Det Gamle Testamente 2022
4. - 10. april. 2 Mosebog 14-17: »Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer«


»4. - 10. april. 2 Mosebog 14-17: ›Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»4. - 10. april. 2 Mosebog 14-17«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Røde Hav

Det Røde Hav

4. - 10. april

2 Mosebog 14-17

»Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer«

Når du læser 2 Mosebog 14-17, så nedskriv de åndelige indtryk, du modtager. Disse indtryk kan hjælpe dig til at planlægge, hvordan du kan undervise børnene i skrifterne og sandhederne deri.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

2 Mosebog 14-17 er fyldt med mindeværdige historier. Bed nogle af børnene om at fortælle en historie, de kender fra disse kapitler, og hvad de har lært af den.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

2 Mosebog 14:5-22

Herren udfriede Moses og hans folk.

Adskillelsen af Det Røde Hav var et under, der viste Moses og israelitterne, hvor mægtig Herren er. At kende hans kraft kan hjælpe børnene til at stole på ham.

Forslag til aktiviteter

  • Tænk på, hvordan du kan fortælle historien om israelitterne, der krydser Det Røde Hav på en interessant og mindeværdig måde. For eksempel kan du eller et andet medlem af menigheden klæde sig ud som Moses for at fortælle historien fra 2 Mosebog 14:5, 9-10, 13-16, 19-22. Børnene kan lege, at stolene er Det Røde Hav, og de kan følge den person, der er Moses, mens han skaber en sti mellem dem. Eller børnene kan lege, at de er vandet og flytte sig til den ene side af klasseværelset, når Moses deler dem. Fremhæv, at Herren gav Moses myndighed til at dele vandene, så israelitterne kunne blive udfriet fra fangenskab.

  • Bed børnene om at farvelægge aktivitetssiden, når du gennemgår historien fra 2 Mosebog 14:5-22. Derefter kan de arbejde sammen for at fortælle historien ved hjælp af aktivitetssiden.

2 Mosebog 15:23-25, 16:14-15, 17:1-6

Herren vil dække mine behov.

Beretningerne om Herren, der leverer mad og vand til israelitterne i ørkenen, lærer os, at han kan sørge for vores behov. Overvej, hvad du kan gøre for at engagere børnene i at lære disse historier.

Billede
kvinde indsamler manna

Manna fra Gud brødfødte Israel fysisk; vi har også brug for daglig åndelig næring. Freskomaleri af Leopold Bruckner

Forslag til aktiviteter

  • Hjælp børnene med at fremføre begivenhederne i 2 Mosebog 15:23-25, 16:14-15, 17:1-6, imens de foregiver at være Moses eller israelitterne. Hvis det er muligt, så medbring en genstand, der kan hjælpe med at fortælle hver historie, f.eks. en gren (for at rense vandet ved Mara), en krukke eller en gryde (til at fylde med manna) og en pind og klippe (til vandet ved Horeb). Hvordan tog Gud sig af israelitterne? Hvordan tager han sig hver dag af os?

  • Fortæl kort historien fra 2 Mosebog 15:23-25, 16:14-15, 17:1-6. Imens du fortæller, kan du bede børnene om at tegne billeder af hver historie. Hvad lærer vi om Gud i disse historier?

2 Mosebog 17:8-16

Jeg kan opretholde vores profet.

Historien om Aron og Hur, der holder profeten Moses’ hænder oppe, kan sammenlignes med vores bestræbelser på at opretholde vores levende profet.

Forslag til aktiviteter

  • Bed tre børn om at stå frem i klasseværelset og repræsentere Moses, Aron og Hur, mens du fortæller historien fra 2 Mosebog 17:8-16. Hvad kan vi gøre i dag for at hjælpe vores profet, ligesom Aron og Hur hjalp profeten Moses?

  • Vis et billede af den levende profet, og spørg børnene, hvem han er. Hjælp børnene med at huske nogle af de ting, som profeten har lært os for nylig. Bed børnene om at beskrive, hvordan de følger profeten. Syng sammen et par vers fra »Følg Guds profeter«, herunder det sidste vers (Børnenes sangbog, s. 58).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

2 Mosebog 14:5-22

Jeg kan lære altid at følge Helligånden.

Moses vidste fra sin åbenbaring, hvordan han skulle føre israelitterne over Det Røde Hav (se L&P 8:2-3). Hvordan kan denne historie hjælpe de børn, som du underviser, med at lære at handle på personlig åbenbaring?

Forslag til aktiviteter

  • Vis billedet af Moses, der deler Det Røde Hav i denne uges oversigt i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Bed børnene om at gennemgå 2 Mosebog 14:5-22 og fortælle noget, de ved om historien. Hvad føjer Lære og Pagter 8:2-3 til vores forståelse af denne historie? Fortæl om en oplevelse, hvor Helligånden fortalte dig noget i dit sind eller hjerte, og bed børnene tale om deres oplevelser.

  • Mind børnene om historien om Nefi, der fulgte Helligånden, da han tog af sted for at hente messingpladerne (se 1 Ne 4:1-6). Hjælp børnene med at forstå, at Moses også måtte følge Helligånden, da han førte sit folk over Det Røde Hav. Hjælp børnene med at skrive et nyt vers til »Nefis mod« (Børnenes sangbog, nr. 64) om, hvordan Herren åbnede en vej for Moses, da han udviste mod og fulgte Helligånden. Syng det nye vers sammen.

2 Mosebog 15:23-25, 16:14-15, 17:1-6

Herren vil dække mine behov.

Hvis vi vender os mod Jesus Kristus, kan han hjælpe os i livets svære stunder, ligesom han hjalp Israels børn.

Forslag til aktiviteter

  • Opdel klassen i par eller små grupper, og bed hver gruppe læse om at en af følgende skriftsteder: 2 Mosebog 15:23-25, 16:14-15, 17:1-6. Bed børnene i hver gruppe om at tegne billeder, der repræsenterer det, de læser i disse vers, og bed derefter andre klassekammerater om at gætte, hvad de har tegnet. Hjælp børnene med at finde ud af, hvad disse historier lærer os om Jesus Kristus. Hvilke prøvelser har folk i dag? Hvordan hjælper vor himmelske Fader og Jesus Kristus os i vores prøvelser?

  • Når du gennemgår disse historier, kan du spørge børnene, hvorfor brød og vand var så vigtigt for Israels børn. Hvad ville der være sket, hvis de ikke havde haft disse ting? Hjælp børnene med at forstå, at brødet og vandet i nadveren er åndeligt nødvendigt for os (se Joh 4:13-14, 6:35, 48-51). Du kan bede børnene om at fortælle om deres følelser omkring nadveren.

2 Mosebog 17:8-16

Vi bliver velsignede, når vi opretholder vores kirkeledere.

Israels børn vandt først slaget mod amalekitterne, da Moses fik sine hænder løftet i vejret. Hvad kan vi lære om at opretholde vores ledere i denne historie?

Forslag til aktiviteter

  • For at hjælpe børnene med at gennemgå historien i 2 Mosebog 17:8-16, kan du på tavlen skrive: Hvem hjalp Moses under slaget? Hvad gjorde de? Hvad blev resultatet? Bed børnene om at lede efter svar i versene. Hvad lærer denne historie os om, hvordan vi kan være med til at fremme Guds rige? Hvad kan vi gøre for at støtte, opretholde og følge vores kirkeledere?

  • Bed børnene om at læse 2 Mosebog 17:8-16 og tegne et billede af, hvad de læser. Tilskynd dem til at skrive et budskab, de har lært af historien, på deres tegning. Hvorfor er det et vigtigt budskab for os i dag?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at udvælge en af historierne fra jeres drøftelse i dag. Hjælp dem med at tænke over, hvad de kan gøre i løbet af den kommende uge for at bruge det, som historien lærer os.

Gør undervisningen bedre

Børn elsker historier. Børn bliver bedre i stand til at forstå evangeliets principper, når de kan se dem i rigtige menneskers liv. Når du fortæller historier fra skrifterne, kan du overveje at dele erfaringer fra dit eget liv, som understreger de samme principper. Du kan også opfordre børnene til at fortælle om deres oplevelser.

Udskriv