Det Gamle Testamente 2022
18. - 24. april. 2 Mosebog 18-20: »Alt, hvad Herren befaler, vil vi gøre«


»18. - 24. april. 2 Mosebog 18-20: ›Alt, hvad Herren befaler, vil vi gøre‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»18. - 24. april. 2 Mosebog 18-20«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
bjerg

Et bjerg i Egypten, der traditionelt antages for at være Sinajbjerget.

18. - 24. april

2 Mosebog 18-20

»Alt, hvad Herren befaler, vil vi gøre«

Når du læser 2 Mosebog 18-20, så tænk over, hvilke principper der vil være mest meningsfulde for børnene. Du kan blive inspireret til at påpege et andet princip end dem, der er foreslået nedenfor.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at nævne et af de ti bud (eller gennemgå et par bud med dem), og hvorfor de føler, at det er vigtigt at adlyde det bud.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

2 Mosebog 18:8-12

At bære mit vidnesbyrd kan velsigne andre.

Jetro frydede sig, da Moses fortalte, hvad Herren havde gjort for Israels børn. Denne historie kan inspirere de børn, du underviser, til at fortælle andre, hvad de ved, er sandt.

Forslag til aktiviteter

  • Læs følgende ord for børnene fra 2 Mosebog 18:8: »Moses fortalte sin svigerfar om alt, hvad Herren havde gjort.« Spørg børnene, om de kan huske, hvad Herren gjorde for at hjælpe Israels børn med at flygte fra Egypten. (Vis billeder eller aktivitetssider fra tidligere lektioner for at hjælpe dem med at huske det). Hvad har Herren gjort for at hjælpe os? Hjælp børnene med at forstå, at ligesom Moses, kan vi fortælle andre mennesker om de fantastiske ting, som Herren har gjort for os.

  • Primaryklassen kan være et godt sted for børnene at øve sig i at bære et enkelt vidnesbyrd. Bær dit vidnesbyrd for dem, og hjælp dem med at fortælle hinanden om evangeliske sandheder som de tror på.

2 Mosebog 20:3-17

Gud giver befalinger, fordi han ønsker, at jeg skal være lykkelig.

Befalinger er vor himmelske Faders vejledninger til at finde fred i dette liv og glæde i evigheden. Hvordan kan du opfordre børnene til at adlyde Guds befalinger?

Forslag til aktiviteter

  • Vis billede 14 i Evangelisk kunst, og bed børnene om at fortælle, hvad de ved om historien om Moses, der modtager de ti bud. Hjælp dem med at forstå de dele af historien, som de ikke er fortrolige med.

  • Når du læser flere af buddene fra 2 Mosebog 20:3-17 for børnene (eller omformulerer dem med ord, som de kan forstå), kan du bede dem om at vende tommelfingeren opad, hvis buddet omhandler noget, som vi skal gøre, og vende tommelfingeren nedad, hvis det omhandler noget, vi ikke bør gøre. Bær dit vidnesbyrd om den lykke, der følger af at adlyde Guds bud (se Mosi 2:41).

  • Syng med børnene en sang om, hvordan vor himmelske Fader velsigner os, når vi adlyder befalingerne som f.eks. »Hold Guds befalinger« (Børnenes sangbog, s. 68). Bed børnene om at lytte til ordene for at finde ud af, hvilke velsignelser vi kan få, når vi adlyder.

2 Mosebog 20:12

Jeg kan ære mine forældre.

At ære sine forældre handler om mere end blot at adlyde dem. Hjælp børnene med at lære om andre måder, de kan ære deres forældre på.

Forslag til aktiviteter

  • Hjælp børnene med at lære sætningen »Ær din far og din mor« (2 Mos 20:12). Hvis det er nødvendigt, kan du forklare, at det at »ære« nogle kan betyde at vise respekt for dem eller at gøre dem glade. Hvad gjorde Jesus for at ære vor himmelske Fader? Hvordan ærede han sin mor? (se Luk 2:48-51, Joh 19:26-27). Hjælp børnene med at tænke på, hvad de kan gøre for at ære deres forældre, og bed dem om at udspille deres ideer.

  • Bed børnene om at lave et takkekort til deres forældre. De kan skrive eller tegne noget inde i kortet, som de vil gøre for at ære deres forældre.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

2 Mosebog 18:13-26

Jeg kan hjælpe med at »bære byrden« ved at udføre Herrens arbejde.

Moses indså, at det »ikke var godt« at prøve at lede Israels børn alene (2 Mos 18:17). At elske og tjene hinanden kan hjælpe med at lette vores lederes byrder.

Forslag til aktiviteter

  • Bed børnene om at tegne mange cirkler på tavlen, der repræsenterer medlemmer af menigheden. Tegn en cirkel mærket biskop. Hvorfor ville det være et problem, hvis biskoppen var den eneste, der hjalp alle andre? Læs sammen 2 Mosebog 18:13-26 for at finde ud af, hvilke råd Jetro gav, da Moses forsøgte at gøre alt selv. Bed børnene om at markere andre cirkler, der repræsenterer andre menighedsledere og -medlemmer, som hjælper biskoppen med at tjene andre. Hvordan letter disse andre ledere og medlemmer biskoppens byrde? Hvordan kan vi gøre det samme for vores menighedsledere? For vores forældre derhjemme?

  • Hjælp børnene med at lave en liste over ledere i jeres menighed. Udvælg en person i klassen, og drøft, hvad denne person gør for at fremme Herrens værk, og hvad børnene kan gøre for at hjælpe.

    Billede
    en mand giver en kvinden hånden

    At tjene andre mennesker er en måde, hvorpå vi kan hjælpe med at udføre Herrens værk.

2 Mosebog 20:1-7

Det er vigtigt at sætte Herren først i mit liv.

Vi har alle ting i vores liv, som vi kan fristes til at sætte før Gud. Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, hvad det vil sige at sætte vor himmelske Fader først?

Forslag til aktiviteter

  • Læs sammen Mosebog 20:1-7, og forklar, at alt vi sætter før Gud i vores liv, kan være en slags »andre guder« og »gudebilleder«, som nævnt i vers 3-4. Spørg børnene, hvorfor vor himmelske Fader ønsker, at vi sætter ham først. Hvilke velsignelser lover han os, hvis vi gør det? Spørg børnene, hvordan vi kan vise vor himmelske Fader, at han er vigtigere end noget andet i vores liv.

  • Tænk på en opgave, der har et vigtigt første skridt, såsom at vaske hænderne, før vi spiser, eller tage strømper på, før du tager sko på. Hvad kunne der ske, hvis vi ikke først udførte de vigtigste ting? Hvordan svarer dette til at sætte vor himmelske Fader først i vores liv? Bær dit vidnesbyrd om, hvordan det at sætte Gud først har velsignet dig, og bed børnene om også at dele deres vidnesbyrd.

  • Syng en sang sammen om vor himmelske Fader som f.eks. »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17). Hvad kan vi lære af sangen om, hvorfor det er vigtigt at sætte vor himmelske Fader først i vores liv?

2 Mosebog 20:3-17

Gud giver befalinger, fordi han ønsker, at jeg skal være lykkelig.

Børnene vil være mere tilbøjelige til at holde befalingerne, hvis de ser dem som udtryk for Guds kærlighed og som muligheder for at udtrykke deres kærlighed til ham.

Forslag til aktiviteter

  • Lav papirstrimler med buddene fra 2 Mosebog 20:3-17 påskrevet. Skriv tallene et til ti på tavlen, og bed børnene om at sætte strimlerne på tavlen i den rigtige rækkefølge. Tal om, hvordan vi kan følge disse befalinger. De kan finde forslag i Evangeliske emneessay »De ti bud« (topics.ChurchofJesusChrist.org).

  • Bed børnene om at tegne billeder af nøgleord fra befalingerne for at hjælpe dem med at huske dem.

  • Fortæl den historie om Chloe, som søster Carole M. Stephens har med i sin tale, »Elsker I mig, så hold mine bud« (Liahona, nov. 2015, s. 118-120). Hvordan hjælper historien os med at forstå, hvorfor Herren giver os befalinger? Hvordan viser det at være lydig vores kærlighed til Gud?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at overveje noget, som de vil gøre på baggrund af det, de har lært i lektionen. Hjælp dem med at lave en enkel påmindelse om, hvad de vil gøre, som de kan tage med hjem.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene med at genkende Helligånden. Børn kan genkende Helligåndens indflydelse. Lær dem, at følelsen af fred, kærlighed og varme, som de føler, når de taler eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Helligånden.

Udskriv