Det nye testamente 2023
6.‒12. februar. Johannes 2–4: “Dere må bli født på ny”


“6.‒12. februar. Johannes 2–4: ‘Dere må bli født på ny’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“6.‒12. februar. Johannes 2–4”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus snakker med Nikodemus

6.‒12. februar

Johannes 2–4

“Dere må bli født på ny”

Mens du leser Johannes 2–4, vil Ånden lære deg ting om din egen omvendelse. Skriv ned hans tilskyndelser. Du kan finne ytterligere åndelig innsikt fra studieforslagene i denne oversikten.

Skriv ned inntrykkene du får

På en bryllupsfest i Kana gjorde Kristus vann til vin – en begivenhet Johannes kalte hans “første tegn” (Johannes 2:11). Dette er sant på mer enn én måte. Selv om det var det første mirakelet Jesus utførte offentlig, kan det også symbolisere en annen mirakuløs begynnelse – prosessen der vårt hjerte blir forvandlet når vi blir stadig mer lik vår Frelser. Dette livslange mirakelet begynner med beslutningen om å følge Jesus Kristus, å forandre seg og leve et bedre liv med hans hjelp. Dette mirakelet kan være så livsendrende at å bli “født på ny” er en av de beste måtene å beskrive det på (Johannes 3:7). Men gjenfødelse er bare begynnelsen på disippelens vei. Kristi ord til den samaritanske kvinnen ved brønnen minner oss om at hvis vi fortsetter på denne veien, vil evangeliet til slutt bli “en kilde med vann” i oss “som veller fram til evig liv” (Johannes 4:14).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 2:1–11

Jesu Kristi mirakler “åpenbarte [hans] herlighet”.

Når du leser om Frelseren som forvandler vann til vin i Johannes 2:1–11, kan du få ytterligere innsikt ved å overveie perspektivene til de forskjellige personene som var der, for eksempel Maria, disiplene og andre. Hvilket inntrykk ville du ha fått av Jesus hvis du hadde vært vitne til hendelsene som beskrives her? Hva lærer dette mirakelet deg om ham?

Johannes 3:1–21

Jeg må bli født på ny for å komme inn i Guds rike.

Da Nikodemus kom til Jesus privat, var han en forsiktig observatør. Senere forsvarte han imidlertid Jesus offentlig (se Johannes 7:45–52) og sluttet seg til de troende ved Frelserens begravelse (se Johannes 19:38–40). Hvilke læresetninger finner du i Johannes 3:1–21 som kan ha inspirert Nikodemus til å følge Jesus og bli født på ny?

Profeten Joseph Smith sa: “Å bli født på ny er noe som skjer ved Guds ånd gjennom ordinanser” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 96). Hvilken rolle spilte din dåp og bekreftelse – å bli “født av vann og Ånd” (Johannes 3:5) – for at du ble født på ny? Hva gjør du for å fortsette denne endringsprosessen? (se Alma 5:11–14).

Se også Mosiah 5:7; 27:25–26; David A. Bednar, “Dere må bli født på ny”, Liahona, mai 2007, 19–22.

Johannes 3:16–17

Vår himmelske Fader viser sin kjærlighet til meg gjennom Jesus Kristus.

Eldste Jeffrey R. Holland sa: “Den første store sannhet i all evighet er at Gud elsker oss av hele sitt hjerte, av all makt, sinn og styrke” (“I morgen vil Herren gjøre underfulle ting blant dere”, Liahona, mai 2016, 127). Hvordan har du følt Guds kjærlighet gjennom den gave som hans Sønn er?

Nadverden gir oss tid til å tenke over Guds kjærlighet, og den gave som hans Sønn er. Hvilke nadverdssalmer hjelper deg å føle denne kjærligheten? Hva kan du gjøre for at nadverden skal bli mer meningsfylt?

Når du fortsetter å lese om Frelserens læresetninger og tjenestegjerning, kan du spørre deg selv hvordan det du leser, hjelper deg å forstå og føle Guds kjærlighet.

Johannes 4:24

Er Gud en ånd?

Noen kan bli forvirret av Jesu uttalelse om at Gud er en ånd. Joseph Smiths oversettelse av dette verset gir en viktig klargjøring: “For til slike har Gud lovet sin Ånd” (i Veiledning til Skriftene). Åpenbaring i nyere tid lærer oss også at Gud har et legeme av kjøtt og ben (se Lære og pakter 130:22–23; se også 1 Mosebok 5:1–3; Hebreerne 1:1–3).

Johannes 4:5–26

Kristus tilbyr meg sitt levende vann.

Hva kan Jesus ha ment da han sa til den samaritanske kvinnen at den som drikker av det vannet han tilbyr, aldri skal tørste igjen? Hvordan er evangeliet som levende vann?

Bilde
rennende vann

Kristi evangelium er det levende vann som gir vår sjel næring.

Ett av Frelserens budskap til den samaritanske kvinnen var at hvordan vi tilber er viktigere enn hvor vi tilber (se Johannes 4:21–24). Hva gjør du for å “tilbe Faderen i ånd og sannhet”? (Johannes 4:23).

Se også Veiledning til Skriftene, “Tilbe, tilbedelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; Dean M. Davies, “Velsignelsene ved tilbedelse”, Liahona, nov. 2016, 93–95.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Johannes 2–4.Mens familien leser disse kapitlene denne uken, kan dere legge spesielt merke til hvordan Frelseren brukte hverdagslige ting – fødsel, vind, vann og mat – til å undervise i åndelige sannheter. Hvilke gjenstander i hjemmet kan du bruke til å undervise i åndelige sannheter?

Når dere studerer disse kapitlene, kan dere vurdere å se videoer sammen som viser disse hendelsene: “Jesus Turns Water into Wine” [Jesus gjør vann til vin] “Jesus Cleanses the Temple” [Jesus renser tempelet] “Jesus Teaches of Being Born Again” [Jesus underviser om å bli født på ny] og “Jesus Teaches a Samaritan Woman” [Jesus underviser en samaritansk kvinne] (ChurchofJesusChrist.org).

Johannes 2:13–17.Hvilke urene innflytelser må familien holde borte fra hjemmet slik at det vil være et hellig sted – som tempelet? Hva vil dere gjøre for å holde disse tingene borte?

Johannes 3:1–6.Snakk med familien om mirakelet som graviditet og fødsel er – prosessen med å skape en levende, intelligent person. Jesus sa at vi må bli født på ny før vi kan komme inn i Guds rike. Hvorfor er gjenfødelse en god metafor for den forandring som kreves av oss før vi kan komme inn i Guds rike? Hvordan kan vi oppleve prosessen med åndelig gjenfødelse?

Johannes 3:16–17.Be familiemedlemmene gjenta disse versene med egne ord som om de forklarte dem for en venn. Hvordan har Jesus Kristus hjulpet oss å føle Guds kjærlighet?

Johannes 4:5–15.Hva var det Frelseren lærte oss da han sammenlignet sitt evangelium med levende vann? Kanskje familien kan se på litt rennende vann og beskrive vannets egenskaper. Hvorfor trenger vi å drikke vann hver dag? På hvilke måter er Jesu Kristi evangelium som “en kilde med vann som veller fram til evig liv”? (Johannes 4:14).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg har en Fader god”, Barnas sangbok, 8.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter symboler. Skriftene bruker ofte gjenstander, hendelser eller handlinger for å symbolisere åndelige sannheter. Disse symbolene kan berike din forståelse av læren som blir undervist. For eksempel sammenlignet Frelseren omvendelse med gjenfødelse.

Bilde
Jesus og kvinnen ved brønnen

Living Water [Levende vann], av Simon Dewey

Skriv ut