Det gamle testamente 2022
25. april–1. mai. 2 Mosebok 24; 31–34: “Mitt åsyn skal gå med deg”


“25. April–1. mai. 2 Mosebok 24; 31–34: ‘Mitt åsyn skal gå med deg’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“25. April–1. mai. 2 Mosebok 24; 31–34”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jehova viser seg for Moses og Israels eldster

Illustrasjon av Jehova som viser seg for Moses og 70 av Israels eldster, av Jerry Harston

25. april–1. mai

2 Mosebok 24; 31–34

“Mitt åsyn skal gå med deg”

Ikke alle meningsfylte prinsipper i Skriftene kan fremheves i disse oversiktene. Lytt til Ånden for å hjelpe deg å fokusere på sannhetene du trenger.

Skriv ned inntrykkene dine

Det var grunn til å håpe at Israels barn ville være trofaste mot Gud etter at han åpenbarte sin lov for dem (se 2 Mosebok 20–23). Selv om de tidligere hadde knurret og vaklet da Moses leste loven ved foten av Sinai-fjellet, inngikk de denne pakten: “Alt det Herren har sagt, vil vi gjøre og lyde” (2 Mosebok 24:7). Gud kalte så Moses opp på fjellet og ba ham bygge et tabernakel, “og jeg vil bo midt iblant dem” (2 Mosebok 25:8; se kapittel 25–30).

Men mens Moses var oppe på fjellet og lærte hvordan israelittene kunne ha Guds nærhet blant seg, var israelittene ved foten av fjellet og laget en gyllen avgud å tilbe istedenfor. De hadde nettopp lovet å “ikke ha andre guder”, men de hadde “allerede veket av” fra Guds bud (2 Mosebok 20:3; 32:8; se også 2 Mosebok 24:3). Det var en overraskende vending, men vi vet av erfaring at tro og engasjement noen ganger kan overvinnes av utålmodighet, frykt eller tvil. Når vi søker Herrens nærhet i vårt liv, er det oppmuntrende å vite at Herren ikke ga opp oldtidens Israel, og han vil ikke gi oss opp – for han er “barmhjertig og nådig … langmodig og rik på nåde og sannhet” (2 Mosebok 34:6).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Mosebok 24:1–11

Mine pakter viser min villighet til å adlyde Guds lov.

Når du leser i 2 Mosebok 24:3–8 om israelittenes pakt om å adlyde Guds lov, kan dine tanker vende seg til paktene du har inngått med Gud. Israels pakt inneholdt ritualer som er annerledes enn det Gud krever i dag, men du vil kanskje legge merke til noen likheter, spesielt hvis du tenker på de evige sannhetene som symboliseres av disse ritualene.

For eksempel nevner vers 4, 5 og 8 et alter, dyreofring og blod. Hva kan disse tingene symbolisere, og hvordan angår de dine pakter? Hvordan kan dine pakter hjelpe deg å gjøre “alt det Herren har sagt”? (vers 7).

Se også Moses 5:4–9; Becky Craven, “Omhyggelig eller likegyldig”, Liahona, mai 2019, 9–11.

2 Mosebok 32–34

Synd er å vende seg bort fra Gud, men han tilbyr en vei tilbake.

Ved å grunne på hvordan israelittene så raskt hadde “gjort en skammelig ting” (2 Mosebok 32:7) ved å bryte sine pakter, kan vi unngå lignende feiltrinn. Mens du leser 2 Mosebok 32:1–8, kan du prøve å sette deg selv i israelittenes sted – du er i villmarken, Moses har vært borte i 40 dager, du vet ikke om eller når han vil komme tilbake, og en konfrontasjon med kana’aneerne om det lovede land nærmer seg (se også 2 Mosebok 23:22–31). Hvorfor tror du israelittene ønsket en gyllen avgud? Hvorfor var israelittenes synd så alvorlig? Disse versene kan få deg til å grunne på hvordan du kan bli fristet til å sette din lit til noen eller noe annet enn Frelseren. Er det noe du føler deg inspirert til å gjøre slik at du mer fullstendig kan sette Gud først i ditt liv? Hva inspirerer deg ved Moses’ bønn til Herren i 2 Mosebok 33:11–17?

Selv om israelittenes synd var alvorlig, inneholder denne historien også et budskap om Guds barmhjertighet og tilgivelse. Hva lærer 2 Mosebok 34:1–10 deg om Frelseren? Hvordan minner Moses’ handlinger på vegne av israelittene deg om hva Jesus Kristus gjorde for alle mennesker? (se 2 Mosebok 32:30–32; Mosiah 14:4–8; 15:9; Lære og pakter 45:3–5).

Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 34:1–2 (i Veiledning til Skriftene)

Hva var forskjellen på de to settene med steintavler Moses laget?

Da Moses kom ned fra fjellet, hadde han med seg loven skrevet på steintavler. Da han fant ut at israelittene hadde brutt sin pakt, knuste Moses tavlene (se 2 Mosebok 31:18; 32:19). Senere befalte Gud Moses å lage et nytt sett med steintavler og ta dem med opp på fjellet igjen (se 2 Mosebok 34:1–4). Joseph Smiths oversettelse, 2 Mosebok 34:1–2 (i Veiledning til Skriftene) gjør det klart at det første settet med steintavler inneholdt ordinansene i Guds “hellige orden”, eller Det melkisedekske prestedømme. Det andre settet inneholdt “en lov av kjødelige bud”. Dette var en lavere lov som ble forrettet av “det mindre prestedømme” (se Lære og pakter 84:17–27), som skulle forberede israelittene til den høyere lov og det høyere prestedømme slik at de mer fullstendig kunne komme inn i Guds nærhet.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebok 31:12–13, 16–17.Når dere har lest disse versene, kan familien drøfte president Russell M. Nelsons spørsmål om vår oppførsel på sabbaten: “Hvilket tegn vil dere gi Herren for å vise deres kjærlighet til ham?” (“Sabbaten er en lyst”, Liahona, mai 2015, 130). Familien kan gjerne henge opp noen plakater rundt i hjemmet for å minne dere på hvordan dere vil vise kjærlighet til Herren på sabbaten. (Se også videosamlingen “Sabbath Day – At Home” [Sabbatsdagen – hjemme] [ChurchofJesusChrist.org].)

Bilde
folk som går foran en kirke

Ved å helligholde sabbaten viser vi vår kjærlighet til Herren.

2 Mosebok 32:1–8.For å hjelpe familien å snakke om hvordan israelittene vendte seg bort fra Gud, kan du vurdere å lage en sti på gulvet (eller finne en i nærheten av der dere bor). Mens dere går på stien, kan dere snakke om fristelser man stilles overfor som vil vende oss bort “fra den veien [Herren] bød dem å vandre”. Hvordan kan vi holde oss på stien? Hvordan kan vi komme tilbake til den hvis vi har kommet på avveier? Hvordan hjelper Frelseren oss?

2 Mosebok 32:26.Da han så at israelittene tilba en avgud, etterlyste Moses “hver den som er på Herrens side”. Hvordan viser vi at vi er på Herrens side?

2 Mosebok 33:14–15.Familiemedlemmene kan gjerne fortelle om erfaringer da de har følt det Gud lovet Moses: “Mitt åsyn skal gå med, og jeg vil føre deg til hvile.” Dere kan gjerne synge en salme om vår avhengighet av Gud, for eksempel “O, bli hos meg! Nå er det aftentid” (Salmer, nr. 52).

Du finner flere undervisningsforslag for barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hvem er for Herrens sak?Salmer og sanger, nr. 89.

Vi kan forbedre vår undervisning

Innby Ånden. Overvei hvordan hellig musikk, kunstverk og uttrykk for kjærlighet påvirker den åndelige atmosfæren i ditt hjem når du underviser din familie (se Undervisning på Frelserens måte, 15).

Bilde
Moses knuser steintavlene

Worship of the Calf [Kalven tilbes], av W. C. Simmonds

Skriv ut