Nieuwe Testament 2023
6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9: ‘Deze twaalf zond Jezus uit’


‘6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9: “Deze twaalf zond Jezus uit”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Jezus ordent Petrus

6–12 maart

Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9

‘Deze twaalf zond Jezus uit’

Met de ideeën in dit lesschema zult u naar we hopen persoonlijke betekenis in de Schriften vinden. Ze vervangen evenwel niet de persoonlijke openbaring die u ontvangt over te bestuderen passages of de wijze van bestuderen.

Schrijf uw indrukken op

Het nieuws over Jezus’ wonderbaarlijke genezingen verspreidde zich snel. Hele scharen volgden Hem in de hoop van hun ziekte te worden genezen. Maar toen de Heiland de scharen overzag, zag Hij meer dan hun lichamelijke kwalen. Hij zag ‘schapen die geen herder hebben’ en was met ontferming bewogen (Mattheüs 9:36). ‘De oogst is wel groot,’ zei Hij, ‘maar er zijn weinig arbeiders’ (Mattheüs 9:37). Dus riep Hij twaalf apostelen, ‘gaf hun macht’ en zond ze uit ‘naar de verloren schapen van het huis van Israël’ (Mattheüs 10:1, 6). De behoefte aan meer arbeiders om de kinderen van onze hemelse Vader te dienen is tegenwoordig net zo groot. Er zijn ook nu twaalf apostelen, maar er zijn daarnaast meer discipelen van Jezus Christus dan ooit – mensen die aan de hele wereld kunnen verkondigen: ‘Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Mattheüs 10:7).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 9:18–26; Markus 5:22–43

‘Wees niet bevreesd, geloof alleen.’

Toen Jaïrus Jezus vroeg om zijn dochter te genezen, die op sterven lag, sprak Jaïrus dringend maar hoopvol: ‘Mijn dochtertje ligt op sterven; ik smeek U dat U komt en de handen op haar legt, zodat zij […] zal leven’ (Markus 5:23). Maar toen ze naar zijn huis liepen, kreeg Jaïrus te horen dat het te laat was: ‘Uw dochter is gestorven; waarom valt u de Meester nog lastig?’ (Vers 35.) Ook voor de vrouw in Markus 5:25–34, die al twaalf jaar onder een ziekte leed, leek het te laat te zijn.

Lees deze passages en denk aan dingen die in u of in uw gezin genezing behoeven – met inbegrip van die dingen die ‘op sterven [liggen]’ of waarvoor genezing te laat komt. Wat maakt indruk op u in de geloofsuitingen in deze passages? Merk ook op wat Jezus tegen de vrouw en Jaïrus zegt. Wat zegt Hij tot u?

Zie ook Lukas 8:41–56; Russell M. Nelson, ‘De macht van Jezus Christus in ons leven brengen’, Liahona, mei 2017, 39–42; Leringen van kerkpresidenten: Gordon B. Hinckley (2016), 343–353.

Afbeelding
vrouw raakt kleren van Jezus aan

Vertrouw op de Heer, Liz Lemon Swindle

Mattheüs 10; Lukas 9:1–6

De Heer geeft zijn dienstknechten macht om zijn werk te verrichten.

De instructies die Jezus in Mattheüs 10 aan zijn apostelen gaf, zijn ook op ons van toepassing, omdat we allemaal deel aan het werk van de Heer hebben. Welke macht gaf Christus aan zijn apostelen zodat ze hun opdracht konden vervullen? Hoe kunt u een beroep doen op zijn macht in het werk waartoe u geroepen bent? (Zie 2 Korinthe 6:1–10; Leer en Verbonden 121:34–46.)

Als u de opdracht leest die Christus aan zijn apostelen gaf, krijgt u misschien indrukken over het werk dat de Heer voor u in petto heeft. U zou uw gedachten als volgt in een tabel kunnen zetten:

Mattheüs 10

Ingevingen die ik krijg

De Heiland gaf zijn discipelen macht.

God zal mij de macht geven die ik nodig heb om mijn werk te doen.

Zie ook Markus 6:7–13; Geloofsartikelen 1:6; Gids bij de Schriften, ‘Apostel’; ‘Jesus Calls Twelve Apostles to Preach and Bless Others’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Mattheüs 10:17–20

Wanneer ik in dienst van de Heer ben, zal Hij me inspireren zodat ik weet wat ik moet zeggen.

De Heer voorzag dat zijn discipelen om hun geloof vervolgd en bespot zouden worden. Dat maken discipelen tegenwoordig ook mee. Maar Hij beloofde dat de discipelen door de Geest zouden weten wat ze moesten zeggen. Hebt u dat zelf ooit meegemaakt? Bijvoorbeeld toen u uw getuigenis gaf, een zegen gaf of met iemand sprak? Bespreek die ervaringen eventueel met een dierbare of schrijf ze in uw dagboek op. Wat zou u kunnen doen om dergelijke ervaringen vaker te hebben?

Zie ook Lukas 12:11–12; Leer en Verbonden 84:85.

Mattheüs 10:34–39

Wat bedoelde Jezus met ‘Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard’?

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘Sommigen van u zijn vast door vader en moeder, broers en zussen afgewezen en uitgestoten omdat u het evangelie van Jezus Christus aanvaard hebt en tot zijn verbond toegetreden bent. Op de een of andere manier heeft uw hogere liefde voor Christus het opofferen van dierbare relaties van u gevergd en hebt u vele tranen vergoten. Maar uw eigen liefde wankelt niet. U blijft standvastig uw kruis dragen en toont dat u zich niet schaamt voor de Zoon van God.’ (‘Finding Your Life’, Ensign, maart 2016, 28.)

Deze bereidheid om gekoesterde relaties kwijt te raken en de Heiland te volgen, gaat met de volgende belofte gepaard: ‘Wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden’ (Mattheüs 10:39).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Markus 5:22–43.Wanneer u dit verhaal samen leest, kunt u uw gezinsleden vragen hoe zij zich zouden hebben gevoeld als ze in de schoenen van Jaïrus of andere mensen in het verhaal stonden. U kunt ook afbeeldingen van het verhaal laten zien, zoals die in dit lesschema. Hoe wordt het geloof van de mensen in dit verhaal uitgebeeld? (Zie ook video’s ‘Jesus Raises the Daughter of Jaïrus’ en ‘Jesus Heals a Woman of Faith’ op ChurchofJesusChrist.org.) U kunt eventueel ook ingaan op een uitdaging waar uw gezin voor staat. Hoe kunnen we zijn woorden: ‘Wees niet bevreesd, geloof alleen’ toepassen? (Markus 5:36.)

Mattheüs 10:39; Lukas 9:23–26.Wat zou er bedoeld worden met ons leven ‘verliezen’ en het ‘vinden’? (Mattheüs 10:39.) Misschien kunnen uw gezinsleden iets uit eigen ervaring vertellen dat Jezus’ leringen in deze verzen illustreert.

Mattheüs 10:40.Hoe goed lukt het u en uw gezin om de raad van hedendaagse apostelen op te volgen? Hoe brengt onze gehoorzaamheid aan hun raad ons dichter tot Jezus Christus?

Lukas 9:61–62.Wat houdt het in om achterom te kijken nadat we onze hand aan de ploeg geslagen hebben? Waarom maakt die houding ons niet geschikt voor het koninkrijk van God?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Dierbaar geloof’, Lofzangen, nr. 52.

Uw individuele studie verbeteren

Luister naar de Geest. Let tijdens uw studie op uw gedachten en gevoelens (zie Leer en Verbonden 8:2–3), ook al lijken ze niets met wat u leest te maken te hebben. Met die indrukken wil uw hemelse Vader u misschien juist iets laten weten en doen.

Afbeelding
Jezus laat meisje opstaan

Talitha, koemi, Eva Koleva Timothy

Afdrukken