Nieuwe Testament 2023
6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9: ‘Deze twaalf zond Jezus uit’


‘6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9: “Deze twaalf zond Jezus uit”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Jezus ordent Petrus

6–12 maart

Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9

‘Deze twaalf zond Jezus uit’

Tijdens het lezen van Mattheüs 9–10, Markus 5 en Lukas 9 krijgt u wellicht ingevingen van de Heilige Geest. Die ingevingen, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en dit lesschema zullen bij uw lesvoorbereiding van pas komen.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen vertellen hoe ze de afgelopen week iemand hebben geholpen. Wat deed de Heiland om anderen te helpen?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Mattheüs 9:18–30; Markus 5:22–43

Jezus heeft de macht om me te genezen.

De Heiland gaf herhaaldelijk blijk van zijn macht om mensen te genezen die geloof in Hem hadden. U kunt het geloof van de kinderen in zijn genezende macht versterken.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal over het dochtertje van Jaïrus (zie Markus 5:22–23, 35–43). Lees op het juiste moment in het verhaal de woorden ‘Ik zeg je, sta op’ (vers 41) voor en laat de kinderen opstaan. Laat de kinderen inzien dat Jezus de macht heeft om mensen te genezen en ons het eeuwige leven te geven.

  • Toon een afbeelding van het verhaal in Mattheüs 9:20–22 terwijl u deze verzen voorleest. Help de kinderen om de zinsnede ‘Uw geloof heeft u behouden’ (vers 22) uit het hoofd te leren. Wijs elk kind bijvoorbeeld een bepaald woord toe, waarna ze de woorden een paar keer in de juiste volgorde opzeggen. Hoe gaf de vrouw blijk van haar geloof in Jezus Christus? Hoe kunnen wij blijk van ons geloof in Christus geven?

  • Laat de kinderen hun ogen sluiten en luisteren terwijl u Mattheüs 9:27–30 voorleest. Wanneer u leest dat Jezus de blinden geneest, mogen ze hun ogen openen. Vraag de kinderen hoe ze zich zouden voelen als Jezus hen genezen had.

  • Laat de kinderen met behulp van de doe-pagina van deze week kennismaken met het verhaal waarin Jezus het dochtertje van Jaïrus uit de dood opwekt.

Afbeelding
vrouw raakt mantel van Jezus aan

Vertrouw op de Heer, Liz Lemon Swindle

Mattheüs 10:1–10

Jezus riep twaalf apostelen en gaf ze de macht om zijn werk te doen.

Weten de kinderen dat er ook nu twaalf apostelen zijn? Hoe kunt u ze aan de hand van deze verzen het belang van hedendaagse apostelen en van hun roeping duidelijk maken?

Mogelijke activiteiten

  • Vat Mattheüs 10:1–10 in eenvoudige woorden samen. Leg uit dat Jezus apostelen roept om zijn kerk samen met Hem op te bouwen. Laat de kinderen het aantal apostelen op de afbeelding Christus ordent de apostelen (Evangelieplatenboek, nr. 38) en op een foto van het huidige Quorum der Twaalf Apostelen tellen. (Zie ChurchofJesusChrist.org of een conferentie-uitgave van de Liahona.) Leg uit dat we net als in Jezus’ tijd twaalf apostelen hebben. Getuig van de apostelen van de Heer en van iets wat ze onlangs hebben gezegd.

  • Verstop in het lokaal foto’s van de hedendaagse apostelen. (Die kunt u in een recente conferentie-uitgave van de Liahona vinden.) Laat de kinderen de foto’s zoeken en geef ze wat informatie over iedere apostel. (Zie ‘Meet Today’s Prophets and Apostles’ op ChurchofJesusChrist.org.)

  • Laat een kind een foto van het Eerste Presidium en een foto van het Quorum der Twaalf Apostelen omhooghouden. Vraag het kind om de andere kinderen naar een afbeelding van Jezus te leiden. Getuig dat de profeten en apostelen ons tot Jezus Christus leiden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Mattheüs 9:18–30; Markus 5:22–43

Jezus heeft de macht om me te genezen.

De verhalen waarin de Heiland mensen geneest, kunnen het geloof van de kinderen in Hem versterken. Door die verhalen kunnen ze zijn liefde en mededogen voelen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen de verhalen over Jezus die mensen geneest in Mattheüs 9:20–22, 27–30 en Markus 5:22–23, 35–43 (of vertoon de video’s ‘Jesus Heals a Woman of Faith’ en ‘Jesus Raises the Daughter of Jairus’ op ChurchofJesusChrist.org). Hoe toonden de mensen in die verhalen hun geloof in Jezus Christus? Wat komen we in deze verhalen over de Heiland te weten?

  • Vraag de kinderen wanneer zij of iemand die ze kennen een priesterschapszegen gekregen heeft. Hoe werden ze genezen of gezegend? Leg uit dat een wonderbaarlijke genezing niet altijd de wil van de Heer is. We kunnen echter wel met zijn liefde en troost gezegend worden.

Mattheüs 10:1–10

De twaalf apostelen vertellen mij meer over Jezus Christus.

Hoe kan kennis van de twaalf apostelen in de tijd van Christus de kinderen meer inzicht geven in de werkzaamheden van de twaalf apostelen in onze tijd?

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van de apostelen in Jezus’ tijd (zie Christus ordent de apostelen, Evangelieplatenboek, nr. 38) en een foto van de huidige apostelen. (Zie een recente conferentie-uitgave van de Liahona.) Laat de kinderen in Mattheüs 10:7 lezen wat apostelen doen (zie ook Lukas 9:1–2, 6; Leer en Verbonden 107:23).

  • Laat de kinderen de namen van alle apostelen van weleer die ze zich kunnen herinneren op het bord schrijven. Vraag ze vervolgens alle hedendaagse apostelen op te schrijven die ze zich kunnen herinneren. Laat ze in Mattheüs 10:2–4 en een recente conferentie-uitgave van de Liahona nagaan in hoeverre hun lijstjes kloppen. U kunt ook een combinatiespel spelen waarin de kinderen de naam en foto van een hedendaagse apostel bij elkaar zoeken. Foto’s zijn op ChurchofJesusChrist.org te vinden.

  • Vraag enkele kinderen een paar dagen van tevoren om een verhaal te vertellen dat een van de hedendaagse apostelen verteld heeft. (Kijk in de Liahona voor ideeën.) Hoe gebruikte die apostel het verhaal om ons te stimuleren meer op de Heiland te lijken?

  • Lees een aantal getuigenissen over Christus van hedendaagse apostelen voor. (Zie recente conferentietoespraken of ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ [ChurchofJesusChrist.org].)

  • Help de kinderen om Geloofsartikelen 1:6 uit het hoofd te leren en te begrijpen.

Lukas 9:23–25

Jezus Christus volgen, vergt offers.

Hoe maakt u de kinderen duidelijk wat het betekent om hun leven te ‘verliezen’ als ze de Heiland volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel over een keer dat u iets opgaf voor iets beters. Vraag de kinderen naar hun voorbeelden. Lees vervolgens samen Lukas 9:23–25. Leg uit dat Jezus van ons verlangt dat we bereid zijn alles op te geven om Hem te volgen. Hij vraagt misschien niet dat we letterlijk ons leven geven, maar wat vraagt Hij wel van ons? (Zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 16:26 [in het aanhangsel van de tripelcombinatie].)

  • Schrijf enkele christelijke eigenschappen op strookjes papier en de tegenstellingen van die eigenschappen op andere strookjes (zoals liefde en zelfzucht, nederigheid en hoogmoed, enzovoort). Zet de woorden behouden en verliezen als kopjes op het bord. Laat de kinderen de eigenschappen onder de betreffende kopjes plaatsen. Geef ze de tijd om over de christelijke eigenschappen op het bord na te denken. Laat ze er eentje kiezen die ze verder willen ontwikkelen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen thuis aan de hand van de doe-pagina van deze week over Jezus’ genezing van het dochtertje van Jaïrus vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Spoor de kinderen aan om eerbiedig te zijn. Laat ze inzien dat aan onze hemelse Vader en Jezus Christus denken een belangrijk aspect van eerbied is. U kunt de kinderen tot eerbied aansporen door zachtjes een liedje te zingen of te neuriën, of door een afbeelding van Jezus te tonen.

Afdrukken