Det Gamle Testamente 2022
4.-10. april. 2 Mosebog 14-17: »Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer«


»4.-10. april. 2 Mosebog 14-17: ›Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»4.-10. april. 2 Mosebog 14-17«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Det Røde Hav

Det Røde Hav

4.-10. april

2 Mosebog 14-17

»Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer«

Gud befalede Moses at skrive om sine erfaringer »i bogen til erindring« til Josva (2 Mosebog 17:14). På samme måde vil det hjælpe dig og din kære med at huske på Herrens godhed, hvis I skriver jeres åndelige erfaringer ned.

Nedskriv dine indtryk

Israelitterne var fangede. Det Røde Hav var på den ene side, og Faraos hær nærmede sig på den anden side. Det så ud til, at deres flugt fra Egypten ville blive kortlivet. Men Gud havde et budskab til israelitterne, som han ville have dem til at huske i generationer: »I skal ikke være bange. … Herren vil føre krig for jer« (2 Mosebog 14:13-14).

Når Guds folk siden den tid har haft brug for tro og mod, har de ofte vendt sig mod denne beretning om Israels mirakuløse udfrielse. Da Nefi ønskede at inspirere sine brødre, sagde han: »Lad os være stærke ligesom Moses, for han talte i sandhed til vandene i Det Røde Hav, og de delte sig til den ene og til den anden side, og vore fædre kom igennem ud af fangenskab på tør grund« (1 Ne 4:2). Da kong Limhi sagde til sit tilfangetagne folk: »Løft derfor hovedet, og fryd jer«, mindede han dem om netop denne historie (Mosi 7:19). Da Alma ønskede at vidne for sin søn om Guds kraft, refererede han også til denne historie (se Alma 36:28). Og når vi har brug for udfrielse – når vi har brug for lidt mere tro, når vi har brug for at »[stille os] op og se, hvordan Herren frelser [os]« – så kan vi huske, at »sådan frelste Herren Israel fra egypterne den dag« (2 Mos 14:13, 30).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Mosebog 14

Gud har kraften til at udfri mig.

Forestil dig, mens du læser 2 Mosebog 14:1-10, hvordan israelitterne må have følt, efterhånden som de så Faraos hær nærme sig. Måske føler du, at du behøver et mirakel for at overleve en svær udfordring, som du står overfor. Hvad lærer du af 2 Mosebog 14:13-31, der kan hjælpe dig med at søge Guds udfrielse i dit liv? Hvad har du lært om, hvordan Gud giver udfrielse fra modgang? Overvej, hvordan du har set ham give kraft i dit liv.

Se også Lære og Pagter 8:2-3; L. Tom Perry, »Udfrielsens kraft«, Liahona, maj 2012, s. 94-97; Bibelske kort, nr. 2, »Israels udvandring fra Egypten og indvandring i Kana’an«.

2 Mosebog 15:22-27

Herren kan gøre bitre ting søde.

Tænk, mens du læser 2 Mosebog 15:22-27, over Israels rejse mod det forjættede land, tænk over ting i dit liv, der har forekommet »bitre« som Maras vand. Overvej følgende spørgsmål, mens du tænker på disse vers: Hvordan kan Herren gøre bitre ting søde for dig? Hvilken værdi har disse oplevelser haft for dig? Hvad antyder vers 26 og 27 om, hvordan Herren velsigner os, når vi lytter til hans stemme?

2 Mosebog 15:23-27; 16:1-15; 17:1-7

Jeg kan stole på Herren, selv i svære tider.

Det er fristende at være kritisk over for israelitterne, fordi de brokkede eller klagede sig, når deres omstændigheder blev for svære, trods alt hvad Gud havde gjort for dem. Men overvej, mens du læser 2 Mosebog 15:23-27; 16:1-15; 17:1-7, om du nogen gange gør det samme. Hvad lærer du af israelitternes oplevelser, som kan hjælpe dig med at beklage dig mindre og stole mere på Gud? Hvilke forskelle lægger du for eksempel mærke til i den måde, som israelitterne reagerede på modgang på, og hvordan Moses reagerede? Hvad lærer disse vers dig om Gud?

Se også 1 Nefi 2:11-12; »Synden ved beklagelse« (video), ChurchofJesusChrist.org.

Billede
kvinde samler manna

Manna fra Gud gav fysisk føde til Israel; vi har også brug for daglig åndelig næring. Freske af Leopold Bruckner

2 Mosebog 16

Jeg bør søge daglig åndelig næring.

Der er mange åndelige lektier, som vi kan udlede af miraklet med mannaen, der findes i 2 Mosebog 16. Læg mærke til de detaljerede instruktioner, som israelitterne fik om at samle, anvende og bevare mannaen (se 2 Mosebog 16:16, 19, 22-26). Hvad kan du finde i disse instruktioner, som er relevant for dig i din daglige søgen efter åndelige næring?

Se også Johannes 6:31-35, 48-58 og videoerne »Det daglige brød: mønster«, »Det daglige brød: oplevelse« og »Det daglige brød: forandring« (ChurchofJesusChrist.org).

2 Mosebog 17:1-7

Jesus Kristus er min åndelige klippe og det levende vand.

Tænk på Frelseren, mens du læser 2 Mosebog 17:1-7. Hvordan er Jesus Kristus som en klippe for dig? (se Sl 62:6-7; Hel 5:12). Hvordan er han som vand? (se Joh 4:10-14; 1 Kor 10:1-4; 1 Ne 11:25).

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebog 14:13-22.Dine familie vil måske synes om at prøve på at »dele« vandene i en skål eller et badekar, på samme måde som Moses delte Det Røde Hav. Hjælp dem til at forstå, at Det Røde Hav ikke kunne blive delt uden Guds kraft. Hvordan har vi set Guds kraft i vores liv og vores forfædres liv?

2 Mosebog 15:1-21.Efter på mirakuløs vis at have krydset Det Røde Hav, sang israelitterne en lovprisningssang, der er kendt som Moses sang, den findes i 2 Mosebog 15:1-21. Kig som familie i disse vers efter udtryk eller tekststykker, der vidner om det, Gud gjorde for israelitterne og andre meningsfulde udtryk. Så kan I synge en salme, der minder din familie om, hvad Gud har gjort for jer.

2 Mosebog 16:1-5; 17:1-7.Når man læser 2 Mosebog 16:1-5 og 17:1-7 kan det føre hen til en snak om Frelseren som livets brød, som levende vand og som vores klippe. Hvordan minder disse historier os om det, som Jesus Kristus gør for os? Som en del af drøftelsen kan I læse Johannes 4:10-14; 6:29-35, 48-51; Helaman 5:12; Lære og Pagter 20:77, 79.

2 Mosebog 17:8-16.I kan opføre historien om Aron og Hur, der holder Moses hænder i vejret, og diskutere, hvordan dette symboliserer den måde, vi støtter dem, som Gud har kaldet til at lede os på. I kan også tale om eksemplet om Aron og Hur i modsætning til israelitternes beklagelser mod Moses (de beskrives i kapitel 15-17). Hvordan kan vi hjælpe og støtte vores ledere? Hvilke velsignelser får vi og vores ledere, når vi gør det?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Nu Israels Genløser«, Salmer og sange, nr. 5.

Gør dit personlige studium bedre

Søg selv åndelig indsigt. I dit personlige studium og i dit familiestudium må du ikke begrænse dig til de vers, der bliver fremhævet i disse studieoplæg. Herren har sikkert et budskab til dig i disse kapitler, som ikke bliver fremhævet her. Søg bønsomt efter inspiration.

Billede
Moses deler Det Røde Hav

Illustration af Moses, der deler Det Røde Hav, af Robert T. Barrett

Udskriv