Det nye testamente 2023
13.‒19. februar. Matteus 5; Lukas 6: “Salige er dere”


“13.‒19. februar. Matteus 5; Lukas 6: ‘Salige er dere’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“13.‒19. februar. Matteus 5; Lukas 6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus underviser på fjellet

Jesus Preaching Sermon on the Mount [Jesus holder bergprekenen], av Gustave Doré

13.‒19. februar

Matteus 5; Lukas 6

“Salige er dere”

Vær oppmerksom på inntrykk du får når du leser Matteus 5 og Lukas 6, og skriv dem ned i en studiedagbok eller på annen måte. Denne oversikten kan hjelpe deg å finne noen viktige prinsipper i disse kapitlene, men vær åpen for andre du oppdager i ditt studium.

Skriv ned inntrykkene du får

På dette tidspunktet i hans virke var det tydelig at Jesu læresetninger ville være annerledes enn det folket på hans tid var vant til å høre. De fattige skal arve Guds rike? De saktmodige skal arve jorden? Salige er de som blir forfulgt? De skriftlærde og fariseerne underviste ikke slike ting. Og likevel gjenkjente de som virkelig forsto Guds lov, sannheten i Frelserens ord. “Øye for øye” og “hate din fiende” var lavere lover (Matteus 5:38, 43). Men Jesus Kristus hadde kommet for å undervise en høyere lov (se 3 Nephi 15:2-10), utformet for å hjelpe oss å bli “fullkomne, likesom [vår] himmelske Far er fullkommen” (Matteus 5:48).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 5:1–12; Lukas 6:20–26, 46–49

Varig lykke kommer ved å leve slik Jesus Kristus forkynte.

Alle ønsker å være lykkelige, men ikke alle ser etter lykke på de samme stedene. Noen søker etter den i verdslig makt og stilling, andre i rikdom eller i tilfredsstillelse av fysiske lyster. Jesus Kristus kom for å undervise om veien til varig lykke, for å undervise om hva det virkelig vil si å bli velsignet. Hva lærer Matteus 5:1–12 og Lukas 6:20–26 deg om å oppnå varig lykke? Hvordan er dette annerledes enn verdens syn på lykke?

Hva lærer disse versene, sammen med Lukas 6:46–49, deg om å være en Jesu Kristi disippel? Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å utvikle de egenskapene som er beskrevet i disse versene?

Se også Veiledning til Skriftene, “Saligprisningene”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; “Sermon on the Mount: The Beatitudes” [Bergprekenen: Saligprisningene] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 5:13

“Dere er jordens salt!”

Salt hadde lenge blitt brukt til å konservere, smaksette og rense. Salt hadde også en religiøs betydning for israelittene. Det var forbundet med oldtidens praktisering av dyreofring under Moseloven (se 3 Mosebok 2:13; 4 Mosebok 18:19). Når saltet mister sin kraft, blir det ubrukelig, eller “duger ikke lenger til noe” (Matteus 5:13). Dette skjer når det blir blandet med eller besmittet av andre stoffer.

Husk dette mens du grunner på Matteus 5:13. Hvordan vil du bevare din kraft som en Jesu Kristi disippel? Hvordan vil du utføre ditt arbeid for å konservere og rense som jordens salt?

Se også Lære og pakter 103:9–10.

Bilde
salt

“Dere er jordens salt” (Matteus 5:13).

Matteus 5:17–48; Lukas 6:27–35

Kristi lov erstatter Moseloven.

Disiplene kan ha blitt overrasket over å høre Jesus si at deres rettskaffenhet måtte overgå de skriftlærdes og fariseernes (se Matteus 5:20), som var stolte av hvor godt de overholdt Moseloven.

Mens du leser Matteus 5:21–48 og Lukas 6:27–35, kan du vurdere å markere både adferden som kreves i Moseloven (“Dere har hørt …”) og det Jesus forkynte for å forbedre denne adferden. Hvorfor tror du Frelserens måte er en høyere lov?

Hva forkynte for eksempel Jesus i Matteus 5:27–28 om vårt ansvar for våre tanker? Hvordan kan du få mer kontroll over tanker og følelser som kommer inn i ditt sinn og hjerte? (se Lære og pakter 121:45).

Se også “Sermon on the Mount: The Higher Law” [Bergprekenen: Den høyere lov] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 5:48

Forventer virkelig vår himmelske Fader at jeg skal være fullkommen?

President Russell M. Nelson har sagt:

“Ordet fullkommen er oversatt fra det greske teleios, som betyr ‘fullstendig’ … Infinitivsformen av verbet er teleiono, som betyr å nå et fjernt mål, å bli fullt utviklet, å fullbyrde eller avslutte. Legg merke til at ordet ikke betyr ‘frihet fra feil’. Det betyr å ‘nå et fjernt mål’ …

Herren sa: ‘Dere er ikke istand til å tåle Guds nærvær nå … derfor, fortsett i tålmodighet inntil dere blir fullkommengjort’ [Lære og pakter 67:13].

Vi trenger ikke å bli motløse fordi om våre oppriktige anstrengelser for å bli fullkomne nå virker besværlige og endeløse. Fullkommenhet kommer etter hvert. Den kan ikke komme fullstendig før etter oppstandelsen, og bare gjennom Herren. Den venter alle som elsker ham og holder hans bud” (“Fullkommenhet kommer etter hvert”, Lys over Norge, jan. 1996, 86–88).

Se også 2 Peter 1:3–11; Moroni 10:32–33; Lære og pakter 76:69; Jeffrey R. Holland, “Vær da fullkomne – omsider”, Liahona, nov. 2017, 40–42.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 5:1–9.Hvilke prinsipper i Matteus 5:1–9 kan bidra til at hjemmet deres blir et lykkeligere sted? Dere kan velge et eller to som virker spesielt viktige for familien. Hvilke læresetninger finner vi for eksempel som kan hjelpe oss å være fredsstiftere? (se Matteus 5:21–25, 38–44). Hvilke mål kan vi sette oss? Hvordan skal vi følge opp?

Matteus 5:13.Spis litt mat sammen som er saltet, og den samme maten uten salt. Hvilken forskjell merker vi? Hva vil det si å være “jordens salt”? Hvordan kan vi gjøre dette?

Matteus 5:14–16.For å hjelpe familien å forstå hva det betyr å være “verdens lys”, kan dere utforske noen av lyskildene i hjemmet, i nabolaget og i verden. Det kan være nyttig å vise hva som skjer når man skjuler et lys. Hva mente Jesus da han sa: “Dere er verdens lys”? (Matteus 5:14). Hvem har vært som et lys for vår familie? Hvordan kan vi være et lys for andre? (se 3 Nephi 18:16, 24–25).

Matteus 5:43–45.Mens familien leser Frelserens ord i disse versene, kan dere snakke om hvem dere føler at dere kan elske, velsigne og be for. Hvordan kan vi styrke vår kjærlighet til dem?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Mitt lille lys”, Barnas sangbok, 38.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær observant. “Når du følger med på det som foregår i dine [barns ] liv, vil du finne utmerkede undervisningsanledninger … Kommentarer [de] kommer med eller spørsmål de stiller, kan også føre til undervisningsøyeblikk” (Undervisning på Frelserens måte16).

Bilde
stearinlys

“Dere er verdens lys” (Matteus 5:14).

Skriv ut