Gamla testamentet 2022
28 mars–3 april. 2 Moseboken 7–13: ”Kom ihåg den här dagen då ni drog ut ur Egypten”


”28 mars–3 april. 2 Moseboken 7–13: ’Kom ihåg den här dagen då ni drog ut ur Egypten’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”28 mars–3 april. 2 Moseboken 7–13”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Mose, Aron och farao

Illustration av Mose och Aron i faraos hov, av Robert T. Barrett

28 mars–3 april

2 Moseboken 7–13

”Kom ihåg den här dagen då ni drog ut ur Egypten”

Skriv ner de intryck du får när du läser och begrundar 2 Moseboken 7–13. Om du regelbundet gör det växer din förmåga att känna igen den Helige Andens viskningar.

Skriv ner dina intryck

Plåga efter plåga drabbade Egypten, men farao vägrade fortfarande släppa israeliterna fria. Och ändå fortsatte Gud visa sin makt och ge farao möjligheter att acceptera ”att jag är Herren” och att ”ingen är som jag på hela jorden” (2 Mos. 7:5; 9:14). Under tiden måste Mose och israeliterna ha sett på de här manifestationerna av Guds kraft för deras skull med stor förundran. Onekligen befäste de här fortsatta tecknen deras tro på Gud och stärkte deras villighet att följa Guds profet. Sedan, efter att israeliterna inte befriats trots nio förfärliga plågor, kom den tionde plågan – de förstföddas död, inklusive faraos förstfödde – som slutligen satte punkt för fångenskapen. Det här verkar passande eftersom det i varenda fall av andlig fångenskap faktiskt bara finns en väg ut. Oavsett vad annat vi kan ha prövat förut är det med oss som det var med Israels barn. Det är endast Jesu Kristi offer, den Förstföddes – det felfria Lammets blod – som kan frälsa oss.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Moseboken 7–11

Jag kan välja att mjuka upp mitt hjärta.

Förhoppningsvis är din vilja aldrig så dramatiskt vänd mot Guds vilja som faraos var. Men alla har vi ändå stunder när våra hjärtan är långt ifrån så mjuka som de borde vara, så det finns något att lära av faraos agerande i 2 Moseboken 7–10. När du läser om plågorna i de här kapitlen, vad lägger du då särskilt märke till med faraos reaktioner? Lägger du märke till liknande tendenser till ett hårt hjärta hos dig själv? Fundera över vad du lär dig av de här kapitlen om vad det innebär att ha ett mjukt hjärta.

Joseph Smiths översättning av 2 Moseboken 7:3, 13; 9:12; 10:1, 20, 27; 11:10 förtydligar att det inte var Herren som förhärdade faraos hjärta – farao förhärdade själv sitt hjärta.

Vad lär du dig av följande skriftställen om att utveckla ett mjukt hjärta? 1 Nephi 2:16; Mosiah 3:19; Alma 24:7–8; 62:41; Ether 12:27.

Se även Michael T. Ringwood, ”Att lätt och villigt tro”, Liahona, nov. 2009, s. 100–102.

2 Moseboken 12:1–42

Den förbipasserande döden symboliserar Jesu Kristi försoning.

Det enda sättet för israeliterna att undkomma den tionde plågan, som beskrivs i 2 Moseboken 11:4–5, var att noggrant följa anvisningarna som Herren gav till Mose i 2 Moseboken 12 i en ritual känd som pesach [”gå förbi” eller ”skona”]. Pesach lär oss genom symboler att precis som Herren befriade israeliterna från fångenskapen i Egypten kan han också befria oss från syndens fångenskap. Vad ser du i anvisningarna för pesach och dess symboler som påminner dig om Jesus Kristus och hans försoning? Vad säger de här symbolerna och anvisningarna dig om hur vi tar emot välsignelserna av hans försoning? Vad kan det till exempel betyda att stryka lammets blod på dörrposterna (se v. 7)? Vad innebär det för dig att ha ”skor på fötterna och stav i handen” (v. 11)?

Se även Läran och förbunden 89:21.

Bild
personer som tar del av sakramentet

Sakramentet hjälper oss minnas vår befriare Jesus Kristus.

2 Moseboken 12:14–17, 24–27; 13:1–16

Sakramentet hjälper mig minnas min befrielse genom Jesus Kristus.

Frälsaren ville att israeliterna alltid skulle minnas att han hade befriat dem, även efter att deras fångenskap blivit ett avlägset minne. Det var därför han befallde dem att fira högtiden pesach varje år. När du läser hans anvisningar i 2 Moseboken 12:14–17, 24–27; 13:1–16, tänk då på vad du gör för att minnas Guds välsignelser till dig. Hur kan vi fortsätta minnas dem ”från släkte till släkte”? (Se 2 Mos. 12:14, 26–27.)

Vilka likheter ser du mellan högtiden pesach och sakramentet? Hur påminns du om sakramentet och hur får den förrättningen större innebörd när du läser om pesach? Fundera över vad du kan göra för att ”alltid minnas” Jesus Kristus (Moro. 4:3; 5:2; se även Luk. 22:7–8, 19–20).

Begrunda gärna även andra saker som Herren vill att du ska minnas. Se till exempel Helaman 5:6–12; Moroni 10:3; Läran och förbunden 3:3–5, 10; 18:10; 52:40.

Se även Johannes 6:54; ”Always Remember Him” [Alltid minnas honom] (video), ChurchofJesusChrist.org; ”Herrens nattvards sakrament”, i Kyrkans presidenters lärdomar: Howard W. Hunter (2015), s. 195–204.

Bild
family study icon

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

2 Moseboken 7–12.När er familj läst om plågorna som Herren sände till egyptierna som tecken på sin makt kanske er familj kan prata om hur Herren visar sin makt i dag.

2 Moseboken 8:2832; 9:27–28, 34–35.De här verserna kan användas för att inleda ett samtal om vikten av att hålla sitt ord. Familjemedlemmarna kan kanske berätta om upplevelser de haft av att se andra göra det som de lovat göra.

2 Moseboken 12:1–42.När ni har läst 2 Moseboken 12:1–42 tillsammans kan ni på papperslappar skriva ner sådant som ni kan göra som familj för att minnas Jesu Kristi försoning. Eftersom lammets blod på dörrposterna (se v. 23) symboliserade Frälsaren kan ni placera de här papperslapparna runt en dörröppning i ert hem. Ni kan också äta några av pesachs maträtter, såsom osyrat bröd (kex eller tacobröd) eller bittra örter (persilja eller pepparrot) och prata om hur pesach hjälper oss minnas hur Gud befriade sitt folk. Det osyrade brödet påminde dem till exempel om att det inte fanns tid för deras bröd att jäsa innan de flydde från fångenskapen. De bittra örterna påminde dem om fångenskapens bitterhet.

2 Moseboken 12:14, 24–27.Kanske kan ni gå igenom de här verserna som familj före ert nästa sakramentsmöte. Vad är sambandet mellan de här verserna och sakramentet? Hur kan vi mer fullständigt göra sakramentet till en högtid då vi minns vad Frälsaren har gjort för oss?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Till minne av vår Frälsare”, Psalmer, nr 123.

Förbättra vår undervisning

Åskådningsundervisning. Be familjemedlemmarna hitta föremål som hjälper dem förstå principerna i skriftställena som ni läser. Mjuka och hårda föremål kan till exempel hjälpa familjemedlemmarna prata om skillnaden mellan att ha ett mjukt hjärta och ett hårt hjärta.

Bild
Hebreisk familj äter måltid under pesach

Illustration av en pesachmiddag, av Brian Call

Skriv ut