Det nye testamente 2023
23.‒29. januar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: “Rydd Herrens vei”


“23.‒29. januar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: ‘Rydd Herrens vei’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“23.‒29. januar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Døperen Johannes døper Jesus

Glassmaleri i Nauvoo Illinois tempel, av Tom Holdman

23.‒29. januar

Matteus 3; Markus 1; Lukas 3

“Rydd Herrens vei”

Når du leser om døperen Johannes og Jesu Kristi dåp, bør du skrive ned eventuelle åndelige inntrykk du mottar. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse skriftstedene og hjelpe deg å støtte den læringen barna gjør hjemme.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

For å gi barna anledning til å fortelle hva de allerede har lært, kan du vise et bilde av Jesus som blir døpt. Be dem fortelle deg hva som foregår på bildet, og hva de føler med hensyn til å bli døpt.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Matteus 3:13–17

Jeg kan bli døpt slik Jesus ble.

Hvordan kan du bruke beretningen om Jesu dåp til å hjelpe barna å forberede seg til å bli døpt?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av historien om Frelserens dåp (se Matteus 3:13–17; se også “Kapittel 10: Jesus blir døpt”, i Historier fra Det nye testamente, 26–29, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Forklar at Jesus ble døpt ved nedsenkning av en som hadde prestedømmets myndighet. Gjenta historien noen ganger, og be barna fortelle hvilke detaljer de husker.

  • Vis et bilde av at Jesus blir døpt og denne ukens aktivitetsside. La barna peke på likheter mellom de to bildene. (Det er et bilde av at Jesus blir døpt i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.)

  • Gjennomgå løftene barna kommer til å gi når de blir døpt (se Mosiah 18:8–10; Lære og pakter 20:37. Spør dem hvilke av disse tingene de allerede gjør.

  • Inviter et medlem av biskopsrådet til å fortelle barna om dåpsintervjuet de vil få før de blir døpt.

  • Syng en sang om dåp sammen, for eksempel “Dåp” (Barnas sangbok, 54–55). Vurder å be et barn lede de andre barna mens de synger.

Bilde
jente blir døpt

Vi kan følge Jesu eksempel ved å bli døpt.

Matteus 3:11, 16

Den hellige ånd hjelper meg.

I tillegg til å forberede seg til dåp, forbereder også barna seg til å motta Den hellige ånds gave. Hvordan kan du hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Bruk Matteus 3:11, 16 til å lære barna at Den hellige ånd kom over Jesus da han ble døpt (en due viste seg som et tegn på at dette hadde skjedd). Vis bildet Den hellige ånds gave (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 105), og forklar at vi mottar Den hellige ånds gave når vi blir bekreftet.

  • Ta med en eske som inneholder ting som for eksempel et bilde av Jesus, et behagelig pledd og et kompass eller kart. Be barna velge en gjenstand, og la dem forklare hvordan hver gjenstand symboliserer en måte Den hellige ånd kan hjelpe oss på – han vitner om Jesus (se Johannes 15:26), trøster oss (se Johannes 14:26) og viser oss den rette veien (se 2 Nephi 32:5).

  • Fortell om egne erfaringer med å motta hjelp fra Den hellige ånd.

  • Be barna lytte etter hvordan Den hellige ånd hjelper oss når de synger en sang om ham, for eksempel “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Matteus 3

Jeg blir velsignet ved Det aronske prestedømmes ordinanser.

Døperen Johannes hadde Det aronske prestedømme, så når dere leser om ham i Matteus 3, passer det fint å undervise barna om Det aronske prestedømme. Hjelp dem å forstå hvilke velsignelser og hvilken kraft som kommer til oss ved hjelp av dette prestedømmet.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en liste over Det aronske prestedømmes plikter, ved hjelp av Lære og pakter 20:46, 58–60; 84:111. Be barna se i Matteus 3 etter eksempler på at Johannes utfører noen av disse pliktene. Hvordan kan vi alle innby andre til å komme til Kristus, slik Johannes gjorde?

  • Vis noen bilder av bærere av Det aronske prestedømme som utfører dåpens og nadverdens ordinans (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 103–4, 107–8). Snakk sammen om hvordan disse ordinansene forbereder oss til å motta Jesus Kristus og velsignelsene ved hans forsoning.

  • Les Lære og pakter13:1 sammen, og bær vitnesbyrd om at døperen Johannes gjenga Det aronske prestedømme til Joseph Smith. Spør barna hvordan de har blitt velsignet fordi Det aronske prestedømme ble gjengitt.

Matteus 3:13–17; Markus 1:1–11; Lukas 3:2–18

Jeg kan holde mine dåpspakter.

Å lære om beretningen om Jesu dåp er en god anledning til å hjelpe barna å gjennomgå sine dåpspakter og forplikte seg til å holde dem.

Mulige aktiviteter

  • Be barna bytte på å lese vers fra Markus 1:1–11. Snakk om hvorfor vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli døpt. Hvorfor ble Jesus døpt, selv om han ikke trengte å bli renset for synd? Hjelp barna å finne svar på dette spørsmålet i Matteus 3:13–15 og 2 Nephi 31:6–7.

  • Gjennomgå paktene barna inngikk i dåpen, slik de finnes i Mosiah 18:8–10 og Lære og pakter 20:37. Be barna om å skrive disse henvisningene på denne ukens aktivitetsside.

  • Lag noen par med kort med ord eller uttrykk eller bilder som symboliserer våre dåpspakter. Legg kortene med forsiden ned. Be barna bytte på å snu to kort av gangen for å prøve å finne to like. Når to like er funnet, kan du be barna fortelle hvordan de har holdt denne pakten.

  • Fortell hvordan du har blitt velsignet ved å holde dine dåpspakter.

Matteus 3:11, 16

Den hellige ånd kan veilede meg.

Barn lærer å gjenkjenne og følge Den hellige ånds veiledning. Hjelp dem å forstå at det å holde sine dåpspakter vil hjelpe dem å være verdige til å motta hans veiledning.

Mulige aktiviteter

  • Be hvert barn lese ett av følgende skriftsteder og forklare hva det lærer oss om hvordan Den hellige ånd taler til oss: Helaman 5:30; Lære og pakter 6:23; 8:2–3; 11:12–13.

  • Be et barn lese Matteus 3:11. Hvordan er Den hellige ånd som ild? Ild kan for eksempel være betryggende, og det gir lys til å veilede oss (se Johannes 15:26; 2 Nephi 32:5).

  • Be barna lukke øynene og holde ut hendene. Stryk så lett over håndflatene deres med en fjær eller en hyssing. Be dem fortelle deg når de kjenner det. Hva lærer denne aktiviteten oss om å oppfatte inntrykk fra Den hellige ånd?

  • Be barna fortelle om erfaringer de har hatt med Den hellige ånd. Hvorfor hjelper det å holde våre pakter oss å ha Den hellige ånds veiledning?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be hvert barn spørre sine foreldre, andre familiemedlemmer eller venner om deres dåp.

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk din egen inspirasjon. Ikke se på disse oversiktene som instruksjoner som du må følge når du underviser. Bruk dem heller som forslag som kan stimulere din egen inspirasjon når du overveier behovene til barna du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte7.)

Skriv ut