Det nye testamente 2023
20.‒26. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: “Den som har ører, han høre”


“20.‒26. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“20.‒26. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
hvete som er klar til å høstes

20.‒26. mars

Matteus 13; Lukas 813

“Den som har ører, han høre”

Mens du leser Matteus 13 og Lukas 813, kan du tenke på hvordan du vil forberede deg til å “høre” og verdsette Frelserens læresetninger i disse lignelsene. Hva vil du gjøre for å anvende disse læresetningene i ditt liv?

Skriv ned inntrykkene du får

Noen av Frelserens mest minneverdige læresetninger var i form av enkle historier som kalles lignelser. Dette var mer enn bare interessante fortellinger om vanlige gjenstander eller hendelser. De inneholdt dyptgripende sannheter om Guds rike for dem som var åndelig forberedt. En av de første lignelsene som er nedskrevet i Det nye testamente – lignelsen om såmannen (se Matteus 13:3–23), oppfordrer oss til å finne ut om vi er rede til å motta Guds ord. “For den som har”, erklærte Jesus, “til ham skal det bli gitt, og han skal ha overflod” (Matteus 13:12). Når vi forbereder oss til å studere Frelserens lignelser – eller hvilke som helst av hans læresetninger – kan det være lurt å begynne med å granske vårt hjerte for å finne ut om vi gir Guds ord “god jord” (Matteus 13:8) til å vokse, blomstre, trives og frembringe frukt som vil velsigne oss og vår familie i overflod.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 13:3–23; Lukas 8:4–15; 13:6–9

Mitt hjerte må være forberedt til å motta Guds ord.

Hvorfor er vårt hjerte noen ganger mottagelig for sannhet, mens vi andre ganger er fristet til å motstå den? Å lese lignelsen om såmannen kan være en god anledning til å tenke over hvor godt dere mottar sannhet fra Herren. Det kan være nyttig å sammenligne vers 3–8 i Matteus 13 med tolkningene i vers 18–23. Hva kan du gjøre for å utvikle “god jord” i deg selv? Hva kan være noen “torner” som hindrer deg i virkelig å høre og følge Guds ord? Hvordan kan du overvinne disse “tornene”?

Ditt studium av denne lignelsen kan også påvirke hvordan du leser lignelsen i Lukas 13:6–9. Hvilken “frukt” ønsker Herren av oss? Hvordan gir vi næring til jorden vår slik at vi kan “bære frukt”?

Se også Mosiah 2:9; Alma 12:10–11; 32:28–43; Dallin H. Oaks, “Lignelsen om såmannen”, Liahona, mai 2015, 32–35.

Matteus 13:24–35, 44–52; Lukas 13:18–21

Jesu lignelser hjelper meg å forstå hans kirkes vekst og fremtid.

Profeten Joseph Smith sa at lignelsene i Matteus 13 beskriver Kirkens vekst og fremtid i de siste dager. Du kan gjerne gjennomgå profetens ord i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 289–300, mens du overveier hva følgende lignelser lærer deg om Herrens kirke:

Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å delta mer fullstendig i arbeidet i Kristi kirke i de siste dager etter at du har grunnet på disse lignelsene?

Se også Veiledning til Skriftene, “Rike, Guds eller himmelens”, “Lignelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
perle

Jesu Kristi evangelium er en “verdifull perle” (Matteus 13:46).

Matteus 13:24–30, 36–43

De rettferdige må vokse sammen med de ugudelige inntil verdens ende.

Én måte å analysere denne lignelsen på, er å lage en tegning av den og skrive på tolkningene i Matteus 13:36–43 og Lære og pakter 86:1–7. Et ugress er “en skadelig plante, som, inntil innhøstingstiden, ligner på hvete” (Veiledning til Skriftene, “Ugress”). Hvilke sannheter i denne lignelsen inspirerer deg til å forbli trofast til tross for ugudeligheten i verden?

Lukas 8:1–3

På hvilke måter utførte “noen kvinner” tjeneste for Frelseren?

“Kvinnelige disipler reiste sammen med Jesus og De tolv, og lærte av [Jesus] åndelig og tjente ham timelig … I tillegg til at de mottok Jesu betjening – hans evangeliums glade budskap og velsignelsene av hans helbredelseskraft – betjente disse kvinnene ham og ga av sine midler og sin plikttroskap” (Døtre i mitt rike [2017], 4). Kvinner som fulgte Frelseren, bar også et sterkt vitnesbyrd om ham (se Linda K. Burton, “Kvinner med klippefast tro”, Liahona, mai 2017, 12–15).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 13.Når familiemedlemmene leser Frelserens lignelser, vil de kanskje ha glede av å finne på sine egne lignelser som forklarer de samme sannhetene angående himmelens rike (Kirken), der de bruker gjenstander eller situasjoner som er kjente for dem.

Matteus 13:3–23; Lukas 8:4–15.Etter å ha lest lignelsen om såmannen sammen, kan familien snakke om spørsmål som disse: Hva kan gjøre vår “jord” (vårt hjerte) til “stengrunn” eller få den til å “kvele” ordet? Hvordan kan vi forsikre oss om at jorden er god og fruktbar?

Hvis dere har yngre barn i familien, kan det være morsomt å be familiemedlemmene rollespille forskjellige måter vi kan forberede vårt hjerte til å høre Guds ord, mens andre familiemedlemmer gjetter hva de gjør.

Matteus 13:13–16.Hvordan kan du hjelpe familiemedlemmene til å forstå betydningen av å villig motta Kristi ord? For å vise ører som “hører … tungt”, kan du holde for et familiemedlems ører mens du lavmælt leser Matteus 13:13–16. Hvor mye forsto dette familiemedlemmet av versene? Hvordan kan vi åpne våre øyne, våre ører og vårt hjerte for Guds ord?

Matteus 13:44–46.Hva har de to mennene i disse lignelsene felles? Er det andre ting vi skulle gjøre som enkeltpersoner og som familie for å sette Guds rike først i vårt liv?

Lukas 13:11–17.Har noen familiemedlemmer opplevd noe som fikk dem til å føle at de ikke kunne “rette seg opp”? Kjenner vi andre som føler det slik? Hvordan kan vi hjelpe? Hvordan “løser” Frelseren oss fra våre skrøpeligheter?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Våre gjerninger og tanker”, Salmer, nr. 167.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær et skriftsted utenat. Velg et skriftsted som er spesielt meningsfylt for din familie, og be familiemedlemmene om å lære det utenat. Eldste Richard G. Scott sa: “Et skriftsted lært utenat, blir en varig venn som ikke blir svekket med tiden” (“Skriftenes kraft”, Liahona, nov. 2011, 6).

Bilde
mann som sår frø

Parable of the Sower [Lignelsen om såmannen], av George Soper

Skriv ut