Oude Testament 2022
30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16: ‘De Heere deed […] een verlosser opstaan’


‘30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16: “De Heere deed […] een verlosser opstaan”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Debora met legers

Illustratie, Debora voert de legers van Israël aan, © Lifeway Collection/licentie van goodsalt.com

30 mei–5 juni

Richteren 2–4; 6–8; 13–16

‘De Heere deed […] een verlosser opstaan’

De Schriften getuigen van Jezus Christus. Bedenk hoe de verhalen in Richteren ertoe bijdragen dat u een hechtere band met Hem krijgt.

Schrijf uw ingevingen op

We weten allemaal hoe het is om iets fout te doen, er een naar gevoel aan over te houden, ons vervolgens te bekeren en het voortaan beter te doen. Maar soms vergeten we ons vroegere voornemen, en als we dan weer voor verleiding staan, begaan we misschien dezelfde fout. Dit tragische patroon is ook te vinden in de belevenissen van de Israëlieten in het boek Richteren. Onder invloed van de overtuigingen en aanbiddingspraktijken van de Kanaänieten, die ze uit het land moesten verdrijven, overtraden de Israëlieten hun verbonden met de Heer en keerden ze zich van Hem af. Als gevolg daarvan raakten ze zijn bescherming kwijt en raakten ze in slavernij. Maar elke keer dat dit gebeurde, gaf de Heer ze de kans om zich te bekeren, en deed Hij een verlosser opstaan – een militair leider die men een ‘richter’ noemde. Niet alle richteren in het boek Richteren waren rechtschapen, maar sommige oefenden groot geloof om de kinderen van Israël te verlossen en ze weer op hun verbondsrelatie met de Heer te richten. Deze verhalen herinneren ons eraan dat wat ons ook van Jezus Christus wegleidt, Hij de Verlosser van Israël is, en dat Hij altijd bereid is om ons te verlossen en ons weer welkom te heten.

Voor een overzicht van het boek Richteren raadpleegt u ‘Richteren’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Richteren 2:1–19; 4:1–16

De Heer biedt mij verlossing aan als ik afdwaal.

Het boek Richteren kan ons als waarschuwing dienen: zelfs als we de macht van de Heer ondervinden, kunnen we toch nog wegvallen. Het boek kan hen die wegvallen bovendien bemoedigen, want de Heer biedt een weg terug. Kijk bij het lezen van Richteren 2:1–19 bijvoorbeeld naar daden waardoor de Israëlieten van de Heer werden weggeleid, en hoe de Heer ze verloste. Wat leren we uit deze verzen over de Heer? Wat kunt u doen om Hem consequenter trouw te blijven?

U zult zien dat het patroon van opstandigheid, spijt en verlossing zich in de loop van het boek Richteren herhaalt (zie met name de hoofdstukken 3, 4, 6 en 13). Denk bij het lezen van het boek Richteren na over alles wat de richteren deden om Israël te verlossen, en hoe de Heiland u helpt als u verlost moet worden.

Een opmerkelijk voorbeeld van iemand die met de verlossing van Israël hielp, is Debora. Als u in Richteren 4:1–16 over haar leest, let dan op de uitwerking die ze op de mensen om haar heen had. Welke woorden of daden van Debora laten u zien dat ze geloof in de Heer had? Wat zou Debora bedoeld hebben met haar vraag in vers 14: ‘Is de Heere niet uitgetrokken voor u uit?’

Zie ook Alma 7:13; Leer en Verbonden 84:87–88.

Richteren 2:13

Wie waren Baäl en Astartes?

Baäl was de Kanaänitische god van de storm, en Astartes was de Kanaänitische vruchtbaarheidsgodin. De aanbidding van deze twee goden geeft aan hoe belangrijk de vruchtbaarheid van de grond en van de mensen voor de Kanaänieten was. De manier waarop zij deze en andere afgoden aanbaden – inclusief, soms, seksueel verdorven gedrag en het offeren van kinderen – waren de Heer vooral een doorn in het oog.

Richteren 6–8

De Heer kan wonderen tot stand brengen als ik op zijn wegen vertrouw.

Om wonderen van de Heer te genieten, moeten we op zijn wegen vertrouwen, zelfs als die ongebruikelijk lijken. Het verhaal van Gideon in Richteren 6–8 is hier een goed voorbeeld van. Hoe bewerkte de Heer een wonder toen Gideons leger de Midianieten versloeg? Wat probeert de Heer u hierdoor te leren? Hoe hebt u de Heer zijn werk op onwaarschijnlijke manieren zien doen?

Zie ook Russell M. Nelson, ‘With God Nothing Shall Be Impossible’, Ensign, mei 1988, 33–35.

Richteren 13–16

Ik ontleen kracht aan mijn trouw aan mijn verbonden met God.

Simson raakte door overtreding van zijn verbonden met God, waaronder speciale verbonden voor nazireeërs, zowel zijn lichamelijke als zijn geestelijke kracht kwijt (zie voor informatie over nazireeërs Numeri 6:1–6; Richteren 13:7). Denk bij het lezen van Simsons verhaal in Richteren 13–16 aan elk verbond dat u hebt gesloten. Hoe bent u met kracht gezegend door u aan die verbonden te houden? Wat leert u uit Simsons verhaal dat u inspireert om uw verbonden met God trouw te blijven?

Afbeelding
Simson duwt pilaren omver

Simson haalt pilaren neer, James Tissot en anderen

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Richteren 2:10.Na de dood van Jozua gold voor de volgende generatie Israëlieten dat zij ‘de Heere niet kende[n]’. Bespreek met uw gezinsleden hoe zij de Heer kennen, en ‘de daden die Hij voor [hen] verricht’ heeft. Hoe zorgt u ervoor dat toekomstige generaties dit weten?

Richteren 3:7–10.In deze verzen wordt een patroon samengevat dat zich in het boek Richteren vaker voordoet. Bij het lezen van deze verzen kunnen uw gezinsleden ontdekken hoe Israël van de wegen van de Heer afdwaalde, en wat de Heer deed om ze te verlossen. Wat kan ons de Heer doen vergeten? Hoe kan Hij ons verlossen? Hoe kunnen we Hem blijvender trouw zijn?

Richteren 6:13–16, 25–30.Gideon gaf blijk van grote moed bij het gehoorzamen van de Heer, ook al was wat hij deed niet altijd populair. Wat wil de Heer dat wij doen waar anderen het misschien niet mee eens zijn? Hoe kunnen de woorden van de Heer tot Gideon in vers 13–16 ons inspireren om het goede te doen?

Richteren 7.Misschien kunt u uw gezinsleden met een rollenspel of een andere creatieve activiteit helpen om iets te leren van wat Gideons leger in dit hoofdstuk overkwam. Hoe kunnen we de woorden van de Heer in dit hoofdstuk (zie bijvoorbeeld vers 2 en 15) op onszelf toepassen?

Richteren 13:5.Simsons verbonden met de Heer gaven hem kracht, net zoals onze verbonden ons kracht geven. Misschien vinden uw gezinsleden het leuk om wat lichamelijke oefeningen te doen, en te bespreken hoe we daar sterker door worden. Wat kunnen we doen om geestelijk sterker te worden? U kunt samen Mosiah 18:8–10 en Leer en Verbonden 20:77, 79 lezen om wat ideeën op te doen. Hoe krijgen we geestelijke kracht door ons aan onze verbonden te houden?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Verlosser van Israël’, Lofzangen, nr. 6.

Uw individuele studie verbeteren

Handel naar wat u leert. Vraag u bij het studeren af hoe u het geleerde kunt toepassen, en neem u dan vast voor om dat te doen. Laat u door de Geest leiden. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland35.)

Afbeelding
Gideon en zijn leger

Gideons leger, Daniel A. Lewis

Afdrukken