Nya testamentet 2023
9–15 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”


”9–15 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”9–15 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Paulus dikterar ett brev i fängelset

9–15 oktober

Filipperbrevet; Kolosserbrevet

”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”

När var sista gången du läste de andliga intryck som du skrivit ner medan du studerat Nya testamentet? Det kan vara bra att se över de maningar du tagit emot.

Skriv ner dina intryck

Paulus skrev sina brev till filipperna och kolosserna när han var fånge i Rom. Men de här breven har inte det tonläge man förväntar sig av någon som sitter i fängelse. Paulus talade mer om glädje och tacksägelse än om svårigheter och prövningar: ”Kristus blir i alla fall predikad, för syns skull eller uppriktigt, och det gläder jag mig över” (Filipperbrevet 1:18). ”För även om jag inte är hos er kroppsligen, så är jag hos er i anden och gläder mig när jag ser er ordning och fasthet i tron på Kristus” (Kolosserbrevet 2:5). Ja, den ”Guds frid” som Paulus upplevde i sina svåra omständigheter ”övergår allt förstånd” (Filipperbrevet 4:7), men den var ändå verklig. I våra egna prövningar kan vi finna samma frid och ”alltid [glädja oss] i Herren” (Filipperbrevet 4:4). Vi kan, som Paulus gjorde, förlita oss helt på Jesus Kristus, för ”i honom är vi friköpta” (Kolosserbrevet 1:14). Vi kan säga som Paulus: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Filipperbrevet 4:13; se även Kolosserbrevet 1:11).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Filipperbrevet 2:5–11; Kolosserbrevet 1:12–23

Min tro är grundad på Jesus Kristus.

President Russell M. Nelson har berättat att när han fokuserade sina skriftstudier på verser om Jesus Kristus hade det en sådan inverkan på honom att han kände sig som ”en ny människa!” (”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 39). Överväg att följa hans exempel när du läser Filipperbrevet och Kolosserbrevet (se särskilt Filipperbrevet 2:5–11; Kolosserbrevet 1:12–23). Vad lär du dig om Frälsaren? Hur kan dessa sanningar hjälpa dig att bli ”en ny man” eller kvinna?

Filipperbrevet 2:12–13

Arbetar vi ”på [vår] frälsning”?

En del människor använder frasen ”arbeta … på er frälsning” (Filipperbrevet 2:12) för att ge stöd åt tanken att vi endast blir frälsta genom våra egna ansträngningar. Andra använder sig av Paulus lära, ”Av nåden är ni frälsta genom tron” (Efesierbrevet 2:8), för att hävda att det inte krävs några gärningar för att bli frälst. Men skrifterna, däribland Paulus skrifter, undervisar tydligt om behovet av både Jesu Kristi nåd och våra personliga ansträngningar för att nå frälsning. Och även när gör vårt bästa för att utarbeta vår frälsning, är det ”Gud som verkar i er” (Filipperbrevet 2:13; se även Filipperbrevet 1:6; 2 Nephi 25:23; Handledning för skriftstudier, ”Nåden”).

Filipperbrevet 3:4–14

Jesu Kristi evangelium är värt varje uppoffring.

Paulus gav upp mycket när han omvändes till Jesu Kristi evangelium, bland annat den inflytelserika position han hade i det judiska samhället som farisé. Sök i Filipperbrevet 3:4–14 efter vad Paulus vann eftersom han var villig att göra uppoffringar för evangeliets skull. Vad tänkte han om sina uppoffringar?

Tänk så på ditt eget lärjungeskap. Vad har du uppoffrat för Jesu Kristi evangelium? Vad har du fått? Finns det fler uppoffringar du anser att du borde göra för att bli en mer hängiven lärjunge till Frälsaren?

Se även 3 Nephi 9:19; Läran och förbunden 58:2–5; Taylor G. Godoy, ”En dag till”, Liahona, maj 2018, s. 34–36.

Filipperbrevet 4:1–13

Jag kan finna glädje i Kristus, oavsett mina omständigheter.

Paulus liv är en mäktig illustration av den sanning som framförs av president Russell M. Nelson: ”När vårt fokus i livet är på … Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom” (se ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82).

När du läser Filipperbrevet – särskilt kapitel 4 – kan du söka efter påståenden som kan hjälpa dig finna glädje i alla omständigheter i livet. När har du upplevt ”Guds frid” i en svår tid (v. 7)? När har du fått styrka genom Kristus att göra svåra saker (v. 13)? Varför tycker du att det är viktigt att ”vara nöjd” under alla omständigheter (v. 11)? Hur kan utövandet av egenskaperna i vers 8 hjälpa dig finna glädje i dina omständigheter?

Se Alma 33:23; Dieter F. Uchtdorf, ”Tacksam under alla förhållanden”, Liahona, maj 2014, s. 70–77.

Kolosserbrevet 3:1–17

Lärjungar till Jesus Kristus blir ”nya” när de lever efter hans evangelium.

Hur vet du om Jesu Kristi evangelium hjälper dig att bli en ”ny människa”? Ett sätt att ta reda på det är att utforska Kolosserbrevet 3:1–17 och göra en lista över attityder, egenskaper och handlingar hos den ”gamla människan” och en annan över attityder, egenskaper och handlingar hos den ”nya människan”.

Skriv ner dina tankar om hur Frälsaren förändrar dig, så att du senare kan gå igenom dem och fundera över hur du utvecklas.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Filipperbrevet.Er familj kan lägga märke till former av orden glädje eller glädjas som ofta upprepas i Filipperbrevet. Varje gång ni träffar på ett av de här orden kan ni stanna upp och diskutera vad Paulus lärde om hur man finner glädje.

Filipperbrevet 2:14–16.Hur kan vi ”lysa som stjärnor i världen”?

Filipperbrevet 4:8.Familjemedlemmarna kan förslagsvis peka ut saker att ”tänka på” som passar in på beskrivningarna i den här versen (se även Trosartiklarna 1:13). Hur skulle er familj bli välsignade av att följa Paulus råd?

Kolosserbrevet 1:23; 2:7.Din familj kan kanske läsa de här verserna medan ni sitter kring ett träd eller tittar på en bild av ett träd (till exempel den som finns i det här studieförslaget). Vad betyder det att vara ”grundad” eller ”rotad” i Kristus? Hur kan vi hjälpa varandra att stärka våra andliga rötter?

Kolosserbrevet 2:2–3.Din familj skulle kanske tycka det var roligt att fylla en ”skattkista” med saker som representerar de rikedomar och ”vishetens och kunskapens alla skatter” som ni finner i evangeliet.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”O fröjda dig, du jord”, Psalmer, nr 37.

Förbättra vår undervisning

Lev enligt ditt vittnesbörd. ”Ni lär ut det ni är”, lärde äldste Neal A. Maxwell. ”Era egenskaper blir mer ihågkomna … än en viss sanning i en viss lektion” (i Undervisa på Frälsarens sätt, s. 13).

Bild
träd med många rötter

Paulus undervisade om att vår tro ska vara ”rotad” i Jesus Kristus (Kolosserbrevet 2:7).

Skriv ut