Gamla testamentet 2022
30 maj–5 juni. Domarboken 2–4; 6–8; 13–16: ”HERREN lät en frälsare uppstå”


”30 maj–5 juni. Domarboken 2–4; 6–8; 13–16: ’HERREN lät en frälsare uppstå’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”30 maj–5 juni. Domarboken 2–4; 6–8; 13–16”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Debora med härar

Illustration av Debora som leder Israels härar, © Lifeway Collection/med tillstånd från goodsalt.com

30 maj–5 juni

Domarboken 2–4; 6–8; 13–16

”HERREN lät en frälsare uppstå”

Skrifterna vittnar om Jesus Kristus. Fundera över hur berättelserna du läser i Domarboken hjälper dig att komma närmare honom.

Skriv ner dina intryck

Vi vet alla hur det är att göra ett misstag, känna sig illa till mods och sedan omvända sig och besluta sig för att ändra sig. Men i vissa fall glömmer vi vårt tidigare beslut, och när vi ställs inför frestelser kanske vi begår misstaget igen. Detta tragiska mönster är typiskt för israeliternas upplevelser som beskrivs i Domarboken. Israeliterna var påverkade av tron och religionsutövningen hos kananeerna – som de skulle driva ut ur landet – och bröt därför sina förbund med Herren och slutade dyrka honom. Följden blev att de förlorade hans beskydd och hamnade i fångenskap. Men varje gång det hände gav Herren dem chansen att omvända sig och han lät en befriare uppstå, en militär ledare som kallades ”domare”. Inte alla domarna i Domarboken var rättfärdiga, men några av dem utövade stor tro och befriade Israels barn och återställde deras förbundsrelation med Herren. De här berättelserna påminner oss om att oavsett vad som har fört oss bort från Jesus Kristus, är han Israels Återlösare och är alltid villig att befria oss och välkomna oss tillbaka till honom.

För en överblick över Domarboken, se ”Domarboken” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Domarboken 2:1–19; 4:1–16

Herren erbjuder befrielse när jag går vilse.

Domarboken kan tjäna som en varning för oss: Även efter att vi har upplevt Herrens kraft i vårt liv, är det alltid möjligt att avfalla. Boken kan också ge uppmuntran till dem som avfaller, för Herren erbjuder en väg tillbaka. När du till exempel läser Domarboken 2:1–19, titta då efter handlingar som ledde israeliterna bort från Herren och hur Herren befriade dem. Vad lär de här verserna dig om Herren? Vad kan du göra för att hålla dig mer ständigt trofast mot honom?

Du kommer att se mönstret för upproriskhet, sorg och befrielse upprepas genomgående i Domarboken. (Se särskilt kap. 3, 4, 6 och 13.) När du läser Domarboken, fundera då över vad domarna gjorde för att befria Israel och hur Frälsaren hjälper dig när du behöver bli befriad.

Ett anmärkningsvärt exempel på någon som hjälpte till att befria Israel är Debora. Läs om henne i Domarboken 4:1–16 och lägg märke till det inflytande hon hade på människorna omkring sig. Vilka av Deboras ord eller handlingar visade att hon hade tro på Herren? Vad känner du att Debora menade med det hon sa i vers 14: ”Se, HERREN har dragit ut framför dig.”

Se även Alma 7:13; Läran och förbunden 84:87–88.

Domarboken 2:13

Vilka var Baal och astarterna?

Baal var den kanaanitiska stormguden, och Astarte (plural: astarterna) var den kanaanitiska fruktbarhetsgudinnan. Dyrkandet av dessa två gudar visar hur viktig landets och folkets fruktsamhet var för kananeerna. De sätt varpå folket dyrkade dessa och andra falska gudar – ibland genom sexuell omoral och barnoffer – var särskilt anstötligt för Herren.

Domarboken 6–8

Herren kan utföra underverk när jag litar på hans vägar.

För att få vara med om Herrens underverk i våra liv måste vi lita på hans vägar, även när de verkar ovanliga. Berättelsen om Gideon, som finns i Domarboken 6–8, är ett bra exempel på detta. Hur utförde Herren ett osannolikt underverk när Gideons härar besegrade midjaniterna? Vad känner du att Herren försöker undervisa dig om? Hur har du sett Herren utföra sitt arbete på sätt som verkar osannolika?

Se även Russell M. Nelson, ”För Gud kan intet vara omöjligt”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 30–32.

Domarboken 13–16

Styrka kommer av trofasthet mot mina förbund med Gud.

Simson förlorade både sin fysiska styrka och sin andliga styrka eftersom han överträdde sina förbund med Gud, även dem som särskilt gällde nasirer. (För information om nasirer, se 4 Mos. 6:1–6; Dom. 13:7.) När du läser berättelsen om Simson i Domarboken 13–16, begrunda då vart och ett av de förbund som du har ingått. Hur har du välsignats med styrka därför att du har hållit dessa förbund? Vad lär du dig av berättelsen om Simson som inspirerar dig att hålla dig trogen dina förbund med Gud?

Bild
Simson välter pelare

Simson välter pelarna, av James Tissot och andra

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Domarboken 2:10.När Josua hade dött var nästa generationer israeliter ”en som inte kände HERREN”. Prata med din familj om hur de känner Herren och ”de gärningar som han hade gjort” för dem. Hur ska ni se till att den här kunskapen bevaras för framtida generationer?

Domarboken 3:7–10.De här verserna sammanfattar ett mönster som ofta förekommer i Domarboken. När medlemmarna i er familj läser de här verserna kan de titta efter vad Israel gjorde för att vända sig från Herren och vad Herren gjorde för att befria dem. Vad kan få oss att glömma Herren? Hur kan han befria oss? Hur kan vi hålla oss mer ständigt trofasta mot honom?

Domarboken 6:13–16, 25–30.Gideon visade stort mod i att lyda Herren även om hans handlingar inte var populära. Vad har Herren bett oss göra som andra kanske inte tycker är bra? Hur kan Herrens ord till Gideon i vers 13–16 inspirera oss att handla rätt?

Domarboken 7.Kan ni göra ett rollspel eller annan kreativ aktivitet för att hjälpa er familj lära sig av Gideons härars upplevelse som beskrivs i det här kapitlet? Hur kan Herrens ord i det här kapitlet (se t.ex. v. 2 och 15) tillämpas på våra liv?

Domarboken 13:5.Simsons förbund med Herren gav honom styrka, precis som våra förbund ger oss styrka. Er familj skulle kanske tycka om att göra en del fysiska övningar och diskutera hur de här övningarna kan göra oss starka. Vad kan vi göra som hjälper oss bli andligt starkare? För att få några förslag kan familjemedlemmarna läsa Mosiah 18:8–10; Läran och förbunden 20:77, 79. Hur får vi andlig styrka genom att hålla våra förbund?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Han kommer, Förlossar’n för Israels hus”, Psalmer, nr 5.

Förbättra våra personliga studier

Handla efter det du får veta. Fråga dig själv under dina studier hur du kan tillämpa det du lär dig, och beslut dig sedan för att göra det. Låt Anden leda dig. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 35.)

Bild
Gideon och härarna

Gideons här, av Daniel A. Lewis

Skriv ut