Det nye testamente 2023
13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11: “Jeg vil gi dere hvile”


“13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11: ‘Jeg vil gi dere hvile’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Jesus står i skyene

Be Not Afraid [Frykt ikke], av Michael Malm

13.‒19. mars

Matteus 11–12; Lukas 11

“Jeg vil gi dere hvile”

Undervisningsforslagene i denne oversikten er ment å bidra til å vekke din egen kreativitet. Tilpass dem gjerne for å dekke behovene til barna du underviser.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Oppfordre barna til å fortelle hva de kan gjøre for å tilbe Herren på sabbaten.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Matteus 11:28–30

Jesus vil hjelpe meg når jeg kommer til ham.

Barn kan finne trøst i å vite at Jesus vil hjelpe dem med deres byrder når de kommer til ham.

Mulige aktiviteter

  • Les Matteus 11:28–30, og vis bildet av oksespannet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna peke på oksene og åket. Forklar at okser som trekker i åk, kan trekke mer vekt sammen enn hver av dem kan klare hver for seg. Bær vitnesbyrd om at når vi er lei oss, bekymret eller redde, kan vi søke Jesus, og han vil hjelpe oss.

  • Be et barn om å løfte en tung gjenstand. Når det blir vanskelig for ham eller henne, tilbyr du deg å hjelpe. Hvordan hjelper Jesus oss å klare det som er vanskelig? Fortell om en gang du følte at Jesus hjalp deg å gjøre noe vanskelig, og be barna fortelle om sine egne erfaringer.

Matteus 12:1–13

Jeg kan holde sabbatsdagen hellig.

Hva er noen morsomme måter du kan undervise barna om sabbatsdagen og hvorfor vi holder den hellig?

Mulige aktiviteter

  • Les Matteus 12:10–13 høyt. Be barna reise seg og sette seg hver gang du sier “sabbaten”, og gjenta sammen med dem utsagnet “Så er det da [riktig] å gjøre godt på sabbaten” (Matteus 12:12). Hva tror de dette betyr?

  • Vis barna en kalender, og marker sabbatsdagen for dem. Hva gjør vi på andre dager i uken? Hva kan vi gjøre på sabbaten for å gjøre den annerledes enn andre dager? (se Jesaja 58:13–14).

  • Be barna tegne gode ting de kan gjøre på sabbatsdagen (se denne ukens aktivitetsside).

  • Be barna finne på bevegelser som kan hjelpe dem å huske hvordan vi gjør oss klar til sabbaten, mens de synger sangen “Lørdag”, Barnas sangbok,105.

  • Tegn øyne, ører, en munn og hender på tavlen. Be barna fortelle deg hva hver av disse kroppsdelene kan gjøre for å holde sabbatsdagen hellig.

Lukas 11:11–13

Vår himmelske Fader gir oss gode gaver.

Frelserens undervisning i Lukas 11:11–13 kan hjelpe barna du underviser å forstå at vår himmelske Fader er glad i dem og ønsker å velsigne dem.

Mulige aktiviteter

  • Bruk en konkretisering til å illustrere Frelserens læresetninger i Lukas 11:11–13. Du kan for eksempel legge en stein i en brødpose eller legge et bilde av en skorpion i en eggekartong. Be barna gjette hva som er inni, og vis dem det så. Be dem bytte ut steinen eller bildet med en brødbit eller et egg. Les Lukas 11:11–13, og bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader er glad i oss, besvarer våre bønner og gir oss mange velsignelser ved sin Ånd.

  • Syng en sang om Guds kjærlighet sammen, for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16‒17). Hva er noen gode gaver han har gitt oss? Be barna tegne velsignelser fra vår himmelske Fader som de er takknemlige for.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Matteus 11:28–30

Jesus vil hjelpe meg når jeg kommer til ham.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at Frelseren vil gi dem hvile fra deres utfordringer når de kommer til ham?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om en gang de var bekymret eller engstelig for noe. Be dem granske Matteus 11:28–30 for å finne råd som kan hjelpe dem i lignende omstendigheter. Hvordan kan Frelseren “gi [oss] hvile”? (vers 28).

  • Be barna lage tegninger av ting de gjør for å komme til Jesus og lære av ham.

  • Hjelp barna å lære fjerde trosartikkel utenat. Snakk med dem om hvordan evangeliets første prinsipper og ordinanser hjelper oss å følge Jesu oppfordring: “Kom til meg” (Matteus 11:28).

Matteus 12:1–13

Sabbaten er en dag til å gjøre gode ting som bringer meg nærmere Gud.

Barna du underviser, vil bli styrket når du understreker hensiktene med og velsignelsene ved å holde sabbatsdagen hellig.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn late som om han er mannen hvis hånd ble helbredet av Frelseren (se Matteus 12:10–13). Et annet barn kan stille ham eller henne spørsmål om opplevelsen.

  • Les Matteus 12:12 sammen. Hva er noen gode ting vi kan gjøre på sabbaten? La barna tegne forslagene sine på denne ukens aktivitetsside, klippe ut bitene og bytte på å sette hverandres puslespillbiter sammen.

  • Gjem noen bilder av personer som gjør ting som viser kjærlighet til vår himmelske Fader på sabbatsdagen. Be barna finne bildene og fortelle hvordan det å gjøre det som er fremstilt på bildene, viser vår kjærlighet til Gud.

Bilde
menn ser ned på disipler som går gjennom en hveteåker

The Disciples Eat Wheat on the Sabbath [Disiplene spiser hvete på sabbaten], av James Tissot

Lukas 11:37–42

Mine handlinger må være rene, og mitt hjerte må være rent.

Frelseren forkynte at det ikke er nok å virke rettferdig for andre. Våre tanker, følelser og private handlinger må også være rene.

Mulige aktiviteter

  • For å illustrere hva disse versene lærer oss, kan du vise barna en kopp eller en annen beholder som er ren på utsiden, men skitten på innsiden. Hjelp dem å komme på hva “utsiden av koppen” kan symbolisere. Hva symboliserer det som er “innvendig”? Hvorfor er det viktig å rengjøre både utvendig og innvendig?

  • Les noen andre skriftsteder sammen som vektlegger rettferdighet både i vårt hjerte og våre handlinger – for eksempel Salmene 24:3–5; Matteus 15:7–8; Moroni 7:6–9. Drøft hvorfor Frelseren ønsker at vårt hjerte og våre private handlinger skal være åndelig rene.

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å gi familien sin forslag om hvordan de kan holde sabbatsdagen hellig.

Vi kan forbedre vår undervisning

Still spørsmål. “Et spørsmål som oppfordrer elevene til å uttrykke et prinsipp i evangeliet med egne ord – særlig hvis du stiller det i begynnelsen av klasseperioden – kan hjelpe deg å vurdere hvor mye tid dere trenger å bruke på dette prinsippet i klassen” (Undervisning på Frelserens måte32).

Skriv ut