Det gamle testamente 2022
9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24: “Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd”


“9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24: ‘Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
ørkendal

9.–15. mai

4 Mosebok 11–14; 20–24

“Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd”

Det er ikke meningen at denne oversikten skal være et manus. Bruk den isteden til å få ideer og inspirasjon til læringsaktiviteter som vil velsigne barna i klassen.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis barna et av bildene i denne oversikten eller i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. La dem fortelle deg alt de vet om det som foregår på bildet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

4 Mosebok 11:4–10

Jeg kan være takknemlig for det Gud har gitt meg.

Selv om Herren hadde gjort fantastiske ting for Israels barn, fokuserte de istedenfor ofte på det de ikke hadde. Hjelp barna å lære å være takknemlige for det Gud har gitt dem.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna om de husker noen av miraklene Herren utførte for å velsigne israelittene i villmarken. (Hvis barna trenger hjelp, kan du vise dem bilder fra oversikten for 4.–10. april i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier; se også 2 Mosebok 14:21–22; 15:23–25; 16:4.) Gi dem så et sammendrag av 4 Mosebok 11:4–10 med vekt på at Herren var misfornøyd med at israelittene klaget. Hjelp barna å finne ut hvordan de kan vise takknemlighet til Herren.

  • Syng en sang om takknemlighet sammen, for eksempel “Kastes du på bølgen om i livet her” (Salmer, nr. 136). Be hvert barn tegne velsignelser Herren har gitt dem eller familien deres. Oppfordre dem til å tenke på eller se på tegningen sin når de blir fristet til å klage over noe de ikke har.

4 Mosebok 13:17–33; 14:6–9

Tro kan hjelpe meg å ikke være redd.

Da Moses sendte 12 mann for å finne ut om det lovede land, kom 10 av dem redde tilbake på grunn av de mektige menneskene som bodde der. To av dem, Kaleb og Josva, var ikke redde fordi de hadde tro på Herren.

Mulige aktiviteter

  • Bruk bilder eller tegninger av druer, honning, kjemper og gresshopper for å fortelle barna kort om de 12 mennene Moses sendte for å utforske det lovede land (se 4 Mosebok 13:17–33; se også “Førti år i ørkenen” i Historier fra Det gamle testamente). Forklar at de fant mye frukt og annen mat (be barna late som de spiser maten), men de var også redde fordi menneskene der var store og sterke (be barna late som de er redde). Vis et bilde av Jesus, og påpek at to israelitter, Kaleb og Josva, ikke var redde fordi de hadde tro på Jesus Kristus.

  • Les 4 Mosebok 14:9 for barna, og snakk om en gang da du var redd, men din tro på Jesus Kristus hjalp deg å ha mot. Hjelp barna å komme på lignende opplevelser de har hatt.

    Bilde
    menn som viser Moses frukt

    Ti av de israelittiske speiderne var redde. Josva og Kaleb hadde tro. © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

4 Mosebok 21:4–9

Jeg kan se hen til Jesus Kristus.

Akkurat slik Israels barn ble helbredet ved å se på kobberslangen, mottar barna i klassen sin frelse ved å se hen til Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Bruk denne ukens aktivitetsside eller bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og fortell barna hva som skjedde da “serafslanger” kom inn i israelittenes leir (se 4 Mosebok 21:6–9). Hjelp dem å forstå hvordan kobberslangen kan sammenlignes med Jesus Kristus (se Johannes 3:14–15). La så barna etter tur bruke bildet for å fortelle hverandre historien.

  • Be barna lukke øynene mens du plasserer et bilde av Frelseren et sted i rommet. Be så barna åpne øynene, finne bildet og se på det. La dem bytte på å være den som plasserer bildet. Hver gang barna finner bildet, hjelper du dem å komme på noe de kan gjøre for å se hen til Frelseren.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

4 Mosebok 12

Herren ønsker at jeg skal følge hans profet.

4 Mosebok 12 inneholder noen verdifulle lærdommer som kan hjelpe barna når de hører folk si uvennlige ting om Herrens profet eller andre ledere i Kirken.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at ved én anledning var Herren misfornøyd med Aron og Mirjam, Moses’ bror og søster. Be dem lese 4 Mosebok 12:1–2 for å finne ut hvorfor. Hva sier vers 5–8 om hva Herren mente om at Aron og Mirjam talte mot sin profet?

  • Hjelp barna å komme på eksempler på personer i Skriftene som fulgte profeten og ble velsignet (se for eksempel 1 Mosebok 7:7; 1 Nephi 3:7). Hva er noe av det vår levende profet har lært oss? Hvordan blir vi velsignet når vi følger hans læresetninger?

4 Mosebok 21:4–9

Jesus Kristus kan helbrede meg åndelig.

Mange israelitter døde fordi de ikke hadde tro på at Herren ville helbrede dem hvis de så på kobberslangen (se Alma 33:18–20). Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å ha tro på Jesu Kristi frelsende kraft?

Mulige aktiviteter

  • Be barna tegne det de leser i 4 Mosebok 21:4–9. La dem bruke tegningene sine til å fortelle historien. Be hvert barn velge ett av følgende skriftsteder og fortelle hva det bidrar med til vår forståelse av historien: Johannes 3:14–15; 1 Nephi 17:41; Alma 33:18–20; Helaman 8:13–15; Lære og pakter 6:36.

  • Skriv på tavlen et spørsmål som Hva kan vi gjøre for å “[se] hen til Guds Sønn med tro”? (Helaman 8:15). Gi hvert av barna et ark, og be dem skrive så mange svar på spørsmålet som de kan komme på. Samle inn arkene, les noen svar høyt, og be barna snakke om hvordan det å gjøre disse tingene kan hjelpe oss når vi trenger Frelserens helbredende kraft.

4 Mosebok 22–24

Jeg kan følge Guds vilje, selv om andre prøver å overtale meg til ikke å gjøre det.

Balak prøvde å overtale Bileam til å forbanne israelittene, men Bileam visste at dette var i strid med Guds vilje. Bileams eksempel kan hjelpe barna når de møter press om å være ulydige mot Gud.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna et sammendrag av 4 Mosebok 22:1–18, og legg vekt på at Bileam nektet å forbanne Guds folk, selv om Balak, kongen av Moab, tilbød ham ære og rikdom. Be barna granske følgende vers etter setninger de synes viser Bileams beslutning om å følge Gud: 4 Mosebok 22:18; 23:26; 24:13. Be barna velge en setning de liker, og skrive den på et kort for å hjelpe dem å huske å adlyde Herren.

  • Snakk med barna om situasjoner hvor venner eller andre kan prøve å overtale dem til å gjøre noe galt, slik Balak gjorde med Bileam. Hvordan hjalp Bileams plikttroskap overfor Herren ham å motstå presset fra Balak? Be barna øve på å reagere på disse situasjonene ved hjelp av ord som Bileams.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna dele noe med familien, for eksempel et bilde, et skriftsted eller en sang, som viser hva de har lært i Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær åpen for tilskyndelser fra Ånden. “De beste undervisningsøyeblikkene kommer ofte uventet – for eksempel når noen forteller om en opplevelse eller stiller et spørsmål som fører til en meningsfylt samtale … Vær villig til å legge til side det du har planlagt, etter tilskyndelse fra Ånden” (Undervisning på Frelserens måte, 10, 16).

Skriv ut