Det gamle testamente 2022
2.–8. mai. 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19: “Helliget Herren”


“2.–8. mai. 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19: ‘Helliget Herren’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“2.–8. mai. 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
São Paulo Brasil tempel

2.–8. mai

2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19

“Helliget Herren”

Tenk på barna du underviser, mens du med bønnens hjelp studerer Skriftene denne uken. Den hellige ånd kan hjelpe deg å vite hvilke sannheter de trenger å lære, og hvordan du kan undervise dem i disse sannhetene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Legg hvert barns navn i en beholder. Be et barn velge et av navnene, og be barnet hvis navn ble trukket, fortelle om noe han eller hun nylig har lært av Det gamle testamente. Snakk med barna om hvordan det de lærer, hjelper dem å komme nærmere Jesus Kristus. Fortsett til alle har fått anledning til å fortelle.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Mosebok 36:1

Jeg kan hjelpe til med Herrens verk.

Små barn har talenter de kan bruke til å bidra til Herrens verk på jorden. Hvordan kan du hjelpe barna å føle et ønske om å dele det Herren har gitt dem?

Mulige aktiviteter

  • Les 2 Mosebok 36:1 for barna, og be dem lytte etter hva Herren ga Besalel og Oholiab for å hjelpe dem å bygge “helligdommen” (tabernakelet). Fortell hvert barn om et talent han eller hun har (det kan hjelpe å spørre foreldrene deres). Bær vitnesbyrd om at Gud har gitt alle sine barn talenter.

  • Fortell barna hvorfor du ønsker å hjelpe til med Herrens verk. Hjelp dem å finne ut hvordan de også kan delta (som å lære om en av sine forfedre, fortelle noen om Jesus eller hjelpe et familiemedlem). Skriv forslagene deres på papirlapper, legg dem i en beholder, og be hvert barn velge en og rollespille handlingen på papirlappen.

2 Mosebok 40:17–34

Jeg kan føle Guds nærhet på hellige steder.

Herren befalte Israels barn å bygge tabernakelet slik at han kunne “bo midt iblant dem” (2 Mosebok 25:8). Du kan hjelpe barna å lære om de hellige stedene Gud har gitt oss i dag, for å hjelpe oss å føle hans nærhet.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av oldtidens tabernakel (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Be barna finne forskjellige deler av tabernakelet på bildet, for eksempel lysestaken eller altrene, og forklar at disse tingene skulle hjelpe israelittene å tenke på Herren (du finner mer informasjon om tabernakelet i 2 Mosebok 40:17–34). Hvilke hellige steder har vi i dag som hjelper oss å tenke på Herren?

  • Vis et bilde av et tempel, og les 2 Mosebok 25:8 for barna. Forklar at i vår tid har Gud gitt oss hellige steder hvor vi kan være nær ham. Hjelp barna å nevne noen av disse stedene. Spør barna hva de føler når de tenker på disse hellige stedene. Fortell dem at vi også kan føle oss nær Gud når vi ber, uansett hvor vi er.

  • Gjør aktivitetssiden sammen med barna. Imens kan dere synge en sang sammen om tempelet, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99).

    Bilde
    Roma Italia tempel

    I likhet med oldtidens tabernakel leder tempelet oss til Frelseren.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Mosebok 35:20–29; 36:1

Gud har gitt meg talenter for å hjelpe til med hans verk.

Alle vår himmelske Faders barn har noe å bidra med til hans verk. Barna du underviser, trenger kanskje din hjelp til å forstå hvordan de kan bruke sine talenter til å hjelpe til med Guds verk.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av tabernakelet (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Spør barna hvilke materialer de kan ha trengt for å bygge tabernakelet. Les 2 Mosebok 35:20–29 sammen med barna, og be dem merke seg hvordan de nødvendige materialene ble gitt dem. Bær vitnesbyrd om at hvert av barna har noe å bidra med til Herrens verk.

  • Be barna lese 2 Mosebok 36:1 for å finne ut hva Herren ga dem som ble kalt til å bygge tabernakelet. Be barna fortelle hva de føler Herren har gitt dem for å bidra til å bygge opp hans rike (gi forslag om nødvendig). Hvordan kan vi bruke disse tingene til å velsigne andre?

2 Mosebok 40:17–33

Jeg kan bli mer lik Jesus Kristus og vår himmelske Fader.

Tabernakelet gjorde det ikke bare mulig for Israels barn å ha Guds nærhet med seg, men det lærte dem også ting de kunne gjøre for å bli mer lik Gud.

Mulige aktiviteter

  • Be barna bruke 2 Mosebok 40:17–33 til å finne ting som var en del av tabernakelet, og finne noen av dem på et bilde av oldtidens tabernakel (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Be barna lage sine egne tegninger av tabernakelet. Snakk om hvordan hver del av tabernakelet kan lære oss noe om Frelseren eller vår himmelske Fader. Vitnesbyrdets ark kan for eksempel minne oss om Guds bud, alteret kan minne oss om Jesu Kristi offer, lysestaken kan minne oss om at Frelseren er verdens lys og så videre.

  • Be barna lese 2 Mosebok 25:8 for å finne ut hvorfor Herren ønsket at Israels barn skulle bygge en “helligdom” (eller et tabernakel). Hjelp barna å nevne steder og situasjoner hvor vi kan føle Herrens nærhet. Hvordan hjelper disse stedene oss å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

3 Mosebok 1:1–4

Gjennom Jesu Kristi forsoning kan jeg få tilgivelse.

Dyreofringene som ble utført i Det gamle testamente, hadde til hensikt å undervise Israels barn om tilgivelsen som ble muliggjort ved Jesu Kristi forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av Jesus Kristus i Getsemane og på korset (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 5657). Forklar at Herren befalte Israels barn å ofre for å lære dem at de kan få tilgivelse for sine synder ved Jesu Kristi forsoning. Les 3 Mosebok 1:1–4 sammen med barna, og be dem se etter ord eller uttrykk som minner dem om Jesu Kristi offer.

  • Vis et bilde av Jesus Kristus som besøker innbyggerne på det amerikanske kontinent (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 82). Forklar at etter at Jesus Kristus ble korsfestet og sto opp igjen fra de døde, lærte han innbyggerne på det amerikanske kontinent hvorfor de ikke lenger trengte å ofre dyr. Les 3 Nephi 9:19–20 sammen, og spør barna hva vi er befalt å ofre i stedet. Hva vil det si å ofre et sønderknust hjerte og en angrende ånd? Foreslå at de søker etter hjelp til å besvare dette spørsmålet i “Sønderknust hjerte” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be dem grunne på hvordan de kan gi Herren et sønderknust hjerte og en angrende ånd.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna spørre vår himmelske Fader denne uken hvordan han ønsker at de skal bidra til hans arbeid i familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Led barna til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Ditt hovedmål skulle være å hjelpe barna du underviser å styrke sin tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Hva kan du gjøre for å hjelpe dem å forstå hvordan etterlevelse av evangeliets sannheter vil hjelpe dem å bli mer lik Faderen og Sønnen?

Skriv ut