Oude Testament 2022
6–12 juni. Ruth; 1 Samuel 1–3: ‘Mijn hart springt op van vreugde in de Heere’


‘6–12 juni. Ruth; 1 Samuel 1–3: “Mijn hart springt op van vreugde in de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘6–12 juni. Ruth; 1 Samuel 1–3’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Ruth en Naomi

Waar u heen gaat, Sandy Freckleton Gagon

6–12 juni

Ruth; 1 Samuel 1–3

‘Mijn hart springt op van vreugde in de Heere’

Luister deze week bij uw studie van Ruth, Naomi, Hanna en anderen naar de Geest en noteer eventuele ingevingen. Waartoe voelt u zich geïnspireerd?

Schrijf uw ingevingen op

Soms denken we dat ons leven van begin tot eind een duidelijk pad zou moeten volgen. De kortste weg tussen twee punten is tenslotte een rechte lijn. Maar toch is het leven vol vertragingen en omleidingen die ons in onverwachte richtingen sturen. Het kan gebeuren dat ons leven sterk afwijkt van wat wij in gedachten hadden.

Ruth en Hanna begrepen dit. Ruth was geen Israëliet, maar ze trouwde met een Israëliet. En toen haar man overleed, stond ze voor een keuze. Zou ze teruggaan naar haar familie en het oude leven dat ze gewend was, of zou ze het Israëlitische geloof aanvaarden en bij haar schoonmoeder gaan wonen? (Zie Ruth 1:4–18.) Hanna’s levensplan was kinderen baren, en het feit dat dit niet lukte, maakte haar ‘bitter van gemoed’ (zie 1 Samuel 1:1–10). Bedenk bij het lezen over Ruth en Hanna hoeveel geloof ze moeten hebben gehad om zich aan de Heer over te geven en hun onbekende levenspaden te begaan. U kunt dan ook aan uw eigen levensreis denken. Die zal er anders uitzien dan die van Ruth en Hanna, of van wie dan ook. Maar in alle beproevingen en verrassingen tussen waar u nu bent en uw eeuwige bestemming, kunt u net als Hanna leren zeggen: ‘Mijn hart springt op van vreugde in de Heere’ (1 Samuel 2:1).

Voor een overzicht van de boeken Ruth en 1 Samuel, zie ‘Ruth’ en ‘Samuel, profeet uit het Oude Testament’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Ruth

Christus kan van een tragedie een triomf maken.

Toen Ruths man overleed, had die tragedie veel ernstiger consequenties voor haar dan een weduwe tegenwoordig zou meemaken. Destijds had een vrouw zonder echtgenoot of zoons in de Israëlitische cultuur geen recht op eigendommen, en ze had vrijwel geen enkele mogelijkheid om in haar levensonderhoud te voorzien. Let er bij het lezen van Ruths verhaal op hoe de Heer haar in haar tragische omstandigheden grote zegeningen gaf. Wat merkt u op aan Ruth dat haar wel eens geholpen kan hebben? Welke rol speelde Boaz in Ruths verlossing uit haar wanhopige situatie? (Zie Ruth 4:4–7.) Welke christelijke eigenschappen herkent u in zowel Ruth als Boaz?

Ruth; 1 Samuel 1

Ik kan erop vertrouwen dat God me zal leiden en helpen, in welke situatie ik me ook bevind.

Herkent u zichzelf in de verhalen van Ruth, Naomi en Hanna? Misschien hebt u een groot verlies geleden, net als Ruth en Naomi (zie Ruth 1:1–5). Of misschien verlangt u net als Hanna naar zegeningen die u nog niet hebt gekregen (zie 1 Samuel 1:1–10). Denk eens na welke boodschappen u uit het voorbeeld van deze getrouwe vrouwen kunt halen. Hoe gaven Ruth en Hanna blijk van hun geloof in God? Welke zegeningen ontvingen zij? Hoe kunnen wij hun voorbeeld volgen? Bedenk hoe u ertoe bent gekomen om op de Heer te vertrouwen (zie Ruth 2:12), zelfs als het leven moeilijk lijkt.

Zie ook Reyna I. Aburto, ‘In voor- en tegenspoed, Heer, blijf bij mij’, Liahona, november 2019, 57–60.

Afbeelding
Hanna en Samuel

Om deze jongen heb ik gebeden, Elspeth Young

1 Samuel 2:1–10

Ik kan mij in de Heer verblijden.

Toen Hanna de jonge Samuel naar de tempel had gebracht, loofde ze de Heer in prachtige bewoordingen, die opgetekend staan in 1 Samuel 2:1–10. Die woorden zijn nog roerender als u bedenkt dat ze nog maar kort tevoren ‘bitter van gemoed’ was geweest en ‘erg gehuild’ had (1 Samuel 1:10). Welke boodschappen ontdekt u in deze verzen waardoor u de Heer meer wilt loven, en uw dankbaarheid voor Hem vergroten? Hanna’s lied zal u misschien inspireren om de Heer op een creatieve manier te danken – met een lied, een schilderij of een vorm van dienstbetoon, of iets anders waarmee u uw gevoelens voor Hem uit.

Uiteraard worden niet alle vurige gebeden verhoord zoals die van Hanna. Wat leest u in de toespraak van ouderling Dieter F. Uchtdorf, ‘Dankbaar onder alle omstandigheden’, waar u wat aan kunt hebben als uw gebeden niet zo worden verhoord als u hoopt? (Liahona, mei 2014, 70–77.)

1 Samuel 3

Ik kan de stem van de Heer horen en gehoorzamen.

Net als wij moest Samuel leren om de stem van de Heer te herkennen. Wat leert u bij het bestuderen van 1 Samuel 3 van deze jongen over het horen en gehoorzamen van de stem van de Heer? Wat hebt u meegemaakt waarbij u zijn stem hebt gehoord? Welke gelegenheden hebt u om net als Eli anderen te helpen inzien wanneer de Heer tot ze spreekt? (Zie 1 Samuel 3:7.)

Zie ook Johannes 14:14–21; David P. Homer, ‘Zijn stem horen’, Liahona, mei 2019, 41–43.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Ruth 1:16–18; 2:5–8, 11–12.U kunt uw gezinsleden in deze verzen naar voorbeelden van vriendelijkheid en trouw laten zoeken. Hoe kunnen we onze gezinsleden en anderen vriendelijk behandelen en Jezus Christus laten zien dat we Hem trouw zijn? Uw gezinsleden zouden uit het hoofdstuk ‘Ruth en Naomi’ (in Verhalen uit het Oude Testament) het een en ander van Ruths voorbeeld kunnen leren.

1 Samuel 1:15.Misschien kunt u iets uitgieten als aanschouwelijk voorbeeld voor uw gezinsleden van wat Hanna bedoelde toen ze zei: ‘Ik heb mijn ziel uitgestort voor het aangezicht van de Heere.’ Waarom is dit een goede manier om te beschrijven hoe onze gebeden zouden moeten zijn? Hoe kunnen we onze persoonlijke en gezinsgebeden verbeteren?

1 Samuel 2:1–10.Door Hanna’s lofdicht voor de Heer kunt u denken aan liederen waarmee u zelf de Heer looft. U kunt er een aantal samen zingen. Uw gezinsleden kunnen misschien ook andere manieren bedenken om hun gevoelens voor Jezus Christus te uiten. Ze kunnen bijvoorbeeld met tekeningen laten zien waarom ze de Heer liefhebben.

1 Samuel 3:1–11.Het zou leuk kunnen zijn om het verhaal van de Heer die Samuel roept na te spelen, of u zou met uw gezin naar de video ‘Samuel and Eli’ kunnen kijken (ChurchofJesusChrist.org). De gezinsleden kunnen vertellen wanneer ze hebben gevoeld dat de Heer tot ze sprak, en hoe ze naar zijn woorden hebben gehandeld.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Zie, de zon schijnt heden in mijn ziel’, Heilige lofzangen, nr. 154.

Uw individuele studie verbeteren

Laat de Geest u leiden bij uw studie. Bid dat de Heilige Geest u naar alles zal leiden wat u moet leren. Sta open voor zijn influisteringen, zelfs als dit ertoe leidt dat u iets leest over een onderwerp dat u niet (op die manier) verwachtte te bestuderen.

Afbeelding
de jonge Samuel in een tent

Illustratie, Samuel die de Heer hoort, Sam Lawlor

Afdrukken