Gamla testamentet 2022
28 februari–6 mars. 1 Moseboken 28–33: ”HERREN är verkligen på denna plats”


”28 februari–6 mars. 1 Moseboken 28–33: ’HERREN är verkligen på denna plats’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”28 februari–6 mars. 1 Moseboken 28–33”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Tijuana tempel, Mexiko

28 februari–6 mars

1 Moseboken 28–33

”HERREN är verkligen på denna plats”

När du läser 1 Moseboken 28–33, tänk då på vad du lär dig av Jakobs och hans familjs exempel. Skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

Kapitel 28 och 32 i 1 Moseboken berättar om två andliga upplevelser som profeten Jakob hade. Båda ägde rum i vildmarken men under mycket olika omständigheter. Den första upplevelsen var när Jakob reste till sin mors hemland för att finna sig en hustru och, längs vägen, lade sig att sova med en sten som kudde. Han förväntade sig kanske inte att finna Herren på en så öde plats, men Gud uppenbarade sig för Jakob i en livsomvandlande dröm, och Jakob förkunnade att ”HERREN är verkligen på denna plats och jag visste det inte” (1 Mos. 28:16). Flera år senare befann Jakob sig i ödemarken igen. Den här gången var han på väg tillbaka till Kanaan, för en potentiellt dödligt återförening med sin arge bror Esau. Men Jakob visste att när han behövde en välsignelse kunde han söka Herren, även i ödemarken (se 1 Mos. 32).

Du kanske en dag befinner dig i din egen ödemark och söker en välsignelse från Gud. Kanske är din ödemark svåra familjeförhållanden, som Jakob hade. Kanske känner du dig långt borta från Gud eller känner att du behöver en välsignelse. Ibland kommer välsignelsen oväntat, ibland måste du brottas, eller föra en kamp, innan du får den. Vad du än behöver kan du upptäcka att till och med i din ödemark är ”HERREN … verkligen på denna plats”.

Bild
Learn More image
Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Moseboken 28; 29:1–18

Jag får löftet om Abrahams välsignelser i templet.

På vägen till Harran för att finna sig en hustru drömde Jakob om en stege som sträckte sig från jorden till himlen, med Gud stående på den. I drömmen förnyade Gud samma förbund med Jakob som han ingått med Abraham och Isak (se 1 Mos. 28:10–17; se även 1 Mos. 12:2–3; 26:1–4). President Marion G. Romney delade följande tankar om vad stegen kunde representera: ”Jakob insåg att de förbund han gjort med Herren där var pinnarna på den stege som han själv måste klättra uppför för att få de utlovade välsignelserna, välsignelser som skulle göra honom berättigad att inträda i himlen och vara i Herrens närhet. … Templen är för oss alla vad Betel var för Jakob” (”Templen är porten till himmelen”, Nordstjärnan, aug. 1971, s. 232–233).

Vilka andra ord och formuleringar i 1 Moseboken 28:10–22 får dig att se ett samband mellan Jakobs upplevelse och templets välsignelser? Vilka intryck får du när du läser de här verserna och tänker på de förbund du ingått?

När du läser 1 Moseboken 29:1–18, tänk då på hur Jakobs giftermål med Rakel var viktigt för det förbund som Gud förnyade med Jakob i Betel (”Guds hus”, se 1 Mos. 28:10–19). Tänk på den här upplevelsen när du fortsätter läsa om Jakobs liv i 1 Moseboken 29–33. Hur har Herrens hus fört dig närmare Gud?

Se även Yoon Hwan Choi, ”Titta inte omkring dig, titta uppåt!Liahona, maj 2017, s. 90–92.

1 Moseboken 29:31–35; 30:1–24

Herren är medveten om mig i mina prövningar.

Även om Rakel och Lea levde på en tid och i en kultur som skilde sig från vår kan vi alla förstå en del av de känslor de hade. När du läser 1 Moseboken 29:31–35 och 30:1–24, titta då efter ord och formuleringar som beskriver Guds barmhärtighet mot Rakel och Lea. Fundera över hur Gud har ”sett [ditt] lidande” och tänkt på dig (1 Mos. 29:32; 30:22).

Det är också viktigt att komma ihåg att även om Gud hör oss, ger han oss i sin visdom inte alltid exakt vad vi ber om. Studera gärna äldste Brook P. Hales tal ”Bönesvar” (Liahona, maj 2019, s. 11–14) för att lära dig om olika sätt för vår himmelske Fader att svara oss.

För mer om den här berättelsens kulturella bakgrund, se Gamla testamentet: 1 Moseboken–2 Samuelsboken, elevens lektionsbok (1992), s. 78–80.

Bild
Jakob och Esau omfamnar varandra

Illustration av Jakobs och Esaus omfamning, av Robert T. Barrett

1 Moseboken 32–33

Frälsaren kan hjälpa oss övervinna osämja i våra familjer.

När Jakob återvände till Kanaan blev han ”mycket förskräckt och greps av ångest” över hur Esau skulle ta emot honom (1 Mos. 32:7). När du läser i 1 Moseboken 32–33 om Jakobs möte med Esau och hans känslor som ledde fram till det kan du fundera över dina egna familjerelationer – kanske en som behöver helas. Kanske kan den här berättelsen inspirera dig att räcka ut en hand till någon. Frågor som de här kan vara vägledande i din läsning:

  • Hur förberedde sig Jakob för att möta Esau?

  • Vad lägger du speciellt märke till med Jakobs bön i 1 Moseboken 32:9–12?

  • Vad lär du dig om förlåtelse av Esaus exempel?

  • Hur kan Frälsaren hjälpa oss hela familjerelationer?

Se även Lukas 15:11–32; Jeffrey R. Holland, ”I förlikningens anda”, Liahona, nov. 2018, s. 77–79.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Moseboken 28–33.Använd ”Jakob och hans familj” (i Berättelser ur Gamla testamentet) för att hjälpa barn förstå händelserna i de här kapitlen. Kanske kan familjemedlemmarna stanna upp vid varje bild och se vad man lär sig, såsom äktenskapets betydelse, förbund, arbete och förlåtelse.

1 Moseboken 28:10–22.Du kan använda en stege (eller en bild av en stege) och prata om hur våra förbund är som en stege. Vilka förbund har vi ingått och hur för de oss närmare Gud? Det kan vara roligt för familjemedlemmarna att rita Jakobs dröm, som den beskrivs i 1 Moseboken 28:10–22.

Psalmen ”Närmare, Gud, till dig” (Psalmer, nr 62) är inspirerad av Jakobs dröm. Din familj kan kanske sjunga den här sången och prata om vad varje vers lär oss.

1 Moseboken 32:24–32.Du har kanske familjemedlemmar som tycker om att brottas. Hur är brottning ett bra sätt att beskriva vår strävan att få välsignelser från Herren? Vad lär vi oss av Enos 1:1–5 och Alma 8:9–10 om vad det innebär att brottas med, eller ha en ”kamp … inför Gud”?

1 Moseboken 33:1–12.Efter många år av hårda känslor återförenades Jakob och Esau. Om Jakob och Esau kunde tala till oss i dag, vad skulle de då kunna säga för att hjälpa oss när det finns stridigheter i vår familj?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Himlens Gud är städs oss nära”, Psalmer, nr 192.

Förbättra våra personliga studier

Sök Jesus Kristus. Gamla testamentet vittnar om Jesus Kristus genom sina berättelser och symboler. Notera eller markera gärna skriftställen som handlar om Frälsaren och är speciellt meningsfulla för dig.

Bild
Jakob drömmer om änglar på stege

Jakobs dröm i Betel, av J. Ken Spencer

Skriv ut