Det Gamle Testamente 2022
23.-29. maj. Josva 1-8; 23-24: »Vær modig og stærk«


»23.-29. maj. Josva 1-8; 23-24: ›Vær modig og stærk‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»23.-29. maj. Josva 1-8; 23-24«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Moses ordinerer Josva

Illustration af Moses, der ordinerer Josva, af Darrell Thomas

23.-29. maj

Josva 1-8; 23-24

»Vær modig og stærk«

Mens I studerer Josvabogen, kan I overveje hvordan de ting, I lærer om israelitterne, kan øge jeres tro på Jesus Kristus.

Nedskriv dine indtryk

Det havde taget flere generationer, men Herrens løfte stod for at skulle opfyldes: Israels børn kunne se frem til at arve det forjættede land. Men de stod over for Jordanfloden, Jerikos mure og et ugudeligt, men mægtigt folk, der havde forkastet Herren (se 1 Ne 17:35). Tilmed var deres elskede leder Moses væk. Situationen kan have fået nogle israelitter til at føle sig svage og bange, men Herren sagde: »Vær modig og stærk!« Hvorfor burde de være det? Ikke på grund af deres egen styrke – eller på grund af Moses eller Josva – men fordi »Herren din Gud er med dig overalt« (Jos 1:9). Når vi har vores egne floder at krydse og mure at rive ned, kan vidunderlige ting ske i vores liv, for »Herren [vil] gøre undere blandt jer« (Jos 3:5).

I kan finde en oversigt over Josvabogen i »Josva« i Guide til skrifterne.

Billede
Learn More image
Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Josva 1:1-9

Gud vil være med mig, hvis jeg er trofast mod ham.

Forestil dig, hvordan det må have været for Josva at blive kaldet til at efterfølge Moses. Læg mærke til, hvad Herren sagde i Josva 1:1-9 for at opmuntre ham. Tænk på de vanskelige udfordringer, du står over for. Hvad giver dig mod i disse vers?

Det kan være interessant at bemærke, at navnet Josva (Yehoshua eller Yeshua på hebraisk) betyder »Jahve frelser.« Og navnet Jesus kommer fra Yeshua. Så når du læser om Josva, kan du overveje, hvordan hans mission om at lede Israels børn ind i det forjættede land, minder dig om Frelserens mission.

Se også Ann M. Dibb, »Vær modigLiahona, maj 2010, s. 114-116.

Josva 2

Både tro og gerninger er nødvendige for frelse.

Tidlige kristne så Rahab som et eksempel på kraft i både tro og gerninger (se Hebr 11:31; Jak 2:25). Når du læser Josva 2, bør du overveje den betydning, som Rahabs tro og gerninger havde for, at hun selv, hendes familie og de israelske spejdere blev reddet. Hvad lærer dette dig om, hvordan din tro på Kristus og dine gerninger kan påvirke både dig og andre?

Det kan være interessant at vide, at Rahab var forfader til både kong David og Jesus Kristus (se Matt 1:5). Hvad kan vi lære af dette?

Billede
Rahab

Rahab ved hendes vindue. Venter på, at løftet bliver opfyldt, af Elspeth Young.

Josva 3-4

Jeg kan opleve Guds »undere«, hvis jeg har tro på Jesus Kristus.

Herren ønsker, at »alle jordens folk skal vide, at Herrens hånd er stærk« (Jos 4:24). Når du læser Josva 3-4, så tænk over, hvorfra du ved, at Herrens hånd er stærk. Hvordan har Herren gjort »undere« i dit liv? (Jos 3:5). Hvordan kan du opleve – eller genkende – disse vidundere oftere? (se f.eks. Jos 3:17).

Hvorfor tror du, at israelitterne var nødt til at hellige sig, før de krydsede Jordanfloden? Hvilken betydning finder du i det faktum, at floden først skiltes efter, at »præsterne … satte foden i vandkanten«? (Jos 3:13, 15).

For andre vigtige begivenheder, der skete ved Jordanfloden, henvises til 2 Kongebog 2:6-15; 5:1-14; og Markus 1:9-11. Hvilke forbindelser ser du mellem disse begivenheder, når du tænker over disse skriftsteder?

Se også Gérald Caussé, »Er det stadig et under for jer?«, Liahona, maj 2015, s. 98-100; »Udøv tro på Jesus Kristus« (video), ChurchofJesusChrist.org.

Josva 6-8

Lydighed bringer Guds kraft ind i mit liv.

Disse kapitler beskæftiger sig med slagene ved Jeriko og Aj. Når du læser dem, kan du overveje, hvordan du kæmper med fristelser i dit eget liv (se f.eks. Jos 7:10-13). Hvad lærer du om, hvordan Gud kan hjælpe dig, og hvad du må gøre for at få adgang til hans kraft? Hvad imponerer dig for eksempel ved Herrens instruktioner om at indtage Jeriko? (Se Jos 6:1-5). Måske vil beretningen i Josva 7 inspirere dig til at granske, om »der er lagt band på« noget i dit liv, som du bør fjerne (Jos 7:13).

Josva 23-24

»I skal holde fast ved Herren jeres Gud.«

Efter at have opdelt det forjættede land mellem Israels tolv stammer (se Jos 13-21), underviste Josva dem en sidste gang. Når du læser det, han lærte dem i Josva 23-24, kan du lave en liste over de advarsler, råd og lovede velsignelser, du finder. I betragtning af alt, hvad israelitterne havde været igennem, hvorfor tror du da, at Josva valgte at fortælle dem disse ting hen imod slutningen af sit liv? Hvad finder du, der inspirerer jer til at »holde fast ved Herren«? (Jos 23:8).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Josva 1:8.Hvad siger dette vers om vores tilgang til vores studium, både individuelt og som familie? Hvordan har skrifterne gjort, at det er »gået jer godt«, og at I »har lykken med jer«?

Josva 4:3, 6-9.Efter at have læst om, hvad Herren ønskede, at israelitterne gjorde med sten fra Jordanfloden, kan jeres familie tale om nogle af de store ting, som Herren har gjort for jer. Derefter kan I give hvert medlem af familien en sten og lade dem skrive eller tegne det på den, Herren har gjort for dem.

Josva 6:2-5.Jeres familie synes måske, det kunne være sjovt at opføre de instruktioner, som Herren gav israelitterne, da de skulle erobre Jeriko. Hvad vil Herren mon have os til at lære af denne beretning?

Josva 24:15.Efter at have læst dette vers kan familien fortælle om oplevelser, hvor de valgte at tjene Herren, selvom det var svært. Hvorfor er det vigtigt at træffe valget om at tjene ham »i dag«, i stedet for at vente indtil en situation opstår? Hvordan kan vi støtte medlemmer af vores »hus« i vores bestræbelse på at »tjene Herren«?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Vælg kun ret«, Salmer og sange, nr. 155.

Gør undervisningen bedre

Bær jeres vidnesbyrd ofte. Jeres oprigtige vidnesbyrd om sandheden kan have en mægtig påvirkning på jeres familie. Det behøver ikke at være velformuleret eller langt. Et vidnesbyrd er mest virkningsfuldt, når det er direkte og dybfølt. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 11).

Billede
Jerikos mure falder

Herren lod Jerikos mure falde, © Providence Collection/med tilladelse fra goodsalt.com

Udskriv