Nieuwe Testament 2023
14–20 augustus. Romeinen 7–16: ‘Overwin het kwade door het goede’


‘14–20 augustus. Romeinen 7–16: “Overwin het kwade door het goede”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘14–20 augustus. Romeinen 7–16’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
oude Romeinse ruïnes

14–20 augustus

Romeinen 7–16

‘Overwin het kwade door het goede’

In dit schema staan maar enkele evangeliebeginselen uit Romeinen 7–16. Beperk uzelf dus niet tot wat hier besproken wordt. Let op de inspiratie die u krijgt terwijl u studeert.

Schrijf uw indrukken op

In zijn brief aan de Romeinen noemde Paulus de kerkleden ‘geliefden van God en geroepen heiligen’. Hij merkte op dat hun ‘geloof in de hele wereld [werd] verkondigd’ (Romeinen 1:7–8). Paulus stelde in zijn brief wel verkeerde denkbeelden en ongewenst gedrag aan de kaak. Maar hij leek deze nieuwe christelijke bekeerlingen ervan te willen verzekeren dat ze echt geliefde heiligen van God waren. Zijn tedere raad is allen tot zegen die moeite hebben om Gods liefde te voelen en voor wie een heilige worden onbereikbaar lijkt. Paulus gaf nederig en met empathie toe dat hij zich bij tijd en wijle een ‘ellendig mens’ had gevoeld (Romeinen 7:24). Maar het evangelie van Jezus Christus had hem de kracht gegeven om zonde te overwinnen (zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Romeinen 7:22–27 [in Studiewijzers]). Met die kracht, de verlossende kracht van de Heiland, kunnen we het kwade – zowel het kwade in de wereld als in onszelf – door het goede overwinnen (zie Romeinen 12:21).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Romeinen 7–8

Wie de Geest volgen, kunnen ‘mede-erfgenamen van Christus’ worden.

Misschien hebt u zelfs in ‘een nieuw leven’ na de verordening van de doop (Romeinen 6:4) iets van de inwendige strijd gevoeld die Paulus in Romeinen 7 beschrijft: de ‘strijd’ tussen de natuurlijke mens en uw rechtschapen verlangens (Romeinen 7:23). Maar Paulus sprak in Romeinen 8:23–25 ook over hoop. Welke redenen treft u in hoofdstuk 8 voor die hoop aan? Let ook op de zegeningen die u krijgt wanneer ‘de Geest van God in u woont’ (Romeinen 8:9). Hoe kunt u het gezelschap van de Heilige Geest meer opzoeken?

Romeinen 8:16–39

De gave van eeuwige heerlijkheid compenseert mijn beproevingen op aarde ruimschoots.

De heiligen in Rome kregen enkele jaren na de brief van Paulus met verschrikkelijke vervolgingen te maken. Wat zouden deze vervolgde heiligen aan de woorden in Romeinen 8:16–39 hebben gehad? Hoe kunnen die woorden op u en uw beproevingen van toepassing zijn?

Zoek naar verbanden tussen deze verzen en de raad van zuster Linda S. Reeves: ‘Ik weet niet waarom we zoveel beproevingen meemaken, maar persoonlijk denk ik […] dat de beloning zo groot, zo eeuwig en eindeloos, zo vreugdevol is, en ons begrip zo ver te boven gaat, dat we op de dag van beloning tegen onze genadige, liefhebbende Vader willen zeggen: “Was dat alles wat ik ervoor moest doen?” Ik geloof dat we, als we dagelijks onthielden en inzagen hoe groot de liefde is die onze hemelse Vader en onze Heiland voor ons hebben, alles zouden willen doen om weer bij Hen terug te keren en eeuwig door hun liefde omringd te zijn. […] Wat maakt het uit wat we hier geleden hebben als die beproevingen ons uiteindelijk eeuwig leven en verhoging in het koninkrijk van God bij onze Vader en Heiland brengen?’ (‘Onze beloofde zegeningen waardig’, Liahona, november 2015, 11.) Besluit wat u gaat doen om dagelijks Gods liefde voor u te herkennen en in gedachte te houden.

Romeinen 8:29–30; 9–11

Wat bedoelde Paulus met ‘van tevoren toe bestemd’, ‘verkiezing’ en ‘van tevoren gekend’?

Paulus gebruikte de termen ‘van tevoren toe bestemd’, ‘verkiezing’ en ‘van tevoren gekend’ om uit te leggen dat God vóór dit leven sommigen van zijn kinderen uitkoos om deel van Israël, zijn verbondsvolk, uit te maken. Dat betekende dat ze bijzondere zaken en taken kregen waarmee ze alle mensen op de wereld tot zegen konden zijn. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Uitverkoren, uitverkorenen’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.) Paulus beklemtoonde in Romeinen 9–11 echter wel dat alle kinderen van God tot zijn verbondsvolk kunnen behoren, en we allemaal het eeuwige leven op dezelfde manier ontvangen, namelijk door geloof in Jezus Christus en gehoorzaamheid aan zijn geboden.

Zie ook Efeze 1:3–4; 1 Petrus 1:2; Alma 13:1–5; zie ook het thema ‘Voorordening’ in Trouw aan het geloof, 86–87.

Romeinen 12–16

Paulus nodigt me uit om een ware heilige en volgeling van Jezus Christus te worden.

In de laatste vijf hoofdstukken staan tientallen specifieke leefregels om als heilige te leven. Een manier om deze leefregels te bestuderen, is te letten op onderwerpen die bij herhaling voorkomen. Hoe zou u de raad van Paulus samenvatten?

U kunt al die goede raad misschien niet tegelijk toepassen, maar luister naar de Geest. Hij kan u een of twee beginselen helpen kiezen waarmee u vandaag nog aan de slag kunt gaan. Leg uw verlangens aan uw hemelse Vader voor en vraag Hem om hulp.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Romeinen 8:31–39.Wat leren we uit Romeinen 8:31–39 over de gevoelens van onze hemelse Vader en Jezus voor ons? Wanneer hebt u Gods liefde gevoeld?

Ter illustratie van de verzen 38–39 kunt u met uw gezinsleden op zoek gaan naar voorbeelden van dingen die, net als wij en Gods liefde, niet gescheiden kunnen worden.

Afbeelding
dansende vader en dochter

Ouderling Wilford W. Andersen heeft gezegd: ‘De muziek van het evangelie is [een] vreugdevol geestelijk gevoel.’

Romeinen 9:31–32.Ouderling Wilford W. Andersens toespraak ‘De muziek van het evangelie’ (Liahona, mei 2015, 54–56; zie ook de video op ChurchofJesusChrist.org) illustreert wat Paulus over de wet, werken en geloof uiteenzet. Na zijn toespraak te hebben besproken kan uw gezin proberen om met en zonder muziek te dansen. Hoe kan geloof ons de vreugde van het evangelie helpen voelen?

Romeinen 10:17.Vul enkele glazen met water en plak op elk glas een etiket met een bron van het woord van God (zoals de Schriften, persoonlijke openbaring en de algemene conferentie). Vertel hoe het woord van God ons geloof vergroot, terwijl u de glazen leeggiet in een emmer waarop u ‘Geloof’ hebt geschreven.

Romeinen 12.Wat houdt het in om onszelf ‘aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk’ (vers 1)?

Romeinen 14:13–21.Bestudeer eventueel de raad van Paulus over oordelen en redetwisten over persoonlijke voorkeuren. Mogelijk zal uw gezin hier voordeel uit halen. Misschien kunt u ook bespreken op welke manieren we kunnen reageren als andere mensen, met inbegrip van gezinsleden, andere keuzes maken dan u zou maken. Hoe kunnen wij ‘najagen wat de vrede […] bevordert’ (vers 19)?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Ik voel uw liefde, Heer’, Kinderliedjes, p. 42–43.

Ons onderwijs verbeteren

Laat kinderen zich creatief uiten. ‘Als u kinderen aanzet iets te maken in verband met een evangeliebeginsel, helpt u hen dit beginsel beter te begrijpen. […] Laat ze bouwen, tekenen, kleuren, schrijven en knutselen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland25.)

Afbeelding
Christus met uitgestrekte handen

Blijf bij mij, Heer, Del Parson

Afdrukken