Det nye testamente 2023
20.‒26. februar. Matteus 6–7: “Han lærte dem som en som hadde myndighet”


“20.‒26. februar. Matteus 6–7: ‘Han lærte dem som en som hadde myndighet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“20.‒26. februar. Matteus 6–7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus underviser ved sjøen

Jesus Teaching the People by the Seashore [Jesus underviser folket ved sjøen], av James Tissot

20.‒26. februar

Matteus 6–7

“Han lærte dem som en som hadde myndighet”

Når vi leser Skriftene med et spørsmål i tankene og med et oppriktig ønske om å forstå det vår himmelske Fader vil at vi skal få vite, innbyr vi Den hellige ånd til å inspirere oss. Når du leser Matteus 6–7, kan du legge merke til disse inntrykkene.

Skriv ned inntrykkene du får

Bergprekenen er en av de mest kjente leksjonene i kristendommen. Frelseren forkynte i betydningsfulle bilder, slik som en by på et fjell, liljer på marken og ulver i fåreklær. Men Bergprekenen er mye mer enn en vakker tale. Kraften i Frelserens læresetninger som han ga til sine disipler, kan endre vårt liv, spesielt når vi etterlever dem. Da blir ordene hans til mer enn ord, de blir en sikker grunnvoll i livet slik at vi, på samme måte som den forstandige mannens hus, kan motstå verdens vinder og flommer (se Matteus 7:24–25).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 6–7

Etterlevelse av Frelserens læresetninger kan hjelpe meg å bli ham lik.

Bergprekenen inneholder mange evangelieprinsipper. Når du studerer disse kapitlene, kan du spørre Herren hva han ønsker at du skal lære.

Ett prinsipp du kan finne, er behovet for å prioritere det som hører Gud til, fremfor det som hører verden til. Hvilke av Frelserens læresetninger i Matteus 6–7 hjelper deg å fokusere på himmelske ting? Hvilke andre tanker eller inntrykk får du? Hva blir du inspirert til å gjøre? Vurder å skrive ned inntrykkene du får. For eksempel:

Matteus 6:1–4

Jeg ønsker å bry meg mer om hva Gud mener om meg enn hva andre mener.

Et annet prinsipp i Matteus 6–7 er bønn. Bruk litt tid på å evaluere dine bønner. Hvordan synes du at det går med din innsats for å komme nærmere Gud ved bønn? Hvilke læresetninger i Matteus 6–7 inspirerer deg til å forbedre måten du ber på? Skriv ned inntrykkene du mottar. For eksempel:

Matteus 6:9

Når jeg ber, ønsker jeg å behandle vår himmelske Faders navn med ærbødighet.

Matteus 6:10

Når jeg ber, kan jeg uttrykke mitt ønske om at Herrens vilje skal skje.

Du kan gjerne vurdere å lese Bergprekenen en gang til for å finne andre gjentagende prinsipper eller budskap som er spesielt relevante for deg. Skriv ned det du finner ut i en studiedagbok, sammen med dine tanker og inntrykk.

Bilde
familie som ber

Vi kan komme nærmere Gud ved bønn.

Matteus 6:7

Hva vil det si å bruke “mange ord” i bønn?

Folk forstår ofte det å bruke “mange ord” som å gjenta de samme ordene om og om igjen. Men mange ord kan også innebære at de ikke har noen verdi. Å bruke “mange ord” i bønn kan bety å be uten oppriktig dypfølt mening (se Alma 31:12–23).

Matteus 7:1–5

Jeg kan dømme rettferdig.

I Matteus 7:1 kan det se ut som om Frelseren sier at vi aldri skal dømme, men i andre skriftsteder (blant annet andre vers i dette kapittelet), gir han oss retningslinjer for hvordan vi skal dømme. Hvis dette virker forvirrende, kan kanskje Joseph Smiths oversettelse av dette verset være til hjelp: “Døm ikke urettferdig, for at dere ikke skal bli dømt, men avsi en rettferdig dom” (i Veiledning til Skriftene). Hva finner du i Matteus 7:1–5, sammen med resten av kapittelet, som hjelper deg å vite hvordan du skal “avsi en rettferdig dom”?

Se også Gospel Topics, “Judging Others”, topics.ChurchofJesusChrist.org; Lynn G. Robbins, “Den rettferdige dommer”, Liahona, nov. 2016, 96–98.

Matteus 7:21–23

Jeg blir kjent med Jesus Kristus ved å gjøre hans vilje.

Setningen “Jeg har aldri kjent dere” i Matteus 7:23 ble endret i Joseph Smiths oversettelse til “Dere har aldri kjent meg”.(Matthew 7:23, footnote a i Kirkens engelske utgave). Hvordan hjelper denne endringen deg å forstå bedre det Herren underviste i vers 21–22 om å gjøre hans vilje? Hvor godt føler du at du kjenner Herren? Hva kan du gjøre for å bli bedre kjent med ham?

Se også David A. Bednar, “Hadde dere kjent meg”, Liahona, nov. 2016, 102–5.

Matteus 7:24–27

Å adlyde Frelserens læresetninger skaper en sikker grunnvoll for mitt liv.

Etterlevelse av evangeliet fjerner ikke motgang i livet. Begge husene i Frelserens lignelse i Matteus 7:24–27 opplevde den samme stormen. Men et av husene tålte det. Hvordan har det å etterleve Frelserens læresetninger skapt en sikker grunnvoll for deg? Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å fortsette å bygge “huset [ditt] på fjellgrunn”? (se vers 24).

Se også Helaman 5:12.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 6–7.En måte å lære av Matteus 6–7 som familie, er å se videoene “Sermon on the Mount: The Lord’s Prayer” [Bergprekenen: Herrens bønn] og “Sermon on the Mount: Treasures in Heaven” [Bergprekenen: Skatter i himmelen] (ChurchofJesusChrist.org). Familiemedlemmene kan følge med i Skriftene og sette videoene på pause når de hører noe de ønsker å snakke om. Denne aktiviteten kan om nødvendig strekke seg over flere dager.

Matteus 6:5–13.Hva kan Frelserens bønn lære oss om bønn? Hvordan kan vi bruke hans bønn som et eksempel for å forbedre våre personlige og familiens bønner? (Se også Lukas 11:1–13.) Hvis dere har små barn, kan dere kanskje øve på å be sammen.

Matteus 6:33.Hva betyr: “Søk … først Guds rike”? Hvordan gjør vi dette hver for oss og som familie?

Matteus 7:1–5.For å visualisere læresetningene i disse versene kan familien finne en treflis og en bjelke. Hva kan vi lære om å dømme andre ved å sammenligne de to? Hvis du ønsker å studere dette emnet nærmere, kan du bruke noen av ressursene i “Judging Others” (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Matteus 7:24–27.For å hjelpe familien å forstå Frelserens lignelse om den forstandige og den uforstandige mannen bedre, kan du la dem helle vann på sand og deretter på en sten. Hvordan kan vi bygge vår åndelige grunnvoll på fjellgrunn?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “En klok mann og en dum mann”, Barnas sangbok, 132.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Del innsikt. Å drøfte prinsipper du lærer av ditt personlige studium, er ikke bare en god måte å undervise andre på. Det bidrar også til å styrke din egen forståelse. Prøv å dele et prinsipp du har lært denne uken, med et familiemedlem eller i dine klasser i Kirken.

Bilde
Jesus ber

I Have Prayed for Thee [Jeg bad for deg], av Del Parson

Skriv ut