Gamla testamentet 2022
21–27 mars. 2 Moseboken 1–6: ”Jag har kommit ihåg mitt förbund”


”21–27 mars. 2 Moseboken 1–6: ’Jag har kommit ihåg mitt förbund’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”21–27 mars. 2 Moseboken 1–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Mose och den brinnande busken

Mose och den brinnande busken, av Harry Anderson

21–27 mars

2 Moseboken 1–6

”Jag har kommit ihåg mitt förbund”

Inled dina studier med en bön och be om hjälp att hitta budskap i 2 Moseboken 1–6 som är relevanta för ditt liv och ditt tjänande i Guds rike.

Skriv ner dina intryck

Inbjudan att bo i Egypten räddade bokstavligen Jakobs familj. Men efter hundratals år blev deras avkomlingar förslavade och terroriserade av en ny farao ”som inte kände till Josef” (2 Mos. 1:8). Det skulle ha varit naturligt för israeliterna att undra varför Gud tillät att detta hände dem, hans förbundsfolk. Kom han ihåg förbundet han ingått med dem? Var de fortfarande hans folk? Kunde han se hur mycket de led?

Det finns kanske stunder när du har känt för att ställa liknande frågor. Du undrar kanske: Vet Gud vad jag går igenom? Kan han höra mina rop på hjälp? Berättelsen i 2 Moseboken om Israels befrielse från Egypten besvarar tydligt sådana frågor: Gud glömmer inte sitt folk. Han kommer ihåg sina förbund med oss och uppfyller dem i sin egen tid och på sitt eget sätt (se L&F 88:68). ”Jag ska återlösa er med utsträckt arm”, förkunnar han. ”Jag är HERREN er Gud, som för er ut från slavarbetet hos Egyptierna” (2 Mos. 6:6–7).

För en översikt av 2 Moseboken, se ”2 Moseboken (Exodus)” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Moseboken 1–2

Jesus Kristus är min befriare.

Ett centralt tema i 2 Moseboken är att Gud har makt att befria sitt folk från förtryck. Förslavandet av israeliterna såsom det beskrivs i 2 Moseboken 1 kunde ses som en symbol för den fångenskap vi alla står inför på grund av synd och död (se 2 Ne. 2:26–27; 9:10; Alma 36:28). Och Mose, israeliternas befriare, kan ses som en sinnebild, eller representation, av Jesus Kristus (se 5 Mos. 18:18–19; 1 Ne. 22:20–21). Läs 2 Moseboken 1–2 med tanke på de här jämförelserna. Till exempel lägger du kanske märke till att både Mose och Jesus förskonades från död som små barn (se 2 Mos. 1:222:10; Matt. 2:13–16) och att båda vistades en tid i ödemarken innan de påbörjade sin verksamhet (se 2 Mos. 2:15–22; Matt. 4:1–2). Vilka andra insikter får du av 2 Moseboken om andlig fångenskap och om hur Frälsaren befriar oss?

Se även D. Todd Christofferson, ”Återlösningen”, Liahona, maj 2013, s. 109–112.

Bild
Lille Mose i korgen

Mose i vassen, © Providence Collection/under licens av goodsalt.com

2 Moseboken 3–4

Gud ger kraft till dem som han kallar att utföra hans verk.

I dag känner vi Mose som en stor profet och ledare. Men Mose såg inte sig själv på det sättet när Herren först kallade honom. ”Vem är jag”, undrade Mose, ”att jag skulle gå till farao” (2 Mos. 3:11)? Men Herren visste vem Mose egentligen var – och vem han skulle bli. När du läser 2 Moseboken 3–4, lägg då märke till hur Herren stärkte Mose och bemötte hans bekymmer. Vad hittar du i de här kapitlen som kan inspirera dig när du känner dig otillräcklig? Hur välsignar Herren sina tjänare med större kraft att göra hans vilja? (Se Mose 1:1–10, 24–39; 6:31–39, 47.) När har du sett Gud utföra sitt verk genom dig eller andra?

För mer om Moses liv och verksamhet, se ”Mose” i Handledning för skriftstudier.

2 Moseboken 5–6

Herrens avsikter uppfylls i hans egen tid.

Även om Mose modigt gick till farao, precis som Gud hade befallt, och sa åt honom att släppa israeliterna fria, vägrade farao att göra det. Faktum är att han gjorde israeliternas liv ännu svårare. Mose och israeliterna kan ha undrat varför saker och ting inte ordnade sig trots att Mose gjorde det som Gud bad honom göra (se 2 Mos. 5:22–23).

Har du någonsin känt att du följde Guds vilja men inte fick den framgång du förväntade dig? Gå igenom 2 Moseboken 6:1–8 och titta efter vad Herren sa för att hjälpa Mose igenom svårigheterna. Hur har Herren hjälpt dig framhärda i att göra hans vilja?

2 Moseboken 6:3

Vem är Jehova?

Jehova är ett av namnen på Jesus Kristus och avser den förjordiske Frälsaren. Joseph Smiths översättning av 2 Moseboken 6:3 klargör att profeterna Abraham, Isak och Jakob kände Herren vid det här namnet. Benämningen ”Herren” i Gamla testamentet syftar vanligtvis på Jehova. I 2 Moseboken 3:13–15, är titeln ”Jag Är” även en benämning på Jehova (se även L&F 38:1; 39:1).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

2 Moseboken 1–2.Flera kvinnor hade nyckelroller i Guds plan för att frambringa en befriare åt israeliterna. Som familj kan ni läsa om barnmorskorna Shifra och Pua (2 Mos. 1:15–20); Moses mor Jokebed och han syster Mirjam (2 Mos. 2:2–9; 4 Mos. 26:59); faraos dotter (2 Mos. 2:5–6, 10) och Moses hustru Sippora (2 Mos. 2:16–21). Hur underlättade de här kvinnorna Guds plan? Hur påminner deras upplevelser oss om Jesu Kristi mission? Ni kan också samla in bilder på kvinnliga släktingar och anmödrar och dela berättelser om dem. Hur har vi blivit välsignade genom rättfärdiga kvinnor? President Russell M. Nelsons tal ”En vädjan till mina systrar” (Liahona, nov. 2015, s. 95–98) kan berika ert samtal.

2 Moseboken 3:1–6.När Mose närmade sig den brinnande busken sa Herren till honom att ta av sig skorna som ett tecken på vördnad. Hur kan vi visa vördnad för heliga platser? Vad kan vi till exempel göra för att göra vårt hem till en helig plats där Guds Ande kan vistas? Hur kan vi visa mer vördnad på andra heliga platser?

2 Moseboken 4:1–9.Herren gav Mose makt att utföra tre underverk som tecken för Israels barn på att det var han som hade sänt Mose. Vad lär vi oss om Jesus Kristus av de här tecknen?

2 Moseboken 5:2.Vad innebär det för oss att vi ”känner” Herren? Hur lär vi känna honom? (Se till exempel Alma 22:15–18.) Hur påverkar vår relation med honom vår önskan att lyda honom? (Se även Joh. 17:3; Mosiah 5:13.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Vördnad är kärlek”, Barnens sångbok, s. 12.

Förbättra vårt lärande

För en studiedagbok. Det kan vara bra att ha en dagbok eller anteckningsbok där du kan skriva ner tankar, idéer, frågor eller intryck som kommer när du studerar.

Bild
Faraos dotter hittar lille Mose

Mose hittas i vassen av faraos dotter, av George Soper

Skriv ut