Det gamle testamente 2022
9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24: “Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd”


“9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24: ‘Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
ørkendal

9.–15. mai

4 Mosebok 11–14; 20–24

“Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd”

Denne oversikten belyser noen av de mange verdifulle prinsippene i 4 Mosebok. Vær også åpen for andre som Ånden kan hjelpe deg å se.

Selv til fots ville det normalt ikke ta 40 år å reise fra Sinai-ørkenen til det lovede land i Kana’an. Men Israels barn trengte så lang tid, ikke for å klare den geografiske avstanden, men for å klare den åndelige avstanden: avstanden mellom hvem de var og hvem Herren trengte at de skulle bli som hans paktsfolk.

4 Mosebok beskriver noe av det som skjedde i løpet av disse 40 årene, herunder lærdommer Israels barn trengte før de kunne komme inn i det lovede land. De lærte om å være trofaste mot Herrens utvalgte tjenere (se 4 Mosebok 12). De lærte om å stole på Herrens kraft, også når fremtiden virker håpløs (se 4 Mosebok 13–14). Og de lærte at det å være vantro eller tvilende medfører åndelig skade, men at de kunne omvende seg og se hen til Frelseren for å bli helbredet (se 4 Mosebok 21:4–9).

Vi er alle som israelittene på noen måter. Vi vet alle hvordan det er å være i en åndelig ørken, og de samme lærdommene som de fikk, kan hjelpe oss å forberede oss til å komme inn i vårt eget lovede land: evig liv sammen med vår himmelske Fader.

Du finner en oversikt over 4 Mosebok i “Fjerde Mosebok” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

4 Mosebok 11:11–17, 24–29; 12

Åpenbaring er tilgjengelig for alle, men Gud veileder sin kirke gjennom sin profet.

I 4 Mosebok 11:11–17, 24–29 kan du legge merke til problemet Moses sto overfor og løsningen Gud foreslo. Hva tror du Moses mente da han sa han ønsket at “alt Herrens folk var profeter”? (vers 29). Når du grunner på disse versene, kan du overveie disse ordene av president Russell M. Nelson: “Ønsker virkelig Gud å tale til deg? Ja! … Å, det er så mye mer din himmelske Fader ønsker at du skal vite” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 95).

Å si at alle kan være en profet betyr imidlertid ikke at alle kan lede Guds folk slik Moses gjorde. Hendelsen som er nedtegnet i 4 Mosebok 12, gjør dette klart. Hvilke advarsler finner du når du leser dette kapittelet? Hva føler du Herren ønsker at du skal forstå om personlig åpenbaring og å følge profeten?

Se også 1 Nephi 10:17; Lære og pakter 28:1–7; Dallin H. Oaks, “To kommunikasjonslinjer”, Liahona, nov. 2010, 83–86.

4 Mosebok 13–14

Med tro på Herren kan jeg ha håp for fremtiden.

Mens du leser 4 Mosebok 13–14, kan du prøve å sette deg selv i israelittenes sted. Hvorfor tror du de ønsket å “vende tilbake til Egypt”? (4 Mosebok 14:3). Hender det at du er som dem som var pessimistiske med hensyn til å dra inn i det lovede land? Hvordan ville du beskrive den andre “ånden” Kaleb hadde? (4 Mosebok 14:24). Hva gjør inntrykk på deg ved Kalebs og Josvas tro, og hvordan kan du anvende deres eksempel på situasjoner du står overfor?

Se også Læresetninger fra Kirkens presidenter – Gordon B. Hinckley (2016), 71–72.

4 Mosebok 21:4–9

Hvis jeg ser hen til Jesus Kristus i tro, kan han helbrede meg åndelig.

Profetene i Mormons bok kjente historien som er nedtegnet i 4 Mosebok 21:4–9, og forsto dens åndelige betydning. Hva tilfører 1 Nephi 17:40–41; Alma 33:18–22 og Helaman 8:13–15 din forståelse av denne historien? Når du studerer disse skriftstedene, kan du tenke på den åndelige helbredelsen du håper på. Israelittene måtte “[se] på kobberslangen” (4 Mosebok 21:9) for å bli helbredet. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for i større grad å “[se] hen til Guds Sønn med tro”? (Helaman 8:15).

Se også Johannes 3:14–15; Lære og pakter 6:36; Dale G. Renlund, “Rik velsignelse”, Liahona, mai 2019, 70–73.

Bilde
bronseslange

Israelittene ble helbredet ved å se på kobberslangen.

4 Mosebok 22–24

Jeg kan følge Guds vilje, selv om andre prøver å overtale meg til ikke å gjøre det.

Da Balak, kongen av Moab, fikk vite at israelittene nærmet seg, tilkalte han Bileam, en mann kjent for å uttale velsignelser og forbannelser. Balak ønsket at han skulle svekke israelittene ved å forbanne dem. Legg merke til hvordan Balak prøvde å overtale Bileam (se 4 Mosebok 22:5–7, 15–17), og tenk på fristelser du møter til å gå imot Guds vilje. Hva gjør inntrykk på deg ved Bileams svar i 4 Mosebok 22:18,38; 23:8, 12, 26; 24:13?

Dessverre virker det som om Bileam til slutt ga etter for presset og forrådte Israel (se 4 Mosebok 31:16; Judas 1:11). Grunn på hvordan du kan holde deg trofast mot Herren til tross for press fra andre.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

4 Mosebok 11:4–6.Hender det at vår holdning ligner den holdningen israelittene uttrykte i 4 Mosebok 11:4–6? Hvordan kan rådene i Lære og pakter 59:15–21 hjelpe?

4 Mosebok 12:3.Hvordan viste Moses at han var “meget saktmodig” i 4 Mosebok 12 eller i andre skriftsteder du har lest? Du kan gjerne gjennomgå eldste David A. Bednars forklaring av saktmodighet i sitt budskap “Saktmodige og ydmyke av hjertet” (Liahona, mai 2018, 30–33) eller i “Saktmodig, saktmodighet” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer vi om hvordan vi kan bli mer saktmodige? Hvilke velsignelser kan komme når vi gjør det?

4 Mosebok 13–14.To (eller flere) medlemmer av familien kan late som om de skal “utspeide” (4 Mosebok 13:17) en annen del av hjemmet som om det var det lovede land. Deretter kan hver av dem avlegge rapport basert på 4 Mosebok 13:27–33 eller 4 Mosebok 14:6–9. Hva lærer disse versene oss om tro? Hvordan kan vi bli mer lik Kaleb og Josva?

4 Mosebok 21:4–9.Når familien har lest 4 Mosebok 21:4–9 sammen med 1 Nephi 17:40–41; Alma 33:18–22 og Helaman 8:13–15, kan dere lage en slange av papir eller leire og skrive på den eller på ark noen enkle ting dere kan gjøre for å “se hen til Guds Sønn med tro” (Helaman 8:15).

Du finner flere undervisningsforslag for barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Ved tanken på min Frelser kjær”, Salmer, nr. 76.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp familien å utvikle åndelig selvhjulpenhet. “Istedenfor bare å formidle informasjon når du underviser, skulle du hjelpe [familiemedlemmene] å oppdage evangeliets sannheter i Skriftene og profetenes ord selv” (Undervisning på Frelserens måte, 28).

Bilde
Moses og kobberslangen

Moses and the Brass Serpent [Moses og kobberslangen], av Judith A. Mehr

Skriv ut