Det nye testamente 2023
27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: “Din tro har frelst deg”


“27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: ‘Din tro har frelst deg’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus reiser en mann opp fra sengen

27. februar–5. mars

Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7

“Din tro har frelst deg”

Unngå hastverk i ditt studium av Skriftene. Ta deg tid til å be og grunne, selv om det betyr at du ikke får tid til å lese alle versene. Disse stundene med overveielse fører ofte til personlig åpenbaring.

Skriv ned inntrykkene du får

Et av de tydeligste budskapene i Det nye testamente er at Jesus Kristus helbreder. Beretningene om at Frelseren helbredet syke og lidende er mange – fra en febersyk kvinne til en enkes sønn som var død. Hvorfor legges det vekt på fysisk helbredelse? Hvilke budskap kan det være til oss i disse miraklene? Et åpenbart budskap er utvilsomt at Jesus Kristus er Guds Sønn, med makt over alle ting, herunder våre fysiske smerter og ufullkommenheter. Men en annen betydning finnes i hans ord til de skeptiske skriftlærde: “For at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å forlate synder” (Markus 2:10). Så når du leser om en blind eller spedalsk som blir helbredet, kan du tenke på den helbredelse – både åndelig og fysisk – du kan motta fra Frelseren og høre ham si til deg: “Din tro har frelst deg” (Lukas 7:50).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Frelseren kan helbrede skrøpeligheter og sykdommer.

Disse få kapitlene inneholder mange tilfeller av mirakuløse helbredelser som ble utført av Frelseren. Når du studerer disse helbredelsene, kan du se etter mulige budskap til deg. Du kan gjerne spørre deg selv: Hva lærer beretningen oss om tro på Jesus Kristus? Hva lærer beretningen oss om Frelseren? Hva ønsker Gud at jeg skal lære av dette mirakelet? Her er noen eksempler, men det finnes mange flere:

Se også David A. Bednar, “Å akseptere Herrens vilje og hans tidsplan”, Liahona, aug. 2016, 17–23; Neil L. Andersen, “Såret”, Liahona, nov. 2018, 83–86.

Markus 2:15–17; Lukas 7:36–50

Jesus Kristus kom ikke for å fordømme syndere, men for å helbrede dem.

Når du leser i disse versene om Jesu møter med skriftlærde og fariseere, kan du overveie om du ser deg selv i disse beretningene. Ligner for eksempel dine tanker og handlinger noen ganger på fariseeren Simons? Hvordan vil du beskrive forskjellen på måten Jesus så på syndere og måten fariseere som Simon så på dem? Overvei hvordan de som er tynget ned av synd, kan føle seg når de er sammen med Frelseren. Hvordan føler de seg når de er sammen med deg?

Du kan også grunne på hvordan du er som kvinnen som er beskrevet i Lukas 7:36–50. Når har du opplevd den slags mildhet og barmhjertighet som Frelseren viste henne? Hva lærer hennes eksempel på tro, kjærlighet og ydmykhet deg?

Se også Johannes 3:17; Lukas 9:51–56; Dieter F. Uchtdorf, “Nådens gave”, Liahona, mai 2015, 107–10.

Matteus 8:18–22; Markus 3:31–35

Å være en Jesu Kristi disippel betyr at jeg setter ham først i mitt liv.

I disse versene sa Jesus at det å være hans disipler krever at vi setter ham først i vårt liv, selv om det noen ganger betyr at vi må ofre andre ting som vi verdsetter. Når du studerer disse versene, kan du grunne på ditt eget disippelskap. Hvorfor må disipler være villige til å sette Frelseren først? Hva kan du måtte gi avkall på for å sette Jesus først? (Se også Lukas 9:57–62.)

Matteus 8:23–27; Markus 4:35–41

Jesus Kristus har makt til å bringe fred midt i livets stormer.

Har du noen gang følt det slik Jesu disipler gjorde i stormen på sjøen – da de så vannbølgene fylle båten og spurte: “Mester, bryr du deg ikke om at vi går under?”

I Markus 4:35–41 vil du finne fire spørsmål. Skriv dem opp og tenk over hva hvert enkelt spørsmål lærer deg om å møte livets utfordringer med tro på Jesus Kristus. Hvordan gir Frelseren fred i stormene i ditt liv?

Se også Lisa L. Harkness, “Ti, vær stille”, Liahona, nov. 2020, 80–82.

Bilde
Jesus er i båten og stiller stormen

From Fear to Faith [Fra frykt til tro], av Howard Lyon

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7.Vurder å lage en liste over miraklene som er beskrevet i disse kapitlene. Prøv å finne eller tegne noen av dem (se Kunst isnpirert av evangeliet, bok eller ChurchofJesusChrist.org). Hvert familiemedlem kan bruke bilder til å fortelle om et av miraklene og si hva de lærer av det. Du kan gjerne gi noen eksempler på mirakler du har sett eller lest om i vår tid.

Se også videoene “Widow of Nain” [Enken i Nain] og “Calming the Tempest” [Jesus stiller stormen] (ChurchofJesusChrist.org).

Matteus 8:5–13; Lukas 7:1–10.Hva var det ved høvedsmannens tro som gjorde inntrykk på Jesus? Hvordan kan vi vise lignende tro på Jesus Kristus?

Markus 2:1–12.Kapittel 23: Mannen som ikke kunne gå” (i Historier fra Det nye testamente, 57–58, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe familien å drøfte Markus 2:1–12. (Se også videoen “Jesus Forgives Sins and Heals a Man Stricken with Palsy” [Jesus tilgir synder og helbreder en mann som er lam] på ChurchofJesusChrist.org.) Hvordan kan vi være som vennene til mannen som ikke kunne gå? Hvem har vært den slags venn for oss?

Markus 4:35–41.Kan denne beretningen hjelpe familiemedlemmene når de er redde? Kanskje de kan lese vers 39 og snakke om tilfeller da Frelseren hjalp dem å føle fred.

Barn kan ha glede av å late som om de er i en båt på et stormfullt hav mens noen leser Markus 4:35–38. Så, når noen leser vers 39, kan de late som om de er i en båt på et rolig hav. Dere kan også synge en sang om å finne fred i Frelseren sammen, for eksempel “Mester, se uværet truer” (Salmer, nr. 81). Hvilke uttrykk i sangen lærer oss om den fred Jesus tilbyr?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Mester, se uværet truer”, Salmer, nr. 81.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær tilgjengelig og mottagelig. Noen av de beste undervisningsøyeblikkene begynner som et spørsmål, eller noe et familiemedlem er opptatt av. La familiemedlemmene få vite ved dine ord og handlinger at du gjerne vil høre dem. (Se Undervisning på Frelserens måte16.)

Bilde
Jesus sammen med en syk mann i en seng som ble firt ned gjennom taket

Christ and the Palsied Man [Kristus og den lamme mannen], av J. Kirk Richards

Skriv ut