Det nye testamente 2023
27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: “Din tro har frelst deg”


“27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: ‘Din tro har frelst deg’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Jesus reiser en mann opp fra sengen

27. februar–5. mars

Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7

“Din tro har frelst deg”

Tenk på barna du underviser, mens du leser Matteus 8; Markus 2–4 og Lukas 7 denne uken. Be om at Den hellige ånd må inspirere deg med ideer som vil hjelpe dem å oppdage sannhetene i disse kapitlene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle en historie om Jesus som utfører et mirakel (se listen over mirakler i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Du kan også vise relevante bilder (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 40).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Jesus har evnen til å utføre mirakler.

Når du leser om Frelserens mirakler i form av helbredelse, kan du grunne på hvilke mirakler du ønsker å snakke om. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå hvilken rolle tro spiller i miraklene Jesus utførte?

Mulige aktiviteter

  • Fortell beretningen om den lamme mannen fra Markus 2:1–12. Hvis du trenger hjelp, kan du se “Kapittel 23: Mannen som ikke kunne gå” (i Historier fra Det nye testamente, 57–58, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Forklar at mannen som var lam, ikke kunne gå. Hjelp dem å forstå at denne mannen ble helbredet av Frelseren.

  • Be barna snakke om en gang de var syke. Fortell en av beretningene om da Jesus helbredet de syke, for eksempel Matteus 8:1–4, 5–13, 14–15; Markus 3:1–5; Lukas 7:11–16. Be barna gjenfortelle historien med egne ord. Bær vitnesbyrd om at Jesu kraft kan helbrede, velsigne og trøste oss.

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Jeg kan vise kjærlighet til andre slik Jesus gjorde.

Jesus viste stor kjærlighet ved å helbrede syke og lidende. Grunn på hvordan du kan lære barna å vise vennlighet overfor mennesker i nød.

Mulige aktiviteter

  • Velg en eller flere beretninger om Jesus som viser kjærlighet til noen i nød, for eksempel de i Matteus 8:1–4, 5–13, 14–15; Markus 2:1–12; 3:1–5; Lukas 7:11–16. (Se også videoen “Widow of Nain” [Enken i Nain] på ChurchofJesusChrist.org.) Fortell om en gang da noen viste deg kjærlighet i nødens stund, og hva du følte. Be barna fortelle om sine erfaringer.

  • Vis videoen “Gordon Hinckley: Lessons I Learned as a Boy” [Gordon Hinckley: Ting jeg lærte som gutt] eller “The Coat” [Jakken] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan fulgte barna i disse videoene Jesu eksempel? Be barna nevne andre situasjoner der noen kan være i nød. Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

  • Syng en sang om å vise kjærlighet og vennlighet overfor andre, for eksempel “Jeg ønsker å være snill og god” (Barnas sangbok, 83).

Bilde
Jesus er i båten og stiller stormen

From Fear to Faith [Fra frykt til tro], av Howard Lyon

Markus 4:35–41

Når jeg er redd eller i fare, kan Jesus hjelpe meg å føle fred.

Beretningen om da Jesus stillet en storm, kan hjelpe barna å vite at han kan gi dem fred når de er redde.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å forestille seg at de er på båten mens du leser Markus 4:35–41. (Se også “Kapittel 21: Jesus befaler vindene og bølgene”, i Historier fra Det nye testamente, 53, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org.) Be barna beskrive hva de ville ha følt hvis de hadde vært der. Når har barna vært redde? Hvordan fikk de trøst?

  • Be barna lage lyden av en storm, og slutte når noen sier: “Ti, Vær stille!” Bær vitnesbyrd om at akkurat slik Jesus kan gi oss fred når det er storm utenfor, han kan gi oss fred i vårt hjerte når vi føler oss dårlig innvendig.

  • Lær barna bevegelser til det tredje verset av “Å, la meg høre om Jesus” (Barnas sangbok, 36), og syng verset sammen mens dere gjør bevegelsene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Matteus 8; Markus 2–3; Lukas 7

Jesus kan utføre mirakler i mitt liv hvis jeg har tro på ham.

Jesus utførte mange mirakler i løpet av sitt jordiske virke. Hvordan kan du hjelpe barna å bli klar over at mirakler skjer i dag?

Mulige aktiviteter

  • Be barna velge ett av følgende mirakler å lese om og tegne: Matteus 8:1–4, 5–13, 14–15; Markus 2:1–12; 3:1–5; Lukas 7:11–16. Be barna forklare tegningene sine for klassen. Hva lærer disse historiene oss om Jesus?

  • Be barna rollespille hva de føler når de er syke, triste, redde eller bekymret. Hvordan kan Jesus hjelpe oss når vi har disse følelsene? Bær vitnesbyrd om at Jesus kan hjelpe barn i alle disse situasjonene.

  • Be barna fortelle om erfaringer hvor de eller noen de kjenner, har fått en prestedømsvelsignelse. Hvordan ble vedkommende helbredet eller velsignet?

Markus 2:15–17; Lukas 7:36–50

Jesus elsker oss selv om vi synder, og ønsker å hjelpe oss å omvende oss.

Beretningene i Markus 2:15–17 og Lukas 7:36–50 kan hjelpe barna å forstå at Jesus Kristus elsker oss selv om vi synder. Han ønsker å hjelpe oss å omvende oss og komme nærmere ham.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hva syns Jesus om synd? og Hva føler Jesus for oss når vi synder? på tavlen. Be barna tenke på disse spørsmålene mens de leser Markus 2:15–17 sammen, og så fortelle hva de har svart. (Dere kan gjerne lese “Toller” i Veiledning til Skriftene sammen [scriptures.ChurchofJesusChrist.org].) Hvorfor er det viktig å vite at Jesus elsker oss, selv om vi ikke er fullkomne? Hvordan kan kunnskap om dette hjelpe oss når vi trenger å omvende oss?

  • Noen dager før leksjonen ber du et av barna og et familiemedlem komme til klassen forberedt på å fortelle beretningen i Lukas 7:36–50. De kan lage tegninger av deler av historien og vise dem til klassen. Snakk med barna om hva Herren kanskje ønsker at vi skal lære av denne historien.

Markus 4:35–41

Når jeg er redd eller i fare, kan Jesus hjelpe meg å føle fred.

Barn trenger å vite at Frelseren kan gi dem fred når de møter livets stormer – nå og i fremtiden.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna bruke Markus 4:35–41 og bildet Jesus stiller stormen (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 40) til å fortelle historien om da Jesus stillet stormen. Be barna beskrive hva de ville ha følt hvis de hadde vært der.

  • Be barna fortelle om erfaringer hvor de har følt fred etter å ha bedt om hjelp. Minn dem på at denne freden kommer fra Frelseren.

  • Gi hvert barn en regnsky av papir, og be dem skrive på den en prøvelse som noen kan ha. Fest alle skyene på tavlen, slik at de dekker et bilde av Frelseren. Be et barn fjerne én av skyene og foreslå hvordan vi kan hjelpe noen med denne prøvelsen å finne fred. Når alle skyene er borte, kan du vitne om Frelserens kraft til å stille stormene i vårt liv.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å skrive ned en tjenestegjerning de vil utføre for noen denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er aktive. Du kan til tider føle at barnas energi blir en distraksjon som hindrer læring. Du kan imidlertid bruke deres aktive natur ved å be dem rollespille en historie eller utføre bevegelser som passer til hendelsene i en sang eller et skriftsted. (Se Undervisning på Frelserens måte25.)

Skriv ut