Det gamle testamente 2022
18.–24. april. 2 Mosebok 18–20: “Alt det Herren har sagt, vil vi gjøre”


“18.–24. april. 2 Mosebok 18–20: ‘Alt det Herren har sagt, vil vi gjøre’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“18.–24. april. 2 Mosebok 18–20”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
fjell

Et fjell i Egypt som tradisjonelt antas å være Sinai-fjellet.

18.–24. april

2 Mosebok 18–20

“Alt det Herren har sagt, vil vi gjøre”

Søster Michelle Craig sa: “Som [Jesu Kristi] trofaste disippel kan du motta personlig inspirasjon og åpenbaring som er i samsvar med hans bud, som er skreddersydd til deg” (“Åndelig kapasitet”, Liahona, nov. 2019, 21). Skriv ned og følg inspirasjonen du mottar når du leser 2 Mosebok 18–20.

Skriv ned inntrykkene dine

Israels reise fra Egypt til foten av Sinai-fjellet var fylt med mirakler – ubestridelige tilkjennegivelser av Herrens makeløse kraft, kjærlighet og barmhjertighet. Men Herren hadde velsignelser i vente for dem, som innebar mer enn å befri dem fra Egypt og tilfredsstille deres fysiske sult og tørst. Han ønsket at de skulle bli hans paktsfolk, hans “eiendom” og “et hellig folk” (2 Mosebok 19:5–6). I dag strekker velsignelsene ved denne pakten seg utover bare én nasjon eller ett folk. Gud ønsker at alle hans barn skal bli hans paktsfolk, “virkelig høre [hans] røst og holde [hans] pakt” (2 Mosebok 19:5), for han viser sin “miskunn i tusen ledd mot dem som elsker [ham] og holder [hans] bud” (2 Mosebok 20:6).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Mosebok 18:13–26

Jeg kan hjelpe til med å “bære byrden” ved å utføre Herrens verk.

Mens du leser rådene Moses mottok fra sin svigerfar Jetro, kan du grunne på hvordan du kan være som de “troverdige menn” som beskrives i vers 21. Hvordan kan du hjelpe til med å “bære byrden” til dine ledere i Kirken? (vers 22). Hvordan kan for eksempel dette rådet anvendes på din omsorgstjeneste?

Du kan også vurdere om du til tider er som Moses og prøver å gjøre for mye. Hvordan kan Jetros råd gjelde deg?

Se også Mosiah 4:27; Henry B. Eyring, “Pleieren”, Liahona, nov. 2012, 121–24.

Bilde
mann som håndhilser på en kvinne

Å yte omsorgstjeneste til andre er en måte vi kan delta i Herrens verk på.

2 Mosebok 19:3–6

Herrens paktsfolk er en skatt for ham.

Overvei hva det vil si for deg å være Herrens “eiendom” (2 Mosebok 19:5). President Russell M. Nelson ga én forklaring på dette uttrykket: “I Det gamle testamente er det hebraiske uttrykket som eiendom ble oversatt fra, segullah, som betyr ‘verdsatt eiendom’ eller ‘skatt’ … Å bli identifisert av Herrens tjenere som hans eiendomsfolk er en kompliment av høyeste orden” (“Paktens barn”, Lys over Norge, juli 1995, 32). Hvordan påvirker kunnskapen om at det å holde dine pakter gjør deg til en “eiendom”, hvordan du lever?

Se også Gerrit W. Gong, “Paktstilhørighet”, Liahona, nov. 2019, 80–83.

2 Mosebok 19:10–11, 17

Hellige opplevelser krever forberedelse.

Herren fortalte Moses at Israels barn måtte være forberedt før de kunne “møte med Gud” (2 Mosebok 19:10–11, 17) og holde en pakt med ham (se 2 Mosebok 19:5). Hva gjør du for å forberede deg til hellige opplevelser i ditt liv, for eksempel å gå i tempelet eller ta del i nadverden? Hva kan du gjøre for mer fullstendig å forberede deg til disse opplevelsene? Tenk på andre åndelige aktiviteter som krever forberedelse, og grunn på hvordan din forberedelse kan påvirke hva slags opplevelse du har.

2 Mosebok 20

Gud er barmhjertig.

Når du leser 2 Mosebok 20, kan du vurdere å notere deg hvilke av de ti bud du føler du adlyder og hvilke du føler du kan adlyde mer trofast. Du kan velge ett bud å arbeide med og deretter studere det mer detaljert ved å lese relevante skriftsteder (se Veiledning til Skriftenescriptures.ChurchofJesusChrist.org) eller konferansetaler (se emnedelenconference.ChurchofJesusChrist.org). Overvei å ta med i ditt studium de velsignelser som kommer til dem som adlyder budet. Hvordan viser disse velsignelsene Guds barmhjertighet og kjærlighet til deg?

Se også Carole M. Stephens, “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud”, Liahona, nov. 2015, 118–20.

2 Mosebok 20:1–7

Det er viktig å sette Herren først i livet.

Å lese 2 Mosebok 20:1–7 kan få deg til å tenke på prioriteringene dine – du kan til og med skrive dem ned på en liste. Hva er noen mulige “guder” eller “utskårne bilder” (2 Mosebok 20:3–4) som du kan bli fristet til å sette foran Gud? Hvordan kan det å sette Herren først hjelpe deg med det andre som er viktig i ditt liv? Hva blir du inspirert til å gjøre for å øke ditt fokus på vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Se også Dallin H. Oaks, “Ingen andre guder”, Liahona, nov. 2013, 72–75.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebok 18:8–12.Hvilken virkning hadde Moses’ vitnesbyrd om Guds befrielse på Jetro? Hvilke store ting har Herren gjort for familien vår? Hvem kan vi dele våre opplevelser med? Hvordan kan vi bevare disse opplevelsene for fremtidige generasjoner?

2 Mosebok 18:13–26.Disse versene kan inspirere familien til å tenke på tjenesten deres lokale ledere i Kirken utfører, for eksempel biskopen, ungdomslederne eller Primær-lærerne. Hvilke ansvarsoppgaver har de som kan virke “for tungt” (2 Mosebok 18:18) for én person å bære alene? Hva kan vi gjøre for å bidra til å lette deres byrder?

2 Mosebok 20:3–17.Tenk på en meningsfylt måte å snakke om de ti bud som familie på. Du kan for eksempel skrive budene i 2 Mosebok 20:3–17 på ti papirstrimler. Familiemedlemmene kan så sortere dem i to kategorier: (1) å hedre Gud og (2) å elske andre (se også Matteus 22:36–40). Vurder å velge et bud eller to hver dag denne uken og snakke mer detaljert om det sammen. Hvordan styrker for eksempel det å adlyde dette budet vår familie? Hvordan adlød Frelseren det?

2 Mosebok 20:12.For bedre å forstå 2 Mosebok 20:12 kan det være til hjelp om familien slår opp definisjoner av ordet “hedre”. Deretter kan familiemedlemmene lage en liste over ting vi kan gjøre for å hedre våre foreldre. Dere kan synge en sang om å hedre foreldre, for eksempel “Villig hjelper jeg” (Barnas sangbok, 71), og så bruke noen av forslagene i listen til å skrive nye vers til sangen.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hold alle budene”, Barnas sangbok, 68–69.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Finn en tid som fungerer for deg. Det er ofte lettere å lære av Skriftene når du kan studere dem uten å bli avbrutt. Finn en tid som fungerer for deg, og gjør ditt beste for å konsekvent studere på denne tiden hver dag.

Bilde
Moses holder steintavler

Illustrasjon av Moses som holder de ti bud: Sam Lawlor

Skriv ut