Det gamle testamente 2022
28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13: “Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt”


“28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13: ‘Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Moses, Aron og Farao

Illustrasjon av Moses og Aron ved Faraos hoff: Robert T. Barrett

28. mars–3. april

2 Mosebok 7–13

“Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt”

Mens du leser og grunner på 2 Mosebok 7–13, kan du skrive ned inntrykkene du får. Hvis du gjør dette regelmessig, vil din evne til å gjenkjenne Den hellige ånds hvisken vokse.

Skriv ned inntrykkene dine

Den ene landeplagen etter den andre rammet Egypt, men Farao nektet likevel å la israelittene dra. Likevel fortsatte Gud å vise sin makt og gi Farao anledninger til å godta “at jeg er Herren” og “ingen er som jeg på hele jorden” (2 Mosebok 7:5; 9:14). I mellomtiden må Moses og israelittene ha sett med ærefrykt på disse tilkjennegivelsene av Guds kraft på deres vegne. Disse fortsatte tegnene bekreftet utvilsomt deres tro på Gud og styrket deres villighet til å følge Guds profet. Så, etter at ni forferdelige landeplager ikke hadde befridd israelittene, kom den tiende landeplagen – de førstefødtes død, herunder Faraos førstefødte – som endelig gjorde slutt på fangenskapet. Dette synes å være passende, for i alle tilfeller av åndelig fangenskap er det virkelig bare én måte å unnslippe på. Uansett hva annet vi måtte ha prøvd tidligere, er det med oss slik det var med Israels barn. Det er bare Jesu Kristi, Den førstefødtes offer – det lyteløse Lammets blod – som vil frelse oss.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Mosebok 7–11

Jeg kan velge å mildne mitt hjerte.

Forhåpentligvis er din vilje aldri like dramatisk i strid med Guds vilje som Faraos var. Likevel har vi alle tider da vårt hjerte ikke er så mykt som det burde være, så det er noe å lære av Faraos handlinger som er nedtegnet i 2 Mosebok 7–10. Hva ved Faraos svar skiller seg ut for deg når du leser om landeplagene i disse kapitlene? Legger du merke til lignende tendenser til hardhjertethet i deg selv? Grunn på hva disse kapitlene lærer deg om hva det vil si å ha et mykt hjerte.

Legg merke til at Joseph Smiths oversettelse av 2 Mosebok 7:3, 13; 9:12; 10:1, 20, 27; 11:10 klargjør at Herren ikke forherdet Faraos hjerte – Farao forherdet sitt eget hjerte.

Hva lærer følgende skriftsteder deg om å utvikle et mykt hjerte? 1 Nephi 2:16; Mosiah 3:19; Alma 24:7–8; 62:41; Ether 12:27.

Se også Michael T. Ringwood, “De hadde lett for og var villige til å tro”, Liahona, nov. 2009, 100–102.

2 Mosebok 12:1–42

Påskemåltidet symboliserer Jesu Kristi forsoning.

Den eneste måten israelittene kunne bli spart for den tiende landeplagen på, som beskrives i 2 Mosebok 11:4–5, var å følge instruksjonene Herren ga Moses i 2 Mosebok 12, et ritual kjent som påskemåltidet, til punkt og prikke. Påskemåltidet lærer oss ved hjelp av symboler at akkurat slik Herren befridde israelittene fra trelldom i Egypt, kan han også befri oss fra syndens trelldom. Hva finner du i instruksjonene for og symbolene i påskemåltidet som minner deg om Jesus Kristus og hans forsoning? Hva sier disse symbolene og instruksjonene deg om hvordan du kan motta velsignelsene ved hans forsoning? Hva kan for eksempel det å smøre lammeblod på dørstolpene symbolisere? (vers 7). Hva vil det si at du skal ha “sko på føttene og … stav i hånden”? (vers 11).

Se også Lære og pakter 89:21.

Bilde
folk som tar nadverden

Nadverden hjelper oss å minnes vår Frelser Jesus Kristus.

2 Mosebok 12:14–17, 24–27; 13:1–16

Nadverden hjelper meg å huske min befrielse gjennom Jesus Kristus.

Frelseren ønsket at israelittene alltid skulle huske at han hadde befridd dem, også etter at deres fangenskap ble et fjernt minne. Det var derfor han befalte dem å holde påskefesten hvert år. Når du leser instruksjonene Hans i 2 Mosebok 12:14–17, 24–27; 13:1–16, kan du tenke på hva du gjør for å huske Guds velsignelser til deg. Hvordan kan du bevare dette minnet “slekt etter slekt”? (se 2 Mosebok 12:14, 26–27).

Hvilke likheter ser du mellom formålene med påskemåltidet og nadverden? Hvordan kan det å lese om påskemåltidet minne deg om nadverden og gi denne ordinansen mer mening? Overvei hva du kan gjøre for å “alltid minnes” Jesus Kristus (Moroni 4:3; 5:2; se også Lukas 22:7–8, 19–20).

Du kan også grunne på andre ting Herren ønsker at du skal huske. Se for eksempel Helaman 5:6–12; Moroni 10:3; Lære og pakter 3:3–5, 10; 18:10; 52:40.

Se også Johannes 6:54; “Always Remember Him” [Alltid minnes ham] (video), ChurchofJesusChrist.org; “Herrens nadverd”, i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Howard W. Hunter (2015), 189–98.

Bilde
family study icon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebok 7–2.Etter å ha lest om de plager Herren sendte til egypterne som tegn på sin makt, kan kanskje familien snakke om hvordan Herren viser sin makt i dag.

2 Mosebok 8:2832; 9:27–28, 34–35.Disse versene kan brukes til å innlede en drøfting om betydningen av å holde ord. Familiemedlemmene kan kanskje fortelle om erfaringer da de har sett andre gjøre det de har lovet å gjøre.

2 Mosebok 12:1–42.Etter å ha lest 2 Mosebok 12:1–42 sammen, kan dere skrive på papirlapper ting dere som familie kan gjøre for å minnes Jesu Kristi forsoning. Ettersom lammeblodet på dørstolpene (se vers 23) symboliserte Frelseren, kan dere feste disse lappene rundt en døråpning i hjemmet deres. Dere kan også spise noe av maten fra påskemåltidet, for eksempel usyret brød (kjeks eller tortillaer) eller bitre urter (persille eller pepperrot), og snakke om hvordan påsken hjelper oss å huske hvordan Gud befridde sitt folk. Det usyrede brødet minnet dem for eksempel på at det ikke var tid til at brødet deres kunne heve seg før de flyktet fra fangenskap. De bitre urtene minnet dem om fangenskapets bitterhet.

2 Mosebok 12:14, 24–27.Kanskje dere kan gjennomgå disse versene som familie før neste nadverdsmøte. Hvordan angår disse versene nadverden? Hvordan kan vi mer fullstendig gjøre nadverden til et minne om hva Frelseren har gjort for oss?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Vi minnes den korsfestede”, Salmer, nr. 106.

Vi kan forbedre vår undervisning

Konkretisering. Be familiemedlemmene finne gjenstander som hjelper dem å forstå prinsippene i skriftstedene dere leser. Myke og harde gjenstander kan for eksempel hjelpe familiemedlemmene å drøfte forskjellen på å ha et mykt hjerte og et hardt hjerte.

Bilde
Hebraisk familie med påskemåltid

Illustrasjon av påskemåltid: Brian Call

Skriv ut