Det Gamle Testamente 2022
28. marts - 3. april. 2 Mosebog 7-13: »Husk denne dag, hvor I kom ud af Egypten«


»28. marts - 3. april. 2 Mosebog 7-13: ›Husk denne dag, hvor I kom ud af Ægypten‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»28. marts - 3. april. 2 Mosebog 7-13«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Moses, Aron og Farao

Illustration af Moses og Aron ved Faraos hof af Robert T. Barrett

28. marts - 3. april

2 Mosebog 7-13

»Husk denne dag, hvor I kom ud fra Egypten«

Imens du læser 2 Mosebog 7-13, kan du tænke over, hvordan sandhederne i disse kapitler styrker din tro på Jesus Kristus. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at få en lignende oplevelse?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Læg flere billeder, der repræsenterer noget fra 2 Mosebog 7-13 (så som en frø, fluer og et lam) under en dug på et bord. Bed flere børn om at tage et af billederne under dugen, og bed klassen om at fortælle, hvad de har lært om dette billede derhjemme denne uge.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

2 Mosebog 7-11

Herren har al magt.

Israelitterne var i fangenskab og kunne ikke komme fri, men Herren viste sin kraft og udfriede dem. Hvordan kan du bruge denne historie til at hjælpe børnene med at stole på Herren og hans magt?

Forslag til aktiviteter

  • Læs udvalgte vers fra 2 Mosebog 7-11, og undervis børnene om de ti plager, som Herren sendte over egypterne. Bed børnene om at tegne billeder, der skildrer nogle af plagerne. Bed børnene om at holde deres billeder op, mens du gennemgår plagerne igen. Læs sætningerne fra 2 Mosebog 7:5 og 9:14, og forklar, hvorfor Herren sendte plager over Egypten.

  • Fortæl børnene, hvordan Herren har vist jer, »at der ikke er nogen som [ham] på hele jorden« (2 Mos 9:14). Bed børnene om at fortælle, hvordan de ved, at Herren magter alt.

2 Mosebog 12:1-13, 13:10

Nadveren hjælper mig til at huske Jesus.

Påsken lærte israelitterne om Frelseren og det offer, som han en dag ville bringe for os. I dag tager vi nadveren for at huske Jesu offer.

Billede
folk tager nadveren

Nadveren hjælper os til at huske Jesus Kristus.

Forslag til aktiviteter

  • Brug 2 Mosebog 12:1-13 til at fortælle børnene, hvad Herren fortalte israelitterne, de måtte gøre for at blive reddet fra den sidste plage. Vis billedet Jesus bærer det vildfarne lam (Evangelisk kunst, nr. 64), og påpeg ligheder mellem lammet, der blev brugt i påsken, og Jesus Kristus, Guds lam.

  • Bed børnene om at nævne, hvad vi gør for at huske vigtige begivenheder såsom fødselsdage og helligdage. Læs 2 Mosebog 13:10, og forklar, at Herren bad Israels børn om at fejre påske hvert år for at hjælpe dem med at huske, at han udfriede dem fra egypterne. På hvilke måder kan vi huske, at Jesus har reddet os fra synd og død?

  • Hvis det er muligt, kan du gå hen til nadverbordet med børnene og tale om, hvordan nadveren hjælper os med at huske Jesus Kristus. Syng sammen »Barn Jesus i krybben« (Børnenes sangbog, s. 26) eller en anden ærbødig sang om Jesus Kristus. Hjælp børnene med at bemærke den fredelige følelse, de oplever, når de tænker på Frelseren, og bed dem om at genkalde den følelse, når de tager nadveren.

  • Giv børnene små stykker papir med ordene »Jeg husker Jesus Kristus under nadveren ved …« skrevet øverst. Bed dem om at tegne en tegning, som de kan se på under nadveren, så de kan huske Jesus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

2 Mosebog 7-11

Herren har magt til at udfri mig.

Børn står over for udfordringer og har brug for Herrens hjælp. Historien om de ti plager, som Herren sendte for at befri israelitterne, kan hjælpe børnene med at forstå, at han også har magt til at hjælpe dem.

Forslag til aktiviteter

  • Giv hvert barn et papir, der er opdelt i ti afsnit, og bed børnene om at tegne billeder af de plager, der beskrives i disse vers: 2 Mosebog 7:17-18, 8:1-4, 8:16-17, 8:20-22, 9:1-6, 9:8-9, 9:22-23, 10:4-5, 10:21-22, 11:4-7. Hvad lærer plagerne os om Guds magt? Hvorfor er det vigtigt at kende til hans magt?

  • Spørg børnene, hvornår de har følt, at de havde brug for Herrens hjælp. Hvordan kan han hjælpe os i disse situationer? Tilskynd dem til at tale om tidspunkter, hvor de eller deres familie har oplevet Herrens magt. Bær vidnesbyrd om, at Herren har magt til at hjælpe os.

2 Mosebog 8:28-32, 9:7

Herren kan hjælpe mig med at få et blødt hjerte.

Farao valgte at forhærde sit hjerte, da Herren bød ham at løslade Israels børn. Hvordan kan du inspirere de børn, du underviser, til at vælge at få et blødt hjerte, så de er villige til at tjene Herren og gøre hans vilje?

Forslag til aktiviteter

  • Tag en genstand med i klassen, som er hård som en klippe, og en anden, der er blød som en svamp. Læs et par vers med børnene, der beskriver, hvordan Farao reagerede på de plager, som Herren sendte (se 2 Mos 8:28-32, 9:7), og spørg børnene, hvilken genstand der bedst repræsenterer Faraos hjerte og holdning. Hvad vil det sige at have et blødt hjerte? (se Mosi 3:17).

  • Lav sammen med klassen en liste over nogle handlinger, der kan vise, at vi har et hårdt hjerte (for eksempel at slås med en søskende eller ikke at ville bede). Hvordan kan vi vise Herren, at vi ønsker et blødt hjerte?

2 Mosebog 11:5-6, 12:1-13

Påsken symboliserer Jesu Kristi forsoningskraft.

Påsken lærte Israels børn, at Herren udfriede dem fra Egypten. Påsken er også et symbol på Jesu Kristi sonoffer, som frelser os fra synd og død. I dag hjælper nadveren os med at huske Jesu Kristi offer for os. Undervisning af børnene om påsken kan hjælpe dem med at få en mere meningsfuld oplevelse af nadveren.

Forslag til aktiviteter

  • Bed nogle af børnene om at læse 2 Mosebog 11:5-6 for at lære om den sidste plage, som Herren sendte over egypterne. Bed de andre børn om at læse 2 Mosebog 12:3, 5-7, 13 for at lære om, hvordan Israels børn blev frelst fra denne plage.

  • For at hjælpe børnene med at forstå, at Frelseren er det lam, der redder os, kan du vise et billede af et lam. Bed børnene om at læse 2 Mosebog 12:3-7 for at finde ud af, hvilket slags lam Gud ønskede, at folk skulle bruge til påskemåltidet. På hvilken måde er dette lam som Jesus Kristus? (For eksempel var Jesus fuldkommen, og Jesus udgød sit blod for at redde os). Hvilke andre symboler hjælper os med at tænke på Jesus Kristus?

  • Læs nadverbønnerne sammen (se L&P 20:77, 79). Hvordan er nadveren ligesom påsken? Hvad kan vi gøre for at tænke på Jesus under nadveren?

  • Fortæl børnene om en af dine foretrukne nadversalmer (se Salmer og sange, ), og tal om, hvordan de hjælper dig med at huske Frelserens offer. Bed børnene fortælle om en salme, der gør det samme for dem.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at fortælle deres familie, hvad de har lært om Jesus Kristus i Primary i dag.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene med at se historien for sig. Når børn har et visuelt billede af, hvad de lærer, kan de nemmere huske det. Find noget, der hjælper børnene med at visualisere historierne i skrifterne, det kan være visuelle hjælpemidler som billeder, tegninger, videoer, dukker eller sjove optrædener.

Udskriv