Det nye testamente 2023
6.‒12. mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: “Disse tolv sendte Jesus ut”


“6.‒12. mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ‘Disse tolv sendte Jesus ut’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“6.‒12. mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus ordinerer Peter

6.‒12. mars

Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9

“Disse tolv sendte Jesus ut”

Studieforslagene i denne oversikten er ment å hjelpe deg å finne personlig mening i Skriftene. De skulle imidlertid ikke erstatte personlig åpenbaring du kan motta om hvilke skriftsteder du skal studere eller hvordan du skal studere dem.

Skriv ned inntrykkene du får

Ryktet om Jesu helbredende mirakler spredte seg raskt. Mange fulgte ham og håpet på lindring fra sine sykdommer. Men da Frelseren så på folkemengden, så han mer enn deres fysiske plager. Fylt av medfølelse så han dem “som får uten hyrde” (Matteus 9:36). “Høsten er stor”, sa han, “men arbeiderne få” (Matteus 9:37). Så kalte han tolv apostler, “ga dem makt” og sendte dem for å undervise og betjene “de tapte får av Israels hus” (Matteus 10:1, 6). I dag er behovet for arbeidere til å yte tjeneste for vår himmelske Faders barn like stort. Det er fortsatt tolv apostler, men det er flere Jesu Kristi disipler enn noen gang tidligere – mennesker som kan erklære til hele verden at “himlenes rike er kommet nær” (Matteus 10:7).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 9:18–26; Markus 5:22–43

“Frykt ikke, bare tro!”

Da Jairus første gang ba Jesus om å helbrede sin datter, som lå “på det siste”, sa Jairus inntrengende, men håpefullt: “Kom og legg hendene på henne, for at hun kan … leve” (Markus 5:23). Men mens de gikk, fortalte et sendebud Jairus at det var for sent: “Din datter er død. Hvorfor bryr du Mesteren lenger?” (vers 35). På samme måte kan det ha virket for sent for kvinnen som er beskrevet i Markus 5:25–34, som hadde vært syk i 12 år.

Når du leser disse beretningene, kan du tenke på ting som trenger helbredelse i ditt eget eller familiens liv – også ting som kan virke som om det er “på det siste” eller at det er for sent til å kunne helbredes. Hva gjør inntrykk på deg ved uttrykkene for tro i disse beretningene? Legg også merke til hva Jesus sier til kvinnen og til Jairus. Hva føler du at han sier til deg?

Se også Lukas 8:41–56; Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Liahona, mai 2017, 39–42; Læresetninger fra Kirkens presidenter – Gordon B. Hinckley (2016), 323–31.

Bilde
kvinne som strekker seg for å røre ved Jesu kjortel

Trust in the Lord [Sett din lit til Herren], av Liz Lemon Swindle

Matteus 10; Lukas 9:1–6

Herren gir sine tjenere kraft til å utføre hans verk.

Instruksjonene Jesus ga sine apostler i Matteus 10, kan også gjelde oss, for vi har alle en rolle i Herrens verk. Hvilken kraft ga Kristus sine apostler for å hjelpe dem å utføre sin misjon? Hvordan kan du få tilgang til hans kraft i det arbeidet du er kalt til å gjøre? (se 2 Korinter 6:1–10; Lære og pakter 121:34–46).

Når du leser oppdraget Kristus ga sine apostler, vil du kanskje motta inntrykk angående det arbeidet Herren vil at du skal utføre. En oversikt som denne kan hjelpe deg å organisere tankene dine:

Matteus 10

Inntrykk jeg mottar

Frelseren ga sine disipler kraft.

Gud vil gi meg den kraften jeg trenger for å gjøre mitt arbeid.

Se også Markus 6:7–13; Trosartiklene 1:6; Veiledning til Skriftene, “Apostel”; “Jesus Calls Twelve Apostles to Preach and Bless Others” [Jesus kaller tolv apostler til å forkynne og velsigne andre] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 10:17–20

Når jeg er i Herrens tjeneste, vil han inspirere meg med det jeg skal si.

Herren forutså at hans disipler ville bli forfulgt, og at det ville bli stilt spørsmål ved deres tro – noe som ligner det disipler i dag kan oppleve. Men han lovet disiplene at de ville vite ved Ånden hva de skulle si. Har du hatt opplevelser der dette guddommelige løftet ble oppfylt, kanskje da du bar ditt vitnesbyrd, ga en velsignelse eller hadde en samtale med noen? Overvei å dele dine opplevelser med en av dine kjære, eller skrive dem ned i en dagbok. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for at du kan få slike opplevelser oftere?

Se også Lukas 12:11–12; Lære og pakter 84:85.

Matteus 10:34–39

Hva mente Jesus da han sa: “Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd”?

Eldste D. Todd Christofferson sa: “Jeg er sikker på at mange av dere har blitt avvist og utstøtt av far og mor, brødre og søstre da dere tok imot Jesu Kristi evangelium og inngikk i hans pakt. På en eller annen måte har deres overordnede kjærlighet til Kristus gjort det nødvendig å ofre relasjoner som var kjære for dere, og dere har felt mange tårer. Men med uforminsket kjærlighet utholder dere disse lidelsene og viser at dere ikke skammer dere over Guds Sønn (“Finn ditt liv”, Liahona, mars 2016, 20).

Denne villigheten til å miste verdsatte forhold til andre for å følge Frelseren kommer med et løfte om at “den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det” (Matteus 10:39).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Markus 5:22–43.Når familien leser denne historien sammen, kan du stoppe opp for å spørre familiemedlemmene hva de ville ha følt hvis de var Jairus, kvinnen eller andre personer i historien. Du kan også vise bilder av historien, for eksempel de du finner i denne oversikten. Hvordan skildrer disse bildene personenes tro i historiene? (Se også videoene “Jesus Raises the Daughter of Jairus” [Jesus oppreiser Jairus’ datter] og “Jesus Heals a Woman of Faith” [Jesus helbreder en troende kvinne] på ChurchofJesusChrist.org.) Dere kan også overveie noen utfordringer familien står overfor. Hvordan kan vi anvende hans ord: “Frykt ikke, bare tro”? (Markus 5:36).

Matteus 10:39; Lukas 9:23–26.Hva kan det bety å “miste” vårt liv og å “finne” det? (Matteus 10:39). Familiemedlemmene kan kanskje utveksle erfaringer som illustrerer Jesu læresetninger i disse versene.

Matteus 10:40.Hvor flinke er du og familien til å motta og følge råd fra vår tids apostler? Hvordan bringer vår lydighet mot deres råd oss nærmere Jesus Kristus?

Lukas 9:61–62.Hva betyr det å se seg tilbake etter å ha lagt hånden på plogen? Hvorfor vil en slik holdning gjøre oss uskikket for Guds rike?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Min tro består”, Salmer, nr. 89.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Lytt til Ånden. Legg merke til dine tanker og følelser mens du studerer (se Lære og pakter 8:2–3), selv om de ikke synes å ha sammenheng med det du leser. Disse inntrykkene kan være akkurat det Gud vil du skal lære og gjøre.

Bilde
Jesus reiser en jente opp fra sengen

Talitha Cumi, av Eva Koleva Timothy

Skriv ut