Gamla testamentet 2022
14–20 mars. 1 Moseboken 42–50: ”Gud har menat något gott genom det”


”14–20 mars. 1 Moseboken 42–50: ’Gud har menat något gott genom det’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”14–20 mars. 1 Moseboken 42–50”, Kom och följ mig– för enskilda och familjer: 2022

Bild
Josef i Egypten

Illustration av Josef i Egypten, av Robert T. Barrett

14–20 mars

1 Moseboken 42–50

”Gud har menat något gott genom det”

När du läser skrifterna inbjuder du Anden. Lyssna efter hans maningar när du läser, även om de inte direkt verkar kopplade till det du läser.

Skriv ner dina intryck

Det hade gått mer än 22 år sedan Josef såldes till Egypten av sina bröder. Han hade genomlidit många prövningar, såsom en falsk anklagelse och fängelsestraff. När Josef till slut återsåg sina bröder var han guvernör över hela Egypten, endast underställd farao. Josef kunde lätt ha hämnats på dem, och med tanke på vad de hade gjort mot honom hade det kanske varit förståeligt. Men ändå förlät Josef sina bröder. Och inte bara det – han hjälpte dem se en gudomlig avsikt med hans lidande. ”Gud har menat något gott genom det” (1 Mos. 50:20), sa han till dem, för det satte honom i en position att kunna rädda ”hela sin fars hus” (1 Mos. 47:12) undan hungersnöd.

På många sätt kan Josefs liv jämföras med Jesu Kristi liv. Även om våra synder orsakade Frälsaren stort lidande erbjuder han oss förlåtelse, och frälser oss alla från ett mycket värre öde än svält. Vare sig vi behöver ta emot eller ge förlåtelse – och vi måste alla förr eller senare göra båda – leder Josefs föredöme våra tankar till Frälsaren, den sanna källan till helande och försoning.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Moseboken 45:1–8; 50:20

”Men Gud sände mig hit före er, för att låta er bli kvar på jorden.”

När du läste om Josef, lade du då märke till några likheter mellan hans berättelse och Jesu Kristi försoningsmission? Begrunda gärna hur Josefs roll i hans familj liknar Frälsarens roll i Guds familj. Vilka paralleller ser du mellan Josefs upplevelser och Frälsarens mission, han som sändes att ”hålla [oss] vid liv, till räddning för många”(1 Mos. 45:7)?

1 Moseboken 45; 50:15–21

Förlåtelse är läkande.

När du läser om hur Josef förlät sina bröder för de hemska saker de gjort mot honom känner du dig kanske manad att tänka på någon som du just nu har svårt att förlåta. Eller kanske väntar dig en prövning i framtiden som kräver att du förlåter. I vilket fall som helst kan det vara till hjälp att fundera över varför Josef hade förmågan att förlåta. Vilka ledtrådar till Josefs karaktärsdrag och inställning hittar du i 1 Moseboken 45; 50:15–21? Hur kan hans upplevelser ha påverkat honom att bli mer förlåtande? Vad säger Josefs föredöme om hur du kan bli mer förlåtande med Frälsarens hjälp?

Lägg också märke till hur Josefs familj välsignades tack vare hans förlåtelse. Vilka välsignelser har du sett att förlåtelse medför? Känner du dig inspirerad att räcka ut en hand till någon som felat mot dig?

Se även 1 Moseboken 33:1–4; Läran och förbunden 64:9–11; Larry J. Echo Hawk, ”Så som Herren har förlåtit er ska ni förlåta varandra”, Liahona, maj 2018, s. 15–16.

1 Moseboken 49

Vad betyder symboliken i Jakobs välsignelse?

Jakobs välsignelser till sina avkomlingar innehåller ett levande bildspråk, men för vissa läsare kan de vara svåra att förstå. Men lyckligtvis erbjuder det återställda evangeliet några ytterligare insikter. När du läser den välsignelse som gavs till Josef i 1 Moseboken 49:22–26, läs då även följande verser och se vilka insikter de bidrar med: 1 Nephi 15:12; 2 Nephi 3:4–5; Jakob 2:25; Läran och förbunden 50:44.

När du läser om välsignelsen som gavs till Juda i 1 Moseboken 49:8–12, kom då ihåg att både kung David och Jesus Kristus var avkomlingar till Juda. Vilka ord och fraser i de här verserna påminner dig om Frälsaren? När du studerar Judas välsignelse kan det vara till hjälp att även läsa Uppenbarelseboken 5:5–6, 9; 1 Nephi 15:14–15; Läran och förbunden 45:59; 133:46–50.

Om du vill veta mer om Jakobs söner och Israels stammar som härstammade från dem, finns det en artikel om var och en av dem i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

1 Moseboken 50:24–25; Joseph Smiths översättning, 1 Moseboken 50:24–38 (i HFS)

”En siare ska Herren Gud uppresa.”

Genom Josefs drömmar (se 1 Mos. 37:5–11) och hans uttydningar av andras drömmar (se 1 Mos. 40–41) uppenbarade Herren händelser som skulle äga rum flera dagar eller år i framtiden. Men Herren uppenbarade också för Josef vad som skulle hända under de kommande århundradena. Han fick särskilt kunskap om Moses och Joseph Smiths profetiska missioner. När du läser Josefs ord i 1 Moseboken 50: 24–25 och i Joseph Smiths översättning, 1 Moseboken 50:24–38 (i HFS), fråga dig då hur kunskapen om det här kan ha varit till välsignelse för Josef och Israels barn. Varför tror du det var viktigt för Herren att återställa den här profetian genom Joseph Smith? (Se även 2 Ne. 3.)

Hur har Joseph Smith uppfyllt profetiorna i Joseph Smiths översättning, 1 Moseboken 50:27–28, 30–33? (Se L&F 1:17–23; 20:7–12; 39:11; 135:3.)

Bild
Josef i Egypten ser i en syn hur Joseph Smith får guldplåtarna

Illustration av Josef i Egypten, av Paul Mann

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Moseboken 42–46.Er familj skulle kanske tycka om att dramatisera berättelsen om hur Josef återförenades med sina bröder. (”Josefs bröder i Egypten” i Berättelser ur Gamla testamentet kan vara till hjälp.) Ha roligt med den – använd utklädningskläder och rekvisita om ni vill. Uppmuntra familjemedlemmarna att försöka förstå vilka känslor och perspektiv som personerna i berättelsen hade. Ni kan speciellt fokusera på Josefs känslor för sina bröder och på vad de kan ha känt när han förlät dem. Det här kan leda till en diskussion om hur förlåtelse kan vara till välsignelse i er familj.

När Josef återsåg sina bröder efter många år, hur visade de då att de hade förändrats sedan han såg dem sist? Vad kan deras upplevelser lära oss om omvändelse?

1 Moseboken 45:3–11; 50:19–21.Josef insåg att även om det han gått igenom i Egypten hade varit svårt, hade ”Gud … menat något gott genom det” (1 Mos. 50:20). Har er familj upplevt prövningar som Gud förvandlat till välsignelser?

En psalm om Guds godhet i prövningens stunder (såsom ”En grundval blev lagd” [Psalmer, nr 38]) kan berika den här diskussionen. Vilka detaljer i Josefs upplevelser utgör exempel på det som psalmen lär?

1 Moseboken 49:9–11, 24–25.Vad finner vi i de här verserna som lär oss om Jesu Kristi roller och mission? (För hjälp med att förstå fraserna i de här verserna, se materialet om 1 Moseboken 49 i ”Förslag för personliga skriftstudier”.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”En grundval blev lagd”, Psalmer, nr 38.

Förbättra vår undervisning

Använd musik. Hjälp familjemedlemmarna hitta sanningar i psalmtexter och primärsånger. Försök hitta sätt att göra andlig musik till en regelbunden del av era evangeliestudier.

Bild
Jakob välsignar sina söner

Jakob välsignar sina söner, av Harry Anderson

Skriv ut