Det Nye Testamente 2023
13.-19. november. Jakobs Brev: »Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere«


»13.-19. november. Jakobs Brev: ›Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»13.-19. november. Jakobs Brev«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
unge rengør en væg

13.-19. november

Jakobs Brev

»Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere«

Mens du læser Jakobs brev, skal du lægge mærke til sætninger, der skiller sig ud for dig. På hvilken måde bliver du tilskyndet til at være en, der »gør« disse ord? (Jak 1:22).

Nedskriv dine indtryk

Nogle gange kan blot et vers i skrifterne ændre verden. Jakobs Brev 1:5 virker til at være et ganske enkelt råd – hvis du har brug for visdom, så spørg Gud. Men da den 14-årige Joseph Smith læste dette vers, »syntes [det] med stor kraft at trænge ind i hvert af [hans] hjertes følelser« (JS-H 1:12). Således inspireret handlede Joseph efter Jakobs formaning og søgte visdom fra Gud gennem bøn. Og Gud gav i sandhed rundhåndet, så Joseph modtog et af de mest bemærkelsesværdige himmelske besøg i menneskets historie – det første syn. Dette syn ændrede kursen på Josephs liv og førte til genoprettelsen af Jesu Kristi kirke på jorden. Vi er alle velsignet, fordi Joseph Smith læste og handlede efter Jakobs Brev 1:5.

Hvad finder du, når du studerer Jakobs Brev? Måske vil et vers eller to ændre dig eller en, du elsker. Det kan være, at du bliver vejledt, når du søger at fuldføre dit livs mission. Det kan være, at du bliver opmuntret til at tale venligt eller være mere tålmodig. Du føler dig måske tilskyndet til at få dine handlinger til at stemme bedre overens med din tro. Hvad der end inspirerer dig, så lad disse ord »trænge ind i hvert af [dit] hjertes følelser.« Og så, når du »tag[er] med sagtmodighed imod det ord«, som Jakob skrev, så vær ordets gører og ikke kun dets hører (se Jak 1:21-22).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Hvem var Jakob?

Den generelle opfattelse er, at forfatteren til Jakobs Brev var søn af Maria, Jesu Kristi mor, og derfor Frelserens halvbror. Jakob nævnes i Matthæus 13:55, Markus 6:3, Apostlenes Gerninger 12:17, 15:13, 21:18 samt Galaterne 1:19 og 2:9. Det lader til ud fra skrifterne, at Jakob var en kirkeleder i Jerusalem, og at han var blevet kaldet som apostel (se Gal 1:19).

Jakobs Brev 1:2-4; 5:7-11

Tålmodig udholdenhed fører til fuldkommenhed.

Når du har læst Jakobs Brev 1:2-4 og 5:7-11, hvad vil du så sige, at Jakobs hovedbudskab om tålmodighed er? Det kan hjælpe at tænke over, hvad ældste Jeremy R. Jaggis familie lærte om tålmodighed fra disse vers (se »Udholdenheden skal føre til fuldendt værk, regn det kun for glæde!Liahona, nov. 2020, s. 99-101). Hvad er udholdenhedens »fuldendt[e] værk«? (Jak 1:4). Hvordan kan du vise Herren, at du er villig til at være tålmodig?

Jakobs Brev 1:3-8, 21-25; 2:14-26; 4:17

Tro kræver handling.

Hvordan ved du, om du har tro på Jesus Kristus? Hvordan påvirker dine gerninger din tro på Gud? Tænk over disse spørgsmål, når du studerer Jakobs lærdomme om tro. Det kunne være interessant også at læse om Abraham og Rahab, to eksempler, som Jakob nævnte (se 1 Mos 22:1-12; Jos 2). Hvordan viste de, at de havde tro på Gud?

Når du læser Jakobs Brev 1:3-8, 21-25, 2:14-26 og 4:17, kan det hjælpe dig til at tænke på, hvordan du kan være bedre til at være ordets gører. Nedskriv alle indtryk, du modtager og planlæg at følge dem.

Se også Alma 34:27-29; 3 Nefi 27:21.

Billede
Abraham beder uden for sit telt

»Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed« (Jak 2:23). Abraham i Mamres Ege, af Grant Romney Clawson

Jakobs Brev 1:26; 3:1-18.

De ord, jeg udtaler, har magt til at skade eller velsigne andre.

Blandt det rige billedsprog, som Jakob brugte gennem hele sit brev, findes noget af det mest levende sprog i hans råd om sprog. Du kan overveje at lave en liste over alle de måder, som Jakob beskrev tungen eller munden på. Hvad antyder hver sammenligning eller billede om de ord, vi udtaler? Tænk på noget, som du kan gøre for at velsigne nogen med dine ord (se L&P 108:7).

Jakobs Brev 2:1-9

Som Jesu Kristi discipel skal jeg elske alle folk uanset deres omstændigheder.

Jakob advarede de hellige mod specifikt at favorisere de rige og foragte de fattige, men hans advarsel kan finde anvendelse på alle former for forudindtagethed og fordomme, som vi har i forhold til andre. Når du bønsomt studerer Jakobs Bog 2:1-9, så søg i dit eget hjerte og lyt efter Helligåndens tilskyndelser. Det kan hjælpe at udskifte sætninger i disse vers såsom »en fattig mand … i snavset tøj« (vers 2) med andre ord eller sætninger, der beskriver nogen, du kan blive fristet til at dømme uretfærdigt. Fornemmer du nogle ændringer, som du skal foretage dig, i den måde, som du behandler andre på, eller som du tænker på dem på?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Jakobs Brev 1:5.I kan overveje at læse Jakobs Brev 1:5 og bede en i familien om at sammenfatte beretningen om det første syn (se JS-H 1:8-20). Bed jeres familie om at bære deres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith og om oplevelser, hvor vor himmelske Fader har besvaret deres bønner.

Jakobs Brev 1:26-27.Overvej at se videoen »Sand kristen« (JesuKristiKirke.org). Læs derefter Jakobs definition af »ren gudsdyrkelse« i Jakob 1:26-27, og tal om, hvordan jeres familie kan gøre jeres religionsudøvelse mere ren.

Jakobs Brev 3.Jakobs Brev 3 indeholder mange billeder, der kan inspirere til nogle mindeværdige illustrationer, som kan hjælpe jeres familie til at tale venligt. I kan for eksempel bygge et bål sammen og tale om, hvordan et lille, uvenligt ord kan forårsage et stort problem (se vers 5-6). Eller I kan servere noget surt i noget, der normalt bruges til sød mad – såsom citronsaft i et honningglas. Dette kan føre til en drøftelse om at bruge venlige og opmuntrende ord (se vers 9-14).

Jakobs Brev 4:5-8.Hvorfor kan vi »hold[e os] nær til Gud« (Jak 4:8), når vi står over for en fristelse?

Jakobs Brev 5:14-16.Præsident Dallin H. Oaks har sagt, at »forældre bør opfordre til flere præstedømmevelsignelser i familien« (»Præstedømmets kraft«, Liahona, maj 2018, s. 67). Det kan måske opmuntre jeres familie til at bede om velsignelse, når de er syge eller har brug for åndelig styrket, hvis I læser Jakobs Brev 5:14-16 og deler erfaringer om at modtage en præstedømmevelsignelse.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme »Har jeg gjort noget godt«, Salmer og sange, nr. 143.

Gør dit personlige studium bedre

Følg det, du lærer. Når du studerer, så lyt til tilskyndelser fra Ånden om, hvordan du kan anvende det, du lærer, i dit liv. Forpligt dig til at følge disse tilskyndelser og efterleve evangeliet mere fuldt ud (se Undervisning på Frelserens måde, s. 35).

Billede
Joseph Smith læser Bibelen

Jakobs formaning om at »bede om at få den af Gud« (Jak 1:5) inspirerede Joseph Smith til at søge visdom fra Gud. Foto: Christina Smith.

Udskriv