Det nye testamente 2023
13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11: “Jeg vil gi dere hvile”


“13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11: ‘Jeg vil gi dere hvile’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus står i skyene

Be Not Afraid [Frykt ikke], av Michael Malm

13.‒19. mars

Matteus 11–12; Lukas 11

“Jeg vil gi dere hvile”

President Dallin H. Oaks sa: “Skriftene, som er fortidens åpenbaringer, kan ikke forstås uten åpenhet for nåtidens åpenbaringer … Et studium av Skriftene gjør menn og kvinner i stand til å motta åpenbaringer” (“Scripture Reading and Revelation”, Ensign, jan. 1995, 7).

Skriv ned inntrykkene du får

På mange måter hadde fariseerne og de skriftlærde gjort det tungt å tilbe Jehova. De la ofte vekt på strenge regler fremfor evige sannheter. Reglene om sabbatsdagen, som skulle være en hviledag, var i seg selv en tung byrde.

Og så kom Jehova selv blant sitt folk. Han lærte dem at religionens egentlige hensikt ikke er å skape byrder, men å lette dem. Han forkynte at Gud gir oss bud, herunder bud om å holde sabbaten hellig, ikke for å undertrykke oss, men for å velsigne oss. Ja, veien til Gud er snever og smal, men Herren kunngjorde at vi ikke behøver å gå den alene. “Kom til meg”, ba han. Hans oppfordring til alle som har “tungt å bære” av en eller annen grunn, er å stå ved hans side, forplikte oss til ham og la ham dele våre byrder. Hans løfte er: “Så skal dere finne hvile for deres sjeler.” Sammenlignet med alternativene – å prøve å fortsette alene eller stole på jordiske løsninger – er hans “åk … gagnlig, og [hans] byrde er lett”. (Matteus 11:28–30.)

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 11:28–30

Jesus Kristus vil gi meg hvile når jeg stoler på ham.

Vi har alle byrder som vi bærer på – noen som følge av våre egne synder og feiltrinn, noen forårsaket av andres valg, og noen som ikke er noens feil, men som simpelthen er en del av jordelivet. Uansett grunnen til våre vanskeligheter, ber Jesus oss om å komme til ham slik at han kan hjelpe oss å bære våre byrder og finne lindring (se også Mosiah 24). Eldste David A. Bednar sa: “Å inngå og holde hellige pakter setter oss i åk sammen med vår Herre Jesus Kristus” (“Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Liahona, mai 2014, 88). Med dette i tankene kan du grunne på spørsmål som de følgende for å forstå Frelserens ord i disse versene: Hvordan setter mine pakter meg i åk med Frelseren? Hva må jeg gjøre for å komme til Kristus? I hvilken betydning er Frelserens åk gagnlig og hans byrde lett?

Hvilke andre spørsmål kommer til ditt sinn når du leser? Skriv dem ned, og søk svar i Skriftene og profetenes ord denne uken. Du kan kanskje finne svar på noen av spørsmålene i eldste David A. Bednars budskap som det er henvist til overfor.

Se også John A. McCune, “Kom til Kristus – Lev som siste dagers hellige”, Liahona, mai 2020, 36–38; Lawrence E. Corbridge, “Veien”, Liahona, nov. 2008, 34–36.

Bilde
menn ser ned på disipler som går gjennom en hveteåker

The Disciples Eat Wheat on the Sabbath [Disiplene spiser hvete på sabbaten], av James Tissot

Matteus 12:1–13

“[Gjør] godt på sabbaten”.

Fariseernes læresetninger skilte seg fra Frelserens på mange måter, men spesielt når det gjaldt å holde sabbatsdagen hellig. Når du leser Matteus 12:1–13, kan du overveie hvor godt dine holdninger og handlinger med hensyn til sabbaten harmonerer med Frelserens læresetninger. For å gjøre dette kan du grunne på utsagn som disse:

  • “Jeg har behag i barmhjertighet, ikke i offer” (vers 7; se Hosea 6:6).

  • “Menneskesønnen er Herre over sabbaten” (vers 8).

  • “Så er det da tillatt å gjøre godt på sabbaten” (vers 12).

Hvordan kan disse læresetningene påvirke ditt syn på sabbaten?

Se også Markus 2:233:5; Gospel Topics, “Sabbath Day”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 12:34–37; Lukas 11:33–44

Mine ord og handlinger gjenspeiler mine innerste tanker og følelser.

En av Frelserens viktigste kritikker av fariseerne var at de prøvde å virke rettferdige, men at deres hensikter ikke var rene. Når du studerer Frelserens advarsler til fariseerne i Matteus 12:34–37 og Lukas 11:33–44, kan du grunne på sammenhengen mellom vårt hjerte og våre handlinger. Hva betyr uttrykket “gode ting fra [vårt] gode forråd” for deg? (Matteus 12:35). Hvordan rettferdiggjør eller fordømmer våre ord oss? (se Matteus 12:37). Hva kan det bety at øyet ditt er “friskt”? (Lukas 11:34). Grunn på hvordan “ditt legeme [kan bli] lyst” (Lukas 11:36) ved hjelp av Frelserens kraft.

Se også Alma 12:12–14; Lære og pakter 88:67–68.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 11:28–30.Du kan hjelpe familien å visualisere Frelserens læresetninger i disse versene ved å la dem etter tur prøve å trekke noe tungt, først alene og deretter med hjelp. Hva er noen av de byrdene vi bærer? Hva vil det si å ta på oss Kristi åk? Bildet på slutten av denne oversikten kan hjelpe deg å forklare hva et åk er.

Matteus 12:10–13.Når dere leser om da Jesus helbredet en mann på sabbaten, kan familien snakke om hvordan vi blir helbredet av Frelseren. Hvordan kan sabbaten være en helbredelsesdag for oss?

Inspirert av Frelserens eksempel i disse versene kan familien lage en liste over hvordan dere kan “gjøre godt på sabbaten” (vers 12). Sørg for å ta med anledninger til å tjene andre. Det kan være nyttig å beholde listen og se på den på søndagene i tiden fremover.

Lukas 11:33–36.Overvei hvordan du kan lære familien hva det vil si å være fylt med lys (se vers 34, 36). Ville en konkretisering hjelpe? Dere kan også snakke om hvordan vi kan bringe Frelserens lys inn i vårt liv, vårt hjem og vår verden. Du finner ideer i videoen “The Light That Shineth in Darkness” [Lyset som skinner i mørket], ChurchofJesusChrist.org.

Lukas 11:37–44.Kanskje familien kan snakke om disse versene mens dere vasker opp sammen. Dere kan snakke om hvorfor det ville være en dårlig idé å vaske bare utsiden av ting som skåler og kopper. Dere kan så relatere dette til behovet for å være rettferdig, ikke bare i våre ytre gjerninger, men også i våre indre tanker og følelser.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Hvor vennlig er vår Gud”, Salmer, nr. 41.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Vær konsekvent. Du kan ha dager da det å studere Skriftene virker vanskeligere eller mindre virkningsfullt enn du håpet. Ikke gi opp. Eldste David A. Bednar underviste: “Vår konsekvente handling i tilsynelatende små ting [kan] gi betydelige åndelige resultater” (“Mer flittige og samvittighetsfulle hjemme”, Liahona, nov. 2009, 20).

Bilde
to okser som er satt i åk

Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler” (Matteus 11:29). Fotografi © iStockphoto.com/wbritten

Skriv ut