Gamla testamentet 2022
13–19 juni. 1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18: ”Striden är HERRENS”


”13–19 juni. 1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18: ’Striden är HERRENS’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”13–19 juni. 1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
ung David med sin slunga

David och Goliat, av Steve Nethercott

13–19 juni

1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18

”Striden är HERRENS”

Det som föreslås i det här lektionsförslaget kan hjälpa dig identifiera några av de viktiga principerna i de här kapitlen. Du kan hitta andra principer när du studerar.

Skriv ner dina intryck

Ända sedan Israels stammar hade slagit sig ner i det utlovade landet hade filisteerna varit ett ständigt hot mot deras säkerhet. Många gånger tidigare hade Herren befriat israeliterna från deras fiender. Men nu krävde Israels äldste: ”Vi måste ha en kung över oss. … Han ska dra ut framför oss och föra våra krig” (1 Sam. 8:19–20). Herren gav efter och Saul smordes till kung. Men när den hotfulla jätten Goliat högljutt utmanande Israels härar, blev Saul – liksom resten av hans här – förfärad och skräckslagen (se 1 Sam. 17:11). Den dagen var det inte kung Saul som räddade Israel utan en ödmjuk herde vid namn David, som inte hade någon rustning utan var iklädd en ogenomtränglig tro på Herren. Denna strid visade Israel och alla som har andliga strider att utkämpa, att ”det inte är genom svärd och spjut som HERREN räddar” och att ”striden är HERRENS” (1 Sam. 17:47).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Samuelsboken 8

Jesus Kristus är min kung.

När du läser 1 Samuelsboken 8, lägg då märke till hur Herren kände för israeliternas önskan att ha en annan kung än han. Vad innebär det att välja Herren att ha ”som kung över [sig]”(1 Sam. 8:7)? Du kan också fundera över på vilka sätt du frestas att följa världens orättfärdiga trender i stället för att följa Herren. Hur kan du visa att du vill att Jesus Kristus ska vara din evige kung?

Se även Domarboken 8:22–23; Mosiah 29:1–36; Neil L. Andersen, ”Att övervinna världen”, Liahona, maj 2017, s. 58–62.

1 Samuelsboken 9:15–17; 10:1–12; 16:1–13

Gud kallar människor genom profetia att tjäna i hans rike.

Gud valde Saul och David att vara kungar genom profetia och uppenbarelse (se 1 Sam. 9:15–17; 10:1–12; 16:1–13). Det är också så han kallar män och kvinnor att tjäna i hans kyrka i dag. Vad lär du dig av de här redogörelserna om vad det innebär att ”kallas av Gud genom profetia” (TA 1:5)? Vilka välsignelser kommer av att kallas och avskiljas av Herrens bemyndigade tjänare?

Bild
Samuel smörjer Saul

Illustration av Samuels smörjelse av Saul, © Lifeway samling/med tillstånd av goodsalt.com

1 Samuelsboken 13:5–14; 15

”Lydnad är bättre än offer.”

Fastän Saul var fysiskt lång kände han sig ”liten i [sina] egna ögon” när han blev kung (1 Sam. 15:17). Men när han välsignades med framgång började han förlita sig mer på sig själv och mindre på Herren. Vad ser du för tecken på det i 1 Samuelsboken 13:5–14; 15? Om du hade varit med Saul då, vad skulle du ha sagt till honom som kunde ha hjälpt honom att övervinna sin ”upproriskhet” och sitt ”trots” (1 Sam. 15:23)?

Se även 2 Nephi 9:28–29; Helaman 12:4–5; Läran och förbunden 121:39–40; Thomas S. Monson, ”Tänk på var din fot går fram”, Liahona, nov. 2014, s. 86–88.

1 Samuelsboken 16:7

”HERREN ser till hjärtat.”

På vilka sätt dömer människor andra genom ”det som är för ögonen”? Vad innebär det att se ”till hjärtat”, som Herren gör (1 Sam. 16:7)? Fundera över hur du kan tillämpa den här principen på ditt sätt att se på andra – och dig själv. Hur kan det påverka ditt umgänge med och dina relationer till andra?

1 Samuelsboken 17

Med Herrens hjälp kan jag övervinna alla svårigheter.

När du läser 1 Samuelsboken 17, begrunda då olika personers ord i det här kapitlet (se listan nedan). Vad avslöjar deras ord om dem? Hur visar Davids ord hans mod och tro på Herren?

Begrunda de personliga strider du står inför. Vad kan du hitta i 1 Samuelsboken 17 som stärker din tro på att Herren kan hjälpa dig?

Se även Gordon B. Hinckley, ”Att besegra jättarna i våra liv”, Liahona, okt. 1983, s. 84–89.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Samuelsboken 9:15–21; 16:7.Genom att läsa de här verserna tillsammans med följande ord från äldste Dieter F. Uchtdorf kan ni bli inspirerade att prata om varför Herren valde Saul och David: ”Om vi bara ser på oss själva genom våra jordiska ögon kanske vi inte ser oss själva som tillräckliga. Men vår himmelske Fader ser oss som vi verkligen är och som den vi kan bli” (”Det fungerar utmärkt!Liahona, nov. 2015, s. 23). Familjemedlemmarna kan kanske turas om att berätta vilka goda egenskaper de ser hos varandra när de ”ser till hjärtat” (1 Sam. 16:7).

1 Samuelsboken 10:6–12.När har vi sett Gud välsigna någon med andlig kraft att fullgöra en uppgift eller ett ämbete på samma sätt som han välsignade Saul? Vilka upplevelser kan vi berätta om när Gud ”förvandlade … [vårt] hjärta” eller ”Guds Ande [föll] över [oss]” i hans tjänst (v. 9–10)?

1 Samuelsboken 17:20–54.Din familj skulle kanske tycka om att läsa berättelsen om David och Goliat (”David och Goliat” i Berättelser ur Gamla testamentet kan vara till hjälp) eller se på videon ”Herren ska rädda mig” [The Lord Will Deliver Me] (JesuKristiKyrka.org.org). Det här kan leda till ett samtal om utmaningar vi ställs inför som kan kännas som en ”Goliat” för oss. Ni kan till och med skriva ner några av de här utmaningarna på en måltavla eller en teckning av Goliat och turas om att kasta föremål (som pappersbollar) på den.

Det kan också vara intressant att läsa om den rustning och de vapen som Goliat hade (se v. 4–7). Vad hade David? (Se v. 38–40, 45–47). Vad har Herren gett oss för att hjälpa oss besegra våra jättar?

1 Samuelsboken 18:1–4.Hur var David och Jonathan goda vänner till varandra? Hur har goda vänner varit till välsignelse för oss? Vad kan vi göra för att vara goda vänner – även till våra familjemedlemmar?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Vår Herre vill ha kämpar”, Barnens sångbok, s. 85.

Förbättra vår undervisning

Bär ditt vittnesbörd ofta. ”Ditt enkla, uppriktiga vittnesbörd om andlig sanning kan ha ett kraftfullt inflytande på [din familj]. Ett vittnesbörd är mest kraftfullt när det är rättframt och uppriktigt. Det behöver inte vara välformulerat eller långt” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).

Bild
David

Illustration av David, av Dilleen Marsh

Skriv ut