lære om Frelserens barndom kan hjelpe barna du underviser, å identifisere seg med ham. Spør barna hva de kan lære av disse versene om hvordan de kan være som Jesus nå.

Mulige aktiviteter

  • Inviter en av ungdommene i menigheten til å besøke klassen og fortelle historien om Jesus som underviste i tempelet da han var ung mann.

  • Be på forhånd noen barn om å ta med babybilder av seg selv som de kan vise. Spør dem hvordan de har vokst. Fortell om noen måter Jesus vokste på (se Lukas 2:40, 52). Syng “En gang var Jesus et lite barn” (Barnas sangbok, 34) eller en annen sang om Frelseren.

  • Les Lukas 2:52, og forklar hva “visdom” og “alder” betyr. Du kan be barna om å gjøre bevegelser som viser hva det vil si å gå frem i visdom og i velvilje hos Gud andre mennesker. De kan for eksempel rollespille at de leser en bok eller hjelper noen i nød.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lukas 2:1–21; Matteus 2:1–12

Oldtidens profeter forutså Frelserens fødsel.

Profeter og troende hadde gledet seg til Frelserens fødsel i mange hundre år. Å forstå denne sannheten kan hjelpe barna å få en dypere forståelse av Frelserens liv og misjon.

Mulige aktiviteter

Bilde
Maria, Josef og Simeon sammen med Jesusbarnet

Simeon Reverencing the Christ Child [Simeon viser Jesusbarnet ærbødighet], av Greg K. Olsen

Lukas 2:40, 52

Jesus vokste “i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker”.

I likhet med Jesus har barna du underviser en viktig oppgave å forberede seg til. Hva kan de lære av Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Mens du leser Lukas 2:40, 52, kan du be barna lytte etter det Jesus gjorde. Be barna fortelle hvordan de har vokst siden de var små. Fortell om din egen erfaring med å lære evangeliet litt etter litt. Bær vitnesbyrd om Frelseren.

  • Gjør aktiviteter som illustrerer utsagn i Lukas 2:40, 52. Du kan for eksempel måle hvert barns høyde (“Jesus gikk fram i … alder”) eller be barna dele sitt favorittskriftsted (“barnet vokste og ble sterkt”). Hjelp barna å legge merke til hvordan de vokser og fortelle familien sin om dette.

  • Når du har gjennomgått Lukas 2:40, 52, kan du be barna fortelle hvordan de tror Jesus var da han var på deres alder. Hvordan tror de han behandlet moren sin? Sine brødre og søstre?

Lukas 2:41–52

Jeg kan følge Jesu eksempel.

Allerede som ung mann underviste Jesus i evangeliet i tempelet. På lignende måte har barna i klassen mye å lære menneskene rundt seg.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn komme forberedt på å sammenfatte historien i Lukas 2:41–52. For å hjelpe barna å forstå historien, kan du forklare hva “Fars hus” (vers 49) betyr og hva slags arbeid som foregår der. Du kan for eksempel fortelle barna hva slags jobb du eller foreldrene dine har. Hvilken jobb eller virksomhet hadde Josef, Jesu jordiske far? (se Matteus 13:55). Hva er hans himmelske Faders arbeid? (se Lukas 2:46–49; se også Moses 1:39).

  • Les Lukas 2:46–49 sammen med barna og spør: “Hva gjorde Jesu i sin ‘Fars hus’?” Hjelp barna å lage en liste over eller tegne på tavlen hvordan de kan bidra til å gjøre vår himmelske Faders arbeid, eller være i hans hus.

  • For å hjelpe barna å utvikle trygghet på at de, i likhet med den unge Jesus, kan undervise i evangeliet, kan du hjelpe dem å øve på å undervise hverandre i et prinsipp fra Til styrke for ungdom.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å undervise familien om noe de har lært om Jesu Kristi fødsel.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er nysgjerrige og lærer på mange måter. Barn liker å lære ved hjelp av nye og varierte erfaringer. Bruk aktiviteter som hjelper dem å bevege seg omkring, bruke alle sine sanser, utforske og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)

Skriv ut